Nyt okular fra track the stars

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nyt okular fra track the stars

• Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 23 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Så fik jeg allerede mit nye Ethos okular fra Track the Stars

Bestilte det igår og har det nu allerede i dag!

Super hurtig levering og behagelig samtale, SÅDAN!

Tak for det Niels, ikke sidste gang. natteravn2013-10-16 12:59:01

Anonym
        • Super Nova

Og til alle i andre.. Hold lige lidt igen med jeres indkøb!!

Skulle jo gerne ha lidt opklaring så det kan prøves af!!

natteravn2013-10-16 18:39:51

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Tillykke og må man lige høre hvilken af granaterne det blev?

Okay da, jeg kan da godt love en opklaring i morgen aften og fredag med.Smile

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
            • Super Nova

Hej Leif,

Jeg valgte 21’eren. Havde prøvet et i forvejen i tolveren. M31 igennem det okular skal opleves..

Håber det holder stik med opklaringen

natteravn2013-10-17 01:01:01

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

21 Ethos. Holy crap! Sådan et har jeg ikke engang set endnu, end mindre kigget i. Men 17’eren er fantastisk!

Thomas, Bornholm

Anonym
                • Super Nova

Hej Thomas,

Jeg var også meget i tvivl mht. valget mellem 21 eller 17’eren, men var bange for at forstørrelsen ikke ville passe helt “det panoramiske view”. 21’eren havde jeg som sagt prøvet og vidste hvad jeg ville få

Både Astromike’s og min første kommentar var “HOLD DA KÆFT” med M31 i synsfeltet på 12 tommeren!!

Som sagt det skal opleves. Der var ingen vej uden om, jeg måtte ha dette eller 17’eren.

21 Ethos i forhold til 24 panoptik

natteravn2013-10-17 11:04:25

spatzek
                Deltager
                  • Super Giant

Tillykke

Den står selv øverst på listen på nye dimser. Da Niels i en periode lånte min C14, da var jeg en dag oppe og kigge i dyret, både med hensyn til stjernetest, så jeg kunne konstatere, hvilken ca. Stehl værdi kikkerten har + om den “lille” opstilling fra Track The Stars kunne klare opgaven. Det kan den godt rent visuelt. Han brugte bl.a. nogle Ethos okularer. Det korte og det lange – jeg er totalt solgt – også i forhold til mine Naglere. M13 med 100 grader og en 14″Tongue

Anonym
                    • Super Nova

Tak Lars,

Vi konstaterede det samme som du i forhold til ES30, 24mm panoptik og 13mm Nagler!! de virkede først og fremmest mørke i forhold til Ethos’en.

21 Ethos’en virkede også skarpere og mere kontrastrig hvilket tydeligt kunne ses i det mørke område mellem spiralarmene/støvbåndet?? på M31 og især den lille kuglehob nær centeret virkede syleskarp og næsten som begyndende opløst/granuleret i randen, helt flippet!! 🙂

I ES30’eren var denne kuglehob sværere at se, pludselig var den der for det næste øjeblik at være usynlig og slet ikke opløst men lignede en let defus stjerne. Forstørrelsen spiller self en rolle her, men det samme var tilfældet med 24mm panoptik og 13mm og 9mm naglerne.

Det er ikke sidste Ethos jeg anskaffer mig.

Når det er sagt, er det ikke ment som at de andre okularer er dårlige på nogen måde, de er highend okularer og super gode. Ethos’en er bare efter min nyerhvervede erfaring et nøk bedre men til den tredobbelte pris.natteravn2013-10-17 12:12:12

spatzek
                    Deltager
                      • Super Giant

Prisen er astronomisk, men det er vel helt i tråd med hobbyen af samme navn.

Ethos okularerne er referencen blandt vidvinklerne, ingen tvivl om det. Jeg har stor respekt omkring ES okularerne, der virkelig giver meget for pengene. Det er jo samme firma, der også leverer til Bresser, og optikken på min 127mm refraktor er et godt eksempel på, at det har de sørme helt tjek på. Jeg så også i Ethos 13mm på Mars sidste år, og planeten stod super skarpt i okularet. Jeg er sikker på, at ES puster TeleVue og Al Nalger voldsomt på omsætningen pt., og forhåbentligt er det eneste, det medfører, yderligere spændende produkter fra TeleVue. Det er sikkert, at TeleVue siden starten af 80erne har været de førende i udviklingen af okularer.

Selvfølgelig kan man argumentere for, at de aldrig har kastet sig over ortoskoper og monocentriske okularer, men hvorfor noget, der er produktudviklet færdigt, har vel altid været Al’s mantra.

God observationslyst

Lars

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Spatzek wrote:   M13 med 100 grader og en 14″Tongue

Nemli’ Det er bare supegodt

mvh
                        Lars

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

M13 med 12″ f/5 og 9mm ES100 (169x) er dæl’me osse godt, kan jeg love D’herrer!

Thomas, Bornholm

lindhard
                          Deltager
                            • Super Nova

Astrojensen wrote: M13 med 12″ f/5 og 9mm ES100 (169x) er dæl’me osse godt, kan jeg love D’herrer!

Thomas, Bornholm

Det tror jeg gerne på, de store felter er meget imponerende.

mvh
                            Lars

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Nyt okular fra track the stars' er lukket for nye svar.