NYT KAMERA-Månen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NYT KAMERA-Månen

• Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 423 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

bwinkler
    Deltager
      • Nova

Hej

Her et billed-mosaik af Månen optaget med Nikon D90 og TOA130. Selve det samlede billed fylder 500Mb, så her er det selvfølgelig komprimeret en del.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Flot, er det et enkelt skud?

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Mæægtigt! Men kan du ikke lave det lidt lysere?Lamp

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

bwinkler
          Deltager
            • Nova

Hej M.Stauning

Jo, det kan man jo godt sige, om hvert enkelt af billederne, men som sagt er det en mosaik der består af ca. 9 enkelt skuds billeder sat sammen i photoshop.

bwinkler2008-11-22 17:46:04

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Så har du været heldig med seeing, og behandling.

bwinkler
              Deltager
                • Nova

Hej Michael

Nej, det var ikke særlig godt, men ved denne forstørrelse ses uroen ikke så meget og skarpheden synes også fin. Hvis det havde været godt, så skulle mine ca. 100 små avi-film a 300 billeder også have givet 100 gode billeder af kraterne, men det fik jeg ikke. Du kan se en del af dem på min nye link til google. Jeg er her på forstørrelser på ca. 800 1000 gange, og da stod Månen meget urolig og “flagrende” selvom det var en af de bedre dage”nætter”.

Jeg har ikke med mit nye udstyr siden 2007 ikke haft en virkelig god nat, og hvis den har været der, har jeg ikke været ude, men jeg søger videre som alle I andre. Jeg er nu kommet til den overbevisning at kameraet skal have en lille chip, således at jeg ved optagelserne kan koncentrere mig om små områder på Månen, for netop at undgå de store forskelle i skarpheden ved større områder. Jeg har forsøgt med “Registax”‘s flere punkts stacking, men det dur ikke, det er alt for langsomt og der opstår uskarpe samlinger imellem de forskellige afsatte punkters områder. Hvad mener du om det??

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Uha, registax har jeg aldrig rigtigt fået til at gøre det jeg bad den om… Eller rettere jeg har ikke fundet ud af, hvad det er jeg bedre den om 🙂 Den er jo til planeter og månen, noget jeg ikke for gjrot nok i.

bwinkler
                  Deltager
                    • Nova

Hej Michael

Registax er ikke så svær igen og mange gange kan man bare lade den køre “automatic” så ordner den alting, så er der kun “wavelet” du skal eksperimentere med. Men min erfaring er her at der skal helst være 100 billeder eller mere før end man får en god effekt med wavelet’s. Photoshop er nok bedre når det gælder 2 til 25 biller til stacking. Husk at ved registax benytter jeg normalt små avi-filer ikke enkelt billeder som sådan.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Jeg har aldirg prøvet noget der kan lave AVI, kan være derfor jeg har så meget bøvl med den. Men har da givet den en 200 billeder at tygge på, men lige meget hjalp det. Tror det er en fejl40…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'NYT KAMERA-Månen' er lukket for nye svar.