Nyt spejlteleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nyt spejlteleskop

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 9 måneder siden af astrogberg. This post has been viewed 70 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

astrogberg
    Deltager
      • Moon

Hej.

For nogle måneder siden spurgte jeg om hvilket teleskop der vil passe til mig for 1500-3000 kr.

Men fandt nogle nye teleskoper nu, og vil lige spørge hvad i synes om dem?

Max prisen er 2700 😀

PS: Vil gerne kunne se nogle planeter som fx, Saturn, Jupiter, Venus, Mars. og deep-sky objekter, som, M42 😀

Kikkert 1: http://www.kikkertland.dk/explorer_130_em_m_motor-p-714.html

Kikkert 2: http://www.kikkertland.dk/explorer_130p-p-635.html

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg vil anbefale denne istedet:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3846_Skywatcher-Evostar-90-EQ3-2—Refraktor-90-900mm-Teleskop.html

Dertil et 32mm plösslokular, 1.25″, og et stjernekort, så er du udmærket kørende et stykke tid. Den er lidt mindre end spejlteleskoperne, men langt mere brugervenlig. Desuden robust og meget alsidigt visuelt instrument. Monteringen er meget mere solid end dem på de to spejlteleskoper, du linkede til.

Thomas, Bornholm

palle.b.
        Deltager
          • Nova

Jeg er helt enig med Thomas.

Den Evostar er langt bedre end de to i dine links.

og du skal ikke være bange for at handle med TS. Bruger dem selv meget og de yder super service.

henrik
          Deltager
            • Nova

Hej AstroGberg

Af de to du nævner er 130P’eren klart den bedste;

En parabolsk newton har en lang bedre kontrast end en sfærisk, og den koret tubus er også mere veldimensioneret til monteringen.

En 90mm refraktor er lettere at bruge for en begynder og mere robust, men en 130mm newton har en 45% bedre opløsningsevne, samler dobbelt så meget lys som en 90mm. Refraktoren har tilgengæld en bedre kontrast hvilket er meget vigtigt på specielt planeter.

De er mao. nok lige gode til planeter, mens især 130P newtonen kan vise mere på Månen og stjernerne.

Til gengæld er EQ3 monteringen langt bedre end EQ2’eren som newtonerne sidder på – Den kan bruges til deep-sky astrofoto (med en anden kikkert på), opgraderes til GoTo computerstyring, med polsøger oma.

Det er med andre ord lidt give-and-take om det skal være den ene eller anden.

jeg skal tilføje at jeg har prøvet alle 3 teleskoper der er nævnt her

Mvh Henrik

astrogberg
            Deltager
              • Moon

Tusind Tak for Alle Svarene! :D, Hvis i nu skulle vælge den bedste til lidt detaljer på planeterne og deepsky, hvad for et teleskop ville det så være af de 3 nævnte?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Nyt spejlteleskop' er lukket for nye svar.