› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Nyt scope
- Dette emne har 16 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af mogenskh. This post has been viewed 529 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. juli 2016 kl. 12:43 #148872
mogenskhDeltager- Main Sequence
Jeg har lige bestilt et VX6L 10P hos Orion UK.Valget stod mellem
SW 150/f8 og Orion VX6L 150/f8 10p.Orionen koster 1500 Kr mere end
SW.men der er bedre okularudtræk,spejlholder,mindre sek.spejl og et
angiveligt bedre spejl.Er der nogen der har erfaring disse to scopes.
28. juli 2016 kl. 10:38 #148919
Anonym- Super Nova
Hej MogensKH
Tillykke med din bestilling på en vx6L hos Orion.Uk. Var lige over på deres hjemmeside, for at læse lidt på den kikkert du har bestilt. Det virker som om, at de 1500 kr du har givet mere er givet godt ud. Især med en slibnning på spejlet på 1/10 PV, som jeg kan forstå du har valgt. Kan du fortælle mig, som er en Rookie i det her, om sekundær spejlet også slibes til 1/10 pv? Når du nu for den, gider du så ikke at smide et par billeder op af det nye vidunder, og lidt om first-light…please =)
Hilsen Jan.
28. juli 2016 kl. 13:24 #148926
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg har en Sky-Watcher 150mm f/8 newton. Optikken er god, men ikke perfekt. Der er lidt astigmatisme og en smule overkorrigering, men spejlene er godt polerede og kontrasten er virkelig høj, som i en refraktor. Jeg har brugt det til måne- og planetobservation, hvortil det er aldeles fortræffeligt. Det tynde hovedspejl køler hurtigt ned, men tubus må dækkes med et tæppe eller lignende, hvis det er vindstille, da stålrørets overside ellers underafkøles og danner turbulens inde i teleskopet. Dette er ikke et problem på aftener med vind, men dannes der dug på teleskopets yderside, ved jeg, den er gal og må hente et tæppe. Jeg forlænger også røret med en C8 dughætte, for at holde turbulensen fra min egen udåndingsluft ude af strålegangen og det virker udmærket.
Teleskopet er som sagt virkelig skarpt og viser bedre planetdetaljer end min C8, der har store problemer med tubustermik. Jeg har også sammenlignet med en første klasses 100mm apokromat, der koster 20 gange mere, men newtonen viser med lethed flere planetdetaljer, medmindre luften er utrolig urolig, så det nærmest kan være ligemeget alligevel.
Thomas, Bornholm
28. juli 2016 kl. 19:19 #148937
Jeg glæder mig også til at det kommer,og jeg skal nok lægge nogle
billeder ind.Jeg har længe været hooked på en 150/f8 NT,og da det
(måske) bliver det sidste scope jeg køber,skulle det være rigtig
godt,og det tror jeg det er.Jeg er ikke sikker på,om sekundær
spejlet,er slebet til 1/10
mvh
Mogens
28. juli 2016 kl. 19:27 #148938
Det er nogle af de kvaliteter du nævner,der gør at jeg er faldet for
et 150/f8 NT.Jeg vil fremover mest nyde nattehimlen visuelt,selv om
den lille mekaniker inden i mig,har fået mig til at købe et
MS lifecam Cinema,som skal moddes til planet og måne foto.
mvh
Mogens
28. juli 2016 kl. 20:41 #148942
Jeg er, i forhold til prisen, overordentlig tilfreds med min 150mm f/8 SW. Der er nogle småting, men ikke noget alvorligt. Fokuseren er en 1.25″ R&P med 43mm Vixen gevind, som jeg skifter ud med en 2″ crayford en af dagene, for at slippe for adapterbøvlet, når jeg vil bruge mine 2″ okularer. Desuden installerer jeg nok også en lille blæser, for at eksperimentere med at blæse kold luft igennem tubus. Måske kommer der en artikel ud af det.
Thomas, Bornholm
28. juli 2016 kl. 21:33 #148943
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
De små sekundærer, som f.eks i en 6″ f/8 er som regel gode.
Prøv den nu først og se hvordan det er. Ellers kan en præcisions diagonal skaffes fra f.eks Antares optical.http://www.antaresoptics.com/SEMirrors.php
mvh
Jens30. juli 2016 kl. 00:00 #148982
Tak for tipset
jeg glæder mig til at prøve den når den kommer
engang (estimeret 5/9).Nu du er her,vil jeg lige spørge,om du skulle
have en standard HEQ5 uden stativ liggende som du måske ville sælge.
Mvh
Mogens
30. juli 2016 kl. 00:16 #148984
Hvis du skal have den på en tysk ækvatorealmontering, så vil jeg anbefale at korte benene af eller montere den på en ganske kort søjle, så kan man nemlig sidde ned og observere og det er i høj grad bekvemt og forbedrer detaljeopfattelsen. Desuden forbedrer det stabiliteten væsentligt. Her ses min EQ-6 med forkortede ben:
Det er også meget vigtigt, at man kan dreje tubus i ringene, så man altid kan få okularudtrækket i en bekvem vinkel.
Thomas, Bornholm
30. juli 2016 kl. 00:34 #148985
Det vil jeg også gøre.Mit stativ bliver alt for højt,selv til stående
observationer,og jeg synes,at når man har rundet de 70,må det være en
menneskeret,at kunne sidde ned til arbejdet
Mvh
Mogens
30. juli 2016 kl. 08:48 #148989
bengt- Main Sequence
Jag valde bygga ihop en liten egen AZ variant till min 6″ .Det är dock en f5 ska sägas men jag kör med paracorr .
Benen är gamla eq2 ben jag fick tag i för en billig peng. Sen köpte jag via astrobot en heritage 130 dobsonvagga för. Några hundralappar gav jag för den på astrobot som jag sen förlängde och färstärkte .
Smidig stabil liten montering där jag slipper rotera tuben.
Bengt
Bengt 2016-07-30 08:49:52 30. juli 2016 kl. 10:25 #148997
Det ser vældigt smidigt ud, Bengt!
Thomas, Bornholm
30. juli 2016 kl. 11:13 #148999
natteravnDeltager- Main Sequence
Astrojensen wrote:
Teleskopet er som sagt virkelig skarpt og viser bedre planetdetaljer end min C8, der har store problemer med tubustermik. Jeg har også sammenlignet med en første klasses 100mm apokromat, der koster 20 gange mere, men newtonen viser med lethed flere planetdetaljer, medmindre luften er utrolig urolig, så det nærmest kan være ligemeget alligevel.
Thomas, Bornholm
Visuelt kan den vel nærmest sammenlignes med en god 5″ apo.
Jeg havde en hjemmebygget 125mm f8 newt engang som havde samme problem med tubustermik. Røret var også kun 140mm udvendig mål. En 150mm f8 jeg havde var der slet ingen problemer med. Den havde et 200mm rør.
30. juli 2016 kl. 11:49 #149003
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
MogensKH wrote: Tak for tipset
jeg glæder mig til at prøve den når den kommer
engang (estimeret 5/9).Nu du er her,vil jeg lige spørge,om du skulle
have en standard HEQ5 uden stativ liggende som du måske ville sælge.
Mvh
Mogens
Hej Mogens.
Nej, sådan en har jeg aldrig haft.
Men der er en til sag her:30. juli 2016 kl. 12:30 #149004
bengt- Main Sequence
natteravn wrote:
Thomas, Bornholm
Visuelt kan den vel nærmest sammenlignes med en god 5″ apo.
Jeg havde en hjemmebygget 125mm f8 newt engang som havde samme problem med tubustermik. Røret var også kun 140mm udvendig mål. En 150mm f8 jeg havde var der slet ingen problemer med. Den havde et 200mm rør.
Håller med Newton är en suverän konstruktion för visuellt bruk . Har nu 5st i varierande storlek och det lär nog bli fler 🙂
De flesta har överträffat mina andra apo jag ägt för att inte tala om SCT där de är betydligt bättre . Kontrast och bra ljusinsamling är ett vinnande koncept !
Häromkvällen hade jag en fantastisk natthimmel där jag såg hela amerikan nebulosans( ngc7000) tydliga molnstruktur med min 6″ Newton och nagler 31mm och o3 . Så även mindre Newton ger grym upplevelse . Bengt
Bengt 2016-07-30 12:32:18 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nyt scope' er lukket for nye svar.