Nyt kamera til deep sky?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nyt kamera til deep sky?

• Dette emne har 6 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af nahilas. This post has been viewed 470 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

nahilas
    Deltager
      • Giant

Hej Astro-forum

Jeg har siden jeg begyndte at tage astro fotos “stjålet” min kærestes Nikon D3100 DSLR. Jeg overvejer nu at købe et dedikeret astro kamera i stedet og mit budget er maksimalt på omkring 3500,-.

En af de ting jeg overvejer kraftigt lige nu er at købe et CMOS kamera med lav readout noise, så jeg kan stacke mange korte eksponeringer og slipper for guiding. Er der nogen af jer der har erfaring med denne type fotografi og måske kan anbefale et kamera?

Mvh

Mads

nahilas
      Deltager
        • Giant

Det kunne ligeledes være lækkert hvis kameraet kan bruges til EEA sammen med deep sky live eller andet.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Kamera med lav readout noise er de nyere ZWO kameraer som ASI224MC, der er meget følsom også i IR området. Kameraet bruges meget i forbindelse med EAA (Electronically Assisted Astronomy) sammen med en laptop og noget live stacking software som Sharpcap. Det er den nye trend inden for EAA i stedet for hardware stacking i kameraet som i de analoge videokameraer med følsom sensor. Den sidste mulighed bruger jeg stadig.

Og ja, det kan også bruges med mange korte eksponeringer til astrofoto.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

nahilas
          Deltager
            • Giant

Okay, fedt. Er det ikke i princippet den samme som denne? http://www.astroqcam.dk/product/qcam5iii224c/ og hvad

http://www.astroqcam.dk/product/qcam5iii178c/

med er den ikke bedre endnu?

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Ser du, 224 har en 1/3 sensor og har man en SCT så kan Meade’s f3.3 reducer bruges uden vignettering. De andre kameraer har en anden sensor størrelse. Med hensyn til de forskellige typer af ZWO kameraers fordele og ulemper må du læse om andet steds fx på CloudyNights.

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

nahilas
              Deltager
                • Giant

Hmm, det er til min 200 f/5 newton. Kan godt se den har en størrere sensor og lavere opløsning, så den må være noget mere lysfølsom. Må indrømme jeg er ret meget novice på dette område, så al indsigt er velkomment :).

nahilas
                Deltager
                  • Giant

Jeg endte med at gå den “sikre” vej og opgraderede mit DSLR i stedet, så kan jeg astromodde den.

Tak for hjælpen :).

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Nyt kamera til deep sky?' er lukket for nye svar.