Nyt kamera eller hva..?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nyt kamera eller hva..?

Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Er det tid til at opgradere mit Microsoft Cinema kamera? Jeg har ihvertfald kÞbt en farveversion af den nye cmos i Alccd 5L-II kameraet. Og det springende punkt er jo den hÞje framerate, men er billedet bedre og nÊsten vigtigere, er kameraet lige sÄ eller endda mere fÞlsomt end mit HD webcam? Det udsatte jeg kameraet for i en horribel seeing, da en jetstrÞm havde parkeret sig over Danmark i starten af denne mÄned. Men vejret var klart sÄ god seeing eller ikke, kameraet skulle testes.

Sensitiviteten er god i HD kameraets Omnivision sensor og oplyst til 3.3 volt/lux-sec, men en QE kurve kunne jeg ikke finde noget steds. Det kunne jeg derimod for QHY kameraets Aptina sensor, og minsandten nu ogsÄ en respons pÄ hele 6.0 volt/lux-sec. En test mÄtte til pÄ aften himlen. Og bÄde Jupiter og Saturn mÄtte stÄ model.

FĂžrst skulle en wdm driver installeres sĂ„ Sharpcap kan gĂžre brug af kameraet. Men softwaren kunne kun gĂžre brug af en oplĂžsning, nemlig kameraets native 1280×960 og dermed lavere framerate. NĂ„, sĂ„ mĂ„tte jeg oveni installere systemdriveren og sĂ„ kunne jeg endelig gĂžre brug af de opgivne oplĂžsninger. Men farveformatet er RGB24 og kun det.

Desuden er der fĂŠrre justeringsmuligheder end med Microsoft HD kameraet og min elskede zoom funktion var heller ikke til stede, ikke at den er strengt nĂždvendigt, blot en dejlig detalje at zoome ind fra den native oplĂžsning til fx 640×480 formatet. Nu opleves objektets stĂžrrelse som den samme i alle oplĂžsninger.

I HD kameraet er der en hvidbalance. Denne mangler ogsĂ„ i QHY kameraets driver menu. Derimod er der RGB glidere, sĂ„ farven her kan justeres og er default til den varme side og vinder ved at skubbe B lidt op. Bevares, fĂžlsomheden opleves som god, men pĂ„ Saturn skal jeg ikke bare skrue godt op for gain, men ogsĂ„ sĂŠtte et flueben i en “gain booster” og den er der virkelig brug for med en 3x barlow i en 8″ SCT.

Og ikke nok med det, ekspo tiden skal ogsÄ sÊttes op, faktisk sÄ tallet pÄ niveau trinet bliver rÞd! FÞrst da er der tilstrÊkkeligt med lys, der kan hamle op med HD kameraets automatiske lysforstÊrkning (autoekspo). Den skal til gengÊld ogsÄ sÊttes til ellers bliver ekspo tiden ogsÄ rÞd her. Den mulighed har QHY kameraet ikke. Dermed fÄr QHY kameraet en hel del mere stÞj og artefakter, der bÄde skal fjernes og ogsÄ blurres som det er gjort pÄ fotoet her:

Det skal dog retfÊrdigvis siges, at der var en smule rimtÄge og seeingen desuden ogsÄ lidt ringere end med optagelsen med HD kameraet herunder:

Det der dog er attraktionen med QHY kameraet er de hĂžje framerates sĂ„ seeingen kan “fryses”. Dette ses isĂŠr med Jupiter billederne herunder, hvor detaljerne er mere fremtrĂŠdende selvom seeingen blev flĂ„et af en heftig jetstrĂžm. De Ăžjeblikke, hvor Jupiter faktisk kunne ses kunne fanges med de mange frames i sekundet:

Det mangler virkelig pĂ„ HD kameraet. Det ĂŠndrer dog ikke pĂ„ den kendsgerning, at det har den bedste gengivelse og “smooth” billede. Billederne med QHY kameraet mĂ„tte igennem “vaskemaskinen” med stĂžjfjerning og gaussisk blurring for at fjerne virkningerne af de hĂžje gain vĂŠrdier. SĂ„ umiddelbart vil jeg ikke afskrive HD kameraet herunder:

OgsĂ„ skalaen er bedre her, idet det med en 1/4″ og 3 micron pixelstĂžrrelse i forhold til QHY kameraets 1/3″ og 3.75 micron fĂ„r objektet til at forekomme adskillige millioner km nĂŠrmere. ForstĂ„et pĂ„ den mĂ„de, at jeg kan nĂžjes med en 2,5x barlow med HD kameraet, men skal op i en 3x barlow med QHY kameraet for at fĂ„ samme skala. Dette kan til dels ĂŠndres med afstanden til barlowlinsen og det har jeg skam da ogsĂ„ gjort.

