Nyt kamera fra SBIG

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Nyt kamera fra SBIG

• Dette emne har 53 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af Astro Optics. This post has been viewed 701 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 54 i alt)
  • Forfatter

helge
    Deltager
      • Giant

Hejsa,

Nu er SBIG på vej med et nyt ccd-kamera med KAF8300-chippen til kun $1995 – en stærk konkurrent til QHY9.

Det ser meget interessant ud – mon ikke det kommer på ønskesedlen mange steder til jul………formentlig også min Tongue.

wieben
      Deltager
        • Nova

Det ser da spændende ud. Billigt hvis kan kan have en med i lommen fra USA.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Det ser ud til at være en vinder SBIG har lavet her, og sikke en pris. Med den nuværende dollarkurs er der jo ikke meget at betænke sig på hvis har planer om et 8300 kamera. Og en vægt på 0,8 kg. er jo heldivis langt fra de sædvanlige brosten fra SBIG. Måske skulle de tage navneforandring til SLITTLE.

tomvictor
          Deltager
            • Giant

Wow, løp og kjøp!

Fornax Ligthtrack II
            Tokina AT-X 300mm f 2.8
            Canon 600D Baader

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Wow, det ser interessant ud!!

mortenb
              Deltager
                • Super Giant

Ca. 10.000,- kr. + moms og afgift. for sådan en svend. Tja .. udviklingen går stærkt. Hvis bare ydelsen i teleskoperne voksede med samme hastighed, så havde vi snart hver vores “Hubble”.

Jeg må snart hellere få gang i min Qcam 5 inden den er en ren antikvitet !

LOL

MortenB2009-11-04 08:01:15

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Ian King har det nu til ca. 14.000 DK kr. for de der hellere vil købe tættere på. Ikke meget over hvad man kommer til at slippe fra US. http://www.iankingimaging.com/show_products.php?category=110

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Det er meget små pixels den har, 5,4.

Binning giver dog stadig 2 megapixels…

QE er på ca 50%. Kan man så gå ud fra at 2×2 binning giver QE = (1-0,5)^4 = 94% ?

morten2009-11-04 12:43:09

chrjensen
                      • Super Giant

morten wrote: Det er meget små pixels den har, 5,4.

Binning giver dog stadig 2 megapixels…

QE er på ca 50%. Kan man så gå ud fra at 2×2 binning giver QE = (1-0,5)^4 = 94% ?

Nej, desværre. QE er et mål for hvor stor en procentdel af de fotoner der rammer detektoren, der bliver konverteret til elektroner.

Men bortset fra det, er førstepladsen på min CCD-kamera-ønskeliste nu besat!

kubach
                      Deltager
                        • Super Giant

Det var døds-stødet til QCAM9 med mindre de sætter prisen nogle tusinde ned!! Eller hvad?

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Hip hip hurraaaaa for konkurrence…Clap

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

eirik
                            • Planet

Orion kommer også samtidig med nytt kamera med samme chip. Faktisk 600$ dyrere noe jeg ble litt overasket over, kanskje dere med litt mer erfaring med slike kamera ser noen forskjeller som kan forsvare dette? (Om du kjøper kameraet får du dog 100$ avslag på kjøp av Maxim Pro om du ønsker det.)

Virker som det skjer veldig mye veldig fort nå :))

Mvh

Eirik

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Samme rabat opnås med alle Sbig kameraer…

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Ser det ikke ud til at SBIG’en har one stage køler og ingen udlæsningsbuffer. Det er den omvendte verden at SBIGs kameraer er billigere og dårligere specificerede end konkurrenterne, specielt orion…

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

One stage cooler ja, men 40 grader under omgivelserne skulle være mere end rigeligt til den chip. Mangel på udlæsningsbuffer har jeg aldrig oplevet som et problem på Artemis, så jeg vil vove at kalde de valg for kloge. Selvfølgelig skal kameraet bevise sit værd, men jeg tvivler nu på at SBIG vil sætte sit renome over styr, bare for at være de billigste.

Det kunne i øvrigt være sjovt om nogen vidste om det Orion kamera er et QHY9 i forklædning?
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 54 i alt)
                                • Emnet 'Nyt kamera fra SBIG' er lukket for nye svar.