Nyt projekt – Abell 2218

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Nyt projekt – Abell 2218

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 113 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Jeg er vist efterhånden ved at tilegne mig evnen til at vælge ret sindsyge objekter, men hva fanden. Man skal vel udfordre sig selv.

Efter at have læst noget af Exploring the dark and dusty universe with gravitational lensing,(Godt man ikke skal sige det alt for mange gange i træk!!! Wink) har jeg besluttet mig at prøve at fange Abell 2218, som vistnok er en af de mest prominente og kendte gravitations linser, med masser af Einstein buer.

Det er selvfølgelig også en galaksehob. Jeg vil prøve at hive omkring 2½-3 timers eksponeringer hjem, startende her kl 00, hvor de for det meste er blevet tilpas mørkt og senest indtil kl 4, da det begynder at lyse alt for meget op her.

Projektet er i særdeleshed en udfordring, da det 1: bliver sent mørkt og tidligt lyst og egentlig aldrig rigtig mørkt og 2: månen allerede er kommet til halvfuld måne og derfor lyser godt op.

Men jeg tror ikke jeg får ro i sindet, før jeg har prøvet. Senere bliver det Abell 2065, som “bare” er en fjern galaksehob. Vistnok uden gravitationslinser.

Jeg vender tilbage med opdateringer omkring projektet på denne tråd. Andre som ligeledes har givet sig i kast med Abell 2218, er velkommen til at skrive og poste billeder her.

RA 16h 35.7m

Dec 66° 18.8′

Opdatering kl 23:38:

Så er jeg i fuld krig. Jeg forsøger mig med 10 x 8 minutter og 12 x 10 minutter. Alt i alt ca. 3 timer 20 minutter. Det bliver aftenens eneste objekt.

Det er denne vi snakker om:

Opdatering kl 0602

Her er så billedet, som jeg fik sat sammen. Jeg synes at kunne fornemme en enkelt linseeffekt, men det er svært at se. Billedet er croppet og forstørret.

Endnu et crop.

En ting er ihvertfald sikkert. Der skal mange flere frames til og så er der for meget baggrundsstøj. Men jeg giver ikke op!!!Wink

MHansen2009-05-02 07:03:16

michael.bertelsen
      Deltager
        • Nova

Hmmm…hvor ligger den henne?

mhansen
        Deltager
          • Nova

Den ligger på disse koordinater

RA 16h 35.7m

Dec 66° 18.8′

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Hmm, måske ved f/10 også ½ times sub fra et mørkt sted? Må kunne lade sig gøre!

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Jeg fant den på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Abell_2218 — Den er 2 milliarder lysår unna og inneholder ca. 10.000 galakser! Inntil 2004 var dette det fjerneste objektet som var kjent.

Det blir spennende å se hva du får ut av dette. Bra at noen forsøker seg på utradisjonelle objekter! Thumbs%20Up

…den blå i midten ligner litt på romskipet Enterprise, synes jeg! Big%20smile

Bjørn T. Jønsson2009-05-02 05:40:27

Mvh,
              Bjørn

michael.bertelsen
              Deltager
                • Nova

MHansen wrote: Den ligger på disse koordinater

RA 16h 35.7m

Dec 66° 18.8′

TakkerWink…måske jeg får lov, at gå ud i aftenStar det kunne være spændende…

wieben
                Deltager
                  • Nova

Hej 3xMichael. LOL dette var jo lige ved at være en eksklusiv “michael-tråd”.

Michael H. Spændende objekt. Jeg blev også helt hooked på de fjerne objekter efter 2065 fra Avnø.

Fedt med mere af den slags, og utroligt hvor dybt man kan se med amatørudstyr nu om dage.

Wieben2009-05-02 10:17:09

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Det skal så også lige nævnes, at ham gutten der har taget s/h billedet i toppen af tråden, altså har brugt et 20″ Rictchey-Cretién teleskop med et SBIG ST-10XME siddende på en Paramount ME. Nuvel, amatørudstyr, men det er da godt nok alligevel på den tunge side af prisklassen. Desuden er det taget et sted hvor seeingen typisk skulle give mulighed for at komme ned på omkring 1-1,5 FWHM i det færdige billede.

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Altså i en helt anden verden, findes der lignende udstyr i Danmark et sted?

Ellers ikke et ringe skud michael.
                      TommyF2009-05-02 17:54:50

mhansen
                      Deltager
                        • Nova

Jeg kender ingen private amatører, som har udstyr i denne pris og størrelsesklasse.

Og mange tak.Tongue Kunne godt være bedre. Men som jeg også har spurgt MS om, så kan jeg ikke finde ud af om det er dårlig fokus eller dårlig seeing. Jeg kunne få min FWHM ned på ca. 1,5-2 stykker ved 10 sekunders expo. Men på de færdige expo’s røg den op på en 3-4 stykker.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

MichaelH, har svaret – Men kommentere lige her.

Bemærk at dine stjerner er trekantet!

Det kunne tyde på enten dis eller guide.

Dis kan vi jo ikke gøre noget ved, men guide kan vi.

Hvis dine guideindstillinger står for aggrasivit, så kan du nemt komme til at få sjove former på dine stjerner. Så jeg tror at der er sket dette:

Du havde et lille dislag, som din guider så har jagtet effekten af.

Hvis du kikker på CCDWares resource side, så finder du en autoguideberegner.

Og den kan hjælpe til at finde nogle guideindstillinger der virker på en aften hvor der ikke kan guides tæt. Så en aften hvor der er lidt dis sættes PEAK to PEAK error højt, og en aften med god seeing sættes den lavt.

Eks. min på en rigtigt god aften:

Guiderate hos mig er 0.75

Autoguide Image scale er: 1.09″

Peak error kan sættes til 0.3

Max move på 1

Så regner den ud at Minium move skal være 0.013 og max move på 0.089.

Men hvis seeing ikke er god, grundet dis eller andet:

Guiderate hos mig er 0.75

Autoguide Image scale er: 1.09″

Peak error kan sættes til 0.6

Max move på 2

Så regner den ud at Minium move skal være 0.027 og max move på 0.177.

Ergo er min boks fire gange så stor, og fejlen må også være fire gange så stor.

Ellers sker der det, at min stjerner bliver vildt meget større.

Har desværre ikke lige nogle skud der viser det, da jeg jo ikke så tit bruger extern guider men for det meste bruger AO-8.

Håber det giver mening?
                        Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Nyt projekt – Abell 2218' er lukket for nye svar.