Desuden er det med jagten efter hĂžje frame hastigheder ikke altid udslaggivende for gode billeder. Med HD kameraet har jeg brugt 800 ud af 1800 frames pĂ„ Saturn i YUV2 formatet og 10 fps og 1280×720 pixels. Med QHY har jeg brugt 1000 ud af godt 3000 frames i RGB24 og 55 fps og 800×600 pixels. Jeg er dog slet ikke sikker pĂ„ de 55 fps.

Det skal dog siges, at seeingen var lidt vÊrre med QHY kameraet, men det Êndrer jo ikke pÄ farverne eller gengivelsen. Jeg oplever, at jeg ikke altid kan afspille de hurtige framerates, men det nok noget med codecs, men Autostakkert formÄr alligvel at spytte et brugbart billede ud, der kan bruges til videre behandling i Registax og andet software.

Konklusionen mÄ her vÊre, at bÄde farver og gengivelsen som helhed er bedre med HD kameraet, men frameraten lav ukomprimeret og omvendt med QHY kameraet. SÄ hver isÊr har de deres styrker og svagheder, men var alle styrkerne dog bare bygget ind i ét kamera.

Men samlet set vinder LifeCam HD kameraet suverÊnt alene pÄ gengivelsen. At sÄ mange ikke forstÄr at bruge det, isÊr fordi det har sine egne issues som man lige skal have in mente, skal ikke ligge det til last og da ihvertfald slet ikke til prisen. Jeg mangler endnu at se et farve cmos kamera, der kan hamle op med det til planeterne.

outlook2013-04-23 19:53:38

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Hej igen

Konsekvensen er nu, at QHY/Alccd 5L-II kameraet er returneret og et ZWO/ASI120MC kamera er bestilt i stedet. Det har ikke MT9M034 farvesensoren som oprindelig er en Micron, men Aptina’s egen AR sensor, der skal have en lidt bedre gengivelse. GlĂŠder mig til at sammenligne den med mit LifeCam.Smile SĂ„ afvent nĂŠrmere info.

outlook2013-04-20 11:36:08

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Ja, sĂ„ var jeg ude natten til i dag, lĂžrdag. Og jeg kan med det samme sige, at ASI120MC skuffer mig i den grad. Man skulle ikke tro, at det var Aptina’s egen sensor der sidder i kameraet, men stadig Micron’s farvesensor. Men for at fĂ„ syn for sagen har jeg et par friske Saturn billeder fra ca. kl. 1 i nat og fĂžrst med ASI120MC i en rimelig seeing/transparens:

Og billedet har i lighed med Alccd5L-II undergÄet gaussisk blurring m.m. for at glatte de samme defekter i gengivelsen. Sammenligner man billedet med optagelsen umiddelbart efter med LifeCam HD kameraet herunder, sÄ kan der vist ikke vÊre nogen tvivl, at LifeCam stadig har fÞrertrÞjen pÄ:

Og det har ikke fÄet den samme behandling som med ASI120MC kameraet. ASI kameraet i mono versionen har bevist sit vÊrd, men farveversionen halter altsÄ bagefter. Og sÄ har det hotpixels. Desuden har jeg ogsÄ med det kamera problemer med at opnÄ de lovede framerates. SÄ kameraet er dumpet i mine Þjne og bliver derfor sendt retur.

SĂ„ er der af nyere cmos planetkameraer efterhĂ„nden kun Sony’s Exmor IMG132E tilbage og som jeg senere vil prĂžve af mod mit LifeCam HD kamera. Men jeg synes sgu det er for dĂ„rligt, at et modificeret webcam til nĂŠsten ingen penge kan overgĂ„ langt dyrere dedikerede planