Her er et eksempel på hvad trilogy kan gøre.
Jeg har calibreret alle data i PyRAF (fordi jeg er en nørd), derefter kombineret og farvesammensat alle billeder i MaxIM som LRGB, for derefter at hive billedet ud igen som RGB enkeltfarve.
Billedet består af:
12x600s Clear
5x300s + 3x600s Halfa
5x300s OIII
5x300s SII
Netop fordi Trilogy ikke kan arbejde i LRGB, kan man ikke benytte Lum. Tilgengæld kan Trilogy arbejde med mange filtre for hver farve hvilket betyder at man sagtens kan kombinere både bredbånds og smalbånds filtre i samme kombination. Og igen, ønsker man at bruge LRGB er det ret let at splitte sine enkeltfiler op i RGB efter de er farvesammensat.
Trilogy er ret smart fordi den selv regner ud, efter givne parametre, hvor meget der skal puttes i de enkelte kanaler for at få et fornuftigt output. Samtidig forsøger trilogy at dæmpe de kraftige dele, samt fremhæve de svage, således man opnår mest muligt af sine data.
Mit næste mål for M81 her er at putte noget bredbånds data ind i billedet, dog uden Lum denne gang. Alle billeder er taget med iTelescope’s teleskop 5.
En interessant udfordring kunne jo være at lade Trilogy kombinere en række billeder herinde som en af de rigtig dygtige har fået sat sammen på en lækker måde.
![](/wp-content/uploads/ppMigration/uploads/61/M81_RGB.jpg)
MHansen2016-02-11 11:25:58