Nyt medlem

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Nyt medlem

• Dette emne har 12 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 400 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hej!

Vil bare sige goddag til alle her. Jeg er lige blevet medlem her, og glæder mig til at deltage i diskussionerne.

Jeg bor på Bornholm, hvor der er langt mellem astronomerne (vi er kun to der observerer regelmæssigt, så vidt vides).

Til gengæld har jeg måske Danmarks bedste nattehimmel. Grundet vores kommunes slunkne kasse slukkes al gadebelysning udenfor de allermest trafikerede gader i Rønne, Nexø og Åkirkeby efter kl midnat. Yep, det er sandt. Jeg kan se M33 med det blotte øje fra min baghave og Gegenschein fra Kongemindet i Almindingen, når forholdene iøvrigt ellers er til det.

Jeg har ikke før været medlem af et dansk astroforum, men har i årevis været aktiv på AstroMart, flere Yahoo-grupper og for nylig CloudyNights.

Jeg har mange års erfaring som visuel observatør, astrofoto har stort set ingen interesse. Jeg observerer p.t. kun med små refraktorer fra 50mm til 125mm. Som visuel observatør er jeg ultra-hardcore, og mit motto er, at intet er umuligt at se, så længe man ikke har prøvet. Bruger sommetider en time på at prøve at se svage galakser eller andet. Et projekt jeg har brugt megen tid på de senere år, er at gennemgå himlen for alle objekter der er synlige i min 63mm Zeiss Telemator. Grundkataloget er Herschel 400, men med afstikkere til alt i U2000.0, jeg mener der kan være indenfor rækkevidde.

Det var alt for nu.

Clear skies!

Thomas, Bornholm

mortenb
      Deltager
        • Super Giant

Findes der fundamentalistiske astronomer ? hehe – Velkommen til og alt ønske om fortsat Clear skies for dig også Thumbs%20Up

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Så er der især 3-4 stykker her der blie ekstra glade, de er også visuelle…

Velkommen til.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Ja velkommen til, det er da synd at der ikke er flere astrofolk der ovre. At lade så gode forhold gå til spilde… Hmm måske konen er med på at flytte Wink

rigo
            Deltager
              • Super Nova

velkommen til Thumbs%20Up

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Hej!

Tak allesammen.

“Findes der fundamentalistiske astronomer ?” Tja, jeg har da fuldskæg…

“synd at der ikke er flere astrofolk der ovre. At lade så gode forhold gå til spilde… Hmm måske konen er med på at flytte”

I skal være mere end velkomne. Jeg føler mig lidt alene en gang imellem. Det er lidt svært at være medlem i en forening, når det koster en bondegård at rejse til og fra øen, og deltage i astrotræffer er heller ikke så ligetil. Jeg har dog været til træffet på Stevns sidste år. Blev desværre forhindret i år.

Som jeg skrev, er vi kun to amatører, og når vi ikke er interesserede i de samme ting, ja så kan det godt blive lidt svært at snakke om andet end vejret. Jens Ø. Olesen, som er den anden, er meget interesseret i de “gode gamle ting” som variable stjerner, okkultationer og stjerneskud. Jeg er mere til ren visuel deep-sky, detaljerede måne- planet- og solobservationer.

Efter mit første astrotræf på Stevns, hvor folk flippede helt ud, da jeg kaldte forholdene yderst middelmådige (for dem var det næsten nirvana, kunne jeg forstå), har jeg leget med tanken om at lave et astrotræf på Bornholm, så andre amatører kunne se HVOR gode forholdene kan være i Danmark. De praktiske problemer har dog afholdt mig fra at gå videre med planerne.

Clear skies!

Thomas, Bornholm

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Thomas – Jamen det lyder da som en ginial ide! Måske den lokale turistforening ville kunne hjælpe?

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Astrojensen wrote:
                    “Findes der fundamentalistiske astronomer ?” Tja, jeg har da fuldskæg…

Go humor !! LOL

Astrojensen wrote:
                    Efter mit første astrotræf på Stevns, hvor folk flippede helt ud, da jeg kaldte forholdene yderst middelmådige (for dem var det næsten nirvana, kunne jeg forstå),
                    …..

Du har vist snakket med nogle af Københavnerne. De er søde, men aner ikke hvad mørke er Embarrassed
                    Stevns er da fint, hvis altså ikke det er så diset som forrige år (jeg var der selv) for så blæser lysene fra kalkbruddet igennem.
                    Men Stevns er nemt at komme til for Sjællændere, så derfor er det så lovprist.

Astrojensen wrote:
                    ….
                    har jeg leget med tanken om at lave et astrotræf på Bornholm, så andre amatører kunne se HVOR gode forholdene kan være i Danmark. De praktiske problemer har dog afholdt mig fra at gå videre med planerne.

SE DET SYNES JEG VAR EN RIGTIG GOD IDÉ ! Clap
                    Det behøver jo ikke at være ligeså gennem planlagt og gennemarbejdet som MAF’s starparty og Stevns træffet.
                    Vi har på Lidemark selv holdt et par enkelte samlinger. Man kan nå langt med god plads og en kaffemaskine !
                    Sig til (her på forum) hvis du på et tidspunkt vil gå videre med den idé, så er der nok nogle der gerne vil hjælpe dig Wink

De bedste hilsener!

mortenb
                    Deltager
                      • Super Giant

Astrotræf på Bornholm – en dejlig sommerweekend – HØRT HØRT ! Så kan vi slæbe hele familien med på en lille ferie. Med DET udspil er der chance for at blive populær derhjemme !

Clap

Hvis du foreligger det for Bornholms “turist” råd, er der sikkert pæn opbakning ???

MortenB2008-11-27 12:20:34

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Hej Thomas

Velkommen til

Ja jeg har også set himlen fra naturcenteret midt på Bornholm.

Det er RIGTIGT godt!

Nu er der jo heller ikke langt mellem de tomme hoteller/moteller/campingcentre med hytter om vinteren der, så man kunne sikkert få en yderst fornuftig pris på overnatning.

Det kunne måske også loke nogle (fx. min) familie med

mr.mox
                          • Nova

Velkommen til!

Måske skulle man starte et rejseselskab der sælger astro-rejser til Bornholm i vinterhalvåret Big%20smile

camilla
                          Deltager
                            • Giant

Bornholm er en fin ø. jeg ville godt tage derover i august engang for et star party, og kombinere det med et par dage på øen. Eller måske til foråret. Af en eller anden grund ligger de fleste star parties i efteråret. Jeg overvejer faktisk at flytte Stevns til april af samme grund. Men det bliver ikke i 2009, hvor vi mødes 23-25. oktober.

Stevns er ikke specielt mørkt for Danmark, men mange af os der deltager kommer fra København, og så er der virkelig mørkt i forhold til hjemme! Kigger man på kort over Danmark om natten, virker øerne meget mørke. Så er der lige det med transporttiden, men kunne man få lidt mere end en weekend ud af det, var det OK.

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej allesamen

Hmm. Det virker som, der er god opbakning til et astrotræf på Bornholm… Jeg må researche lidt. Det kan godt tage lidt tid. Det bliver nok ikke helt let at finde et egnet mørkt sted, med god plads til teleskoper, sengepladser, etc.

Jeg observerer ofte fra Rytterknægten, midt i Almindingen. Det er her Kongemindet står, et af Danmarks højeste punkter. Her er der en rimeligt stor parkeringsplads, omgivet af skov på alle sider, omend den er tynd på vestsiden. Skulle I komme til Bornholm, så ved I nu hvor et af de bedste steder er. Hvis i kommer, så giv mig et praj!

Et “galakse-party” om foråret, Marts og April, lyder ikke så tosset, men det er meget koldere på Bornholm om foråret, end i resten af landet, grundet den omgivende østersø, der på dette tidspunkt stadig er kold. Vejret er også noget uforudsigeligt, medmindre vi får østen- eller nordenvind, for så er det 99% sikkert at det bliver klart (og koldt). Sensommeren, fra midten af August til sidst i September, er sædvanligvis meget klare, men det kan dog svigte, som i år, hvor vi havde meget få klare nætter og megen regn. Sidste år havde vi vel sammenlagt 30-35 klare nætter i August og September….

I September er mange af de lokale seværdigheder stadig åbne, hvilket de ikke er om foråret, førend Maj, hvor turistsæsonen starter.

Som I ser er der mange forhold at tage hensyn til, og der kan siges meget, både pro og kontra, i hvert tilfælde.

Clear skies!

Thomas, Bornholm

PS. Åh, jeg ser, jeg har skrevet månedsnavnene med stort. Det kommer der ud af, at altid at skrive på engelsk…

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Nyt medlem' er lukket for nye svar.