Nyt Lowlight videokamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Nyt Lowlight videokamera

• Dette emne har 18 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 346 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

bwinkler
    Deltager
      • Nova

Hej Alle

Til orientering:

Jeg har lige fået det på billedet viste kamera. Det er et lowlight videokamera som passer fint til mange opgaver indenfor astronomi. Det kan “sample” op til 256 frames, svarende til ca. 5sekunders belysningstid, hvilket giver en meget stor lysforstærkning. Det kan også køre ned til 1/100000 del sekund og er derfor også velegnet til Månen mm. og så er det halvt så stort som de gamle modeller fra Mintron.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Hvad er forskellen mellem at jeg med min Atik exponerer i 5 sek og du laver den lignende intergration?

bwinkler
        Deltager
          • Nova

Hej Tommy

Kameraet kører live, og kan tilsluttes direkte til et fjernsyn eller videooptager. Når det kører live samler den internt billederne og aligner dem inden de sendes ud hvert 5 sekund, altså ved max integration, ved lavere eller ingen integration er der normal video. Jeg benytter en adapter der modtager videosignalet og omdanner til et USB-signal , som så styres af computeren, ligesom et usb-kamera f.eks. DMK21 eller lign.

thomas
            • Giant

Det lyder spændende, du må lige supplere med et par screen-dumps næste gang du har hul i skyerne.

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Er det sådan at den opsamler til 5 sek og derefter kører ‘live’ da det vel kun er det sidste frames der skal opdateres? hele tiden eller er det sort skærm indtil intergrationen er færdig.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Tommy hold dig bare til dit Atik.

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

TommyF, du ser hele tiden den sidste optagelse som altså her opdateres hvert 5 sek.

bwinkler, low light kameraerne fra Mintron har kun 1/3″ ccd i modsætning til fx Watec 1/2″.

Og så skal det da lige indskydes, at det kun er omkring klare objekter som M42/43 man kan se nebulositet ved live view. Ellers skal man samme vej som ved alm. astrofoto, altså capture, stacke osv. Så træerne vokser altså stadig ikke ind i himlen! Det gode ved det er trods alt at du ikke behøver en ækvatorial mount, men kan nøjes med en computerstyret alt/az. Dog kan man se planeter, galakser, kugleformede og åbne stjernehobe samt planetariske tåger, en masse stjerner og meget andet ved live view.

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
                    • Nova

Med det her program kan man sætte sit kamra til at hente billeder ned i en mappe, så aligner og stakker det automatisk og viser billedet på skærmen. Billedet bliver så heletiden forbedret, da der kommer flere billeder i stakken:

http://deepskystacker.free.fr/english/live.htm

Det er da også smart LOL

Søren

madsen2009-03-11 13:51:03

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Bare interesse MS, skal ikke have et.Wink

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Ok, det vil jeg da lige prøve, TommyF!

outlook2009-03-11 17:42:15

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

Hei, Smile

Her er et annet videokamera som er egnet for astrofoto.

Wireless%20Gstar-EX
                          Wireless Gstar-EX (finnes også i kablet utgave)

Noen tekniske data:

1/2″ CCD chip, 8,6μm x 8,3μm, 0,0001 Lux lysfølsomhet, 756 x 576 px.

Flere tekniske data
                          : http://www.myastroshop.com.au/guides/gstar/index.htm#SPECIFICATIONS

Eksempel på astrofoto:

Jupiter,%20Steve%20Massey
                          Jupiter, Steve Massey

Pris: DKK 2308-3171 / AUD $615-$845 (avhengig av modell og tilleggsutstyr).

Mer info: http://www.myastroshop.com.au/guides/gstar/index.htm

Flere brukerbilder: http://www.myastroshop.com.au/guides/gstar/customer/userimages.htm

Mvh,
                          Bjørn

bwinkler
                          Deltager
                            • Nova

Hej Bjørn

Det har jeg dog haft i flere år, og her er senderen på mit nye mintron-kamera.

Jeg kan også fortælle at hvis man har flere monitorer + tilslutning til computer, så er det en god ting at have en linie-videoforstærker.

Senderne, der kan være 4 dtk. til modtageren som har 4 forskellige kanaler, er købt i tyskland. Men også i danmark i dag (klaudis.dk)

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Hei Bjarne!

Interessant at du har dette kameraet. Har du noen astrofoto tatt med det? Jeg forsøkte å gå inn på din hjemmeside, men fikk en feilmelding.

Takk for tipset med videoforsterkeren. Har du flere enn ett kamera av denne typen?

Jeg har vært inne på tanken å kjøpe to stk. av dette videokameraet, ett for astrofoto og ett for enten finderscope eller guidekamera. Det er en rimelig pris, og det kan, så vidt jeg vet, bare kjøpes fra en butikk i Australia. Da kan det bli vanskelig eller dyrt (dyrere i hvertfall) å bestille et ekstra kamera senere, hvis jeg plutselig finner ut at jeg trenger to. Men jeg vet ennå ikke om jeg har bruk for mer enn ett.

Bjørn T. Jønsson2009-03-15 15:48:11

Mvh,
                              Bjørn

norup
                              Deltager
                                • Super Giant

Hvad med frame-grabbere til disse video tingester, er der en væsentlig forskel på kvaliteten?

Jeg bruger Pinnacle Dazzle DVC-100 og -101. De virker da (også under Linux), men jeg aner ikke om det kunne blive bedre med et andet mærke?!

bwinkler
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Bjørn

Jeg har et sort/hvidt og et farve

Jeg købte dem i england i sidste uge(telescop-planet) og de kom efter 3 dage uden transportomkostninger. De koster 280 pund og det er jo billigt nu(8.4 kr/pund).

Det sort/hvide er alle tiders til guidekamera, jeg benytter det meget til stjerne/hop- da det viser selv meget svage stjerner.(det er de gamle jeg taler om) da jeg ikke har haft klar himmel siden jeg fik dem købt-kun lige et par billeder af Saturn har jeg fået.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Nyt Lowlight videokamera' er lukket for nye svar.