Nyt teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nyt teleskop

• Dette emne har 12 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 417 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

ninos
      • Asteroid

Hej alle

Jeg modtog Skywatcher Capricorn idag, og glæder mig til at det bliver mørkt og en klar himmel 🙂

Jeg vil gerne vide hvad er det for noget med at det bliver dårligt vejr med et nyt teleskop?

Mvh. Ninos

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Gammel overtro, eller en måde at give skylden for alt det dårlige vejr i Danmark, over på en anden 🙂

Lige nu er det så din skyld at de lover regn. Og tillykke med den lille nye

ninos
          • Asteroid

Så er det min skyld det er overskyetCry Im sorry

Well thx anyways 🙂

c.gertz.bech
            • Asteroid

Jeg kan så sige, at jeg i sidste uge sprang ud i det og købte et teleskop, efter at jeg indtil da havde klaret mig gennem tilværelsen med en prismekikkert. Hele dagen var det tindrende klart. Om aftenen, da jeg skulle ud og hente det, dukkede et tykt skydække op uden varsel. Men – tænk engang – da jeg så kom hjem med dyret, forsvandt skyerne igen som ved et trylleslag, og jeg kunne straks gå ud og kaste et blik på himlen. Ind imellem kan Verden faktisk godt finde ud af at være lidt flink over for en lille stjernekigger.

Men åbenbart ikke lige nu, lader det til …

henrik
            Deltager
              • Nova

Jeg spurgte engang Torben Rosenørn fra DMI om fuldmånen vs. klart vejr.Men nej der er ikke noegt sammenfald med hyppigere klart vejr når det er fuldmåne

Det er nok fordi man lægger mere mærke til AT måne er der når den er fuld og derfor får det indtryk.

Og for os astronomer er der sikkert også en antydning utålmodighed (á la “skrid møgmåne”) når det så er klart vejrHenrik2008-12-01 20:05:15

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

“(á la “skrid møgmåne”)”

Hov, hov! kan du tale pænt om min gamle ven, Månen!

Her går han, og holder Jordens akse pænt stabil, og holder gang i tidevandet og meget andet, og er desuden vældig interessant at kigge på, og hvad får han så?

Ak, utak er verdens løn.

Clear skies!

Thomas, Bornholm

soeren
                  • Main Sequence

lol… ja der er meget at se på, alle har deres fortrukne… men månen må da godt kikke frem om sommeren ikke mindst hvis den kan skygge lidt(læses som meget) for solen…

henrik
                  Deltager
                    • Nova

“Skygge lidt for”= sol-eklipse? Yes please

Nu har jeg også en sand forkærlighed for Månen og – udover Bjarne W – noget over gennemsnittet i Lunografi.

Jeg elsker også min kone og mine børn, men derfor kan de godt være lidt irriterende, når de vil have godnat historie LIGE når vejret ENDELIG er klaret lidt op

mr.mox
                      • Nova

Vil din kone have godnathistorie, Henrik?…. Der troj jeg sgu du har misforstået noget Tongue

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Hej Mox.

Nej hun VIL ikke have godnat historie, men det FÅR hun af flere årsager;

1. Hun bliver puttet af ren rutine, når de andre tre er puttet (en, to, tre, fi.. ups: Sover du også?O)

2. Fordi tre er nok og jeg skal ikke … og så får hun skyndsomst en godnat historie

3. Jeg har travlt med at putte hende også, så jeg kan komme ud at kigge stjerner

4. Fordi godnathistorier er hyggelige

5. Og skal det være effektivt er der ikke noget der virker så søvndyssende på dem som bogen “Condensed-Matter and Materials Physics: The Science of the World Around Us” (Ikke at jeg forstår det; Jeg synes den er fantastisk spændende, men har observeret at de er .. ja knap så begejstrede)

Henrik2008-12-04 11:06:51

wieben
                        Deltager
                          • Nova

LOL @ Henrik LOL Wieben2008-12-04 10:13:22

mortenb
                          Deltager
                            • Super Giant

Så har jeg bestilt en SKED2 Confused.. 100 PRO .. mit første “semi” pro instrument. Da det kun er en 100 mm burde det ikke forringe vejret i mere end et par dage .. i næste uge. Sorry guys !

Heldigvis fik jeg et rimeligt tilbud !

Tongue

Iflg. Henrik var der udsolgt i ED1’erne. Tillykke til de mange ??

MortenB2008-12-09 10:32:23

henrik
                            Deltager
                              • Nova

Hej Morten

Tillykke med købet!

Nej der var kun 2; Den ene er vist blevet til rådighed igen, så, men ja …

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Nyt teleskop' er lukket for nye svar.