Nyt RGB program/script

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nyt RGB program/script

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af mhansen. This post has been viewed 53 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Hej Astronørder.

Jeg er ifm. med mit specialeskriveri stødt på dette lille script, som ud fra min mening kan lave rigtigt lækre RGB billeder. Jeg har endnu ikke forsøgt at køre det på “almindelige” cam’s, kun HST ACS og WFC3, men her er det også i stand til virkeligt at trække rigtig flotte billeder ud. Ulempen er dog at det ikke kan gøre med lrgb, men der kunne man måske først lave de rå RGB billeder i MaxIm (eller lign.) og så splitte dem ud i R,G og B fits, som Trilogy så kan behandle.

Scriptet outputter som standard til png format, men man kan benytte et andet script til at konvertere til fits, hvis det ønskes.

Så vidt jeg kan læse mig til skal det kun have diverse Python pakker, plus Python selv (naturligvis), så sandsynligheden for at man kan køre det fra Windows er helt klart tilstede.

Jeg poster gerne et par eksempler når jeg har kørt et par billeder igennem.

Adressen er:
      http://www.stsci.edu/~dcoe/trilogy/Intro.html

mvh,
      Michael H

MHansen2016-02-02 21:13:32

noodles
        • Super Giant

Hej,

Det er perfekt … lige hvad jeg manglede.

Mange tak

Simon

mhansen
        Deltager
          • Nova

Her er et eksempel på hvad trilogy kan gøre.

Jeg har calibreret alle data i PyRAF (fordi jeg er en nørd), derefter kombineret og farvesammensat alle billeder i MaxIM som LRGB, for derefter at hive billedet ud igen som RGB enkeltfarve.

Billedet består af:
          12x600s Clear
          5x300s + 3x600s Halfa
          5x300s OIII
          5x300s SII

Netop fordi Trilogy ikke kan arbejde i LRGB, kan man ikke benytte Lum. Tilgengæld kan Trilogy arbejde med mange filtre for hver farve hvilket betyder at man sagtens kan kombinere både bredbånds og smalbånds filtre i samme kombination. Og igen, ønsker man at bruge LRGB er det ret let at splitte sine enkeltfiler op i RGB efter de er farvesammensat.

Trilogy er ret smart fordi den selv regner ud, efter givne parametre, hvor meget der skal puttes i de enkelte kanaler for at få et fornuftigt output. Samtidig forsøger trilogy at dæmpe de kraftige dele, samt fremhæve de svage, således man opnår mest muligt af sine data.

Mit næste mål for M81 her er at putte noget bredbånds data ind i billedet, dog uden Lum denne gang. Alle billeder er taget med iTelescope’s teleskop 5.

En interessant udfordring kunne jo være at lade Trilogy kombinere en række billeder herinde som en af de rigtig dygtige har fået sat sammen på en lækker måde.

MHansen2016-02-11 11:25:58

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Nyt RGB program/script' er lukket for nye svar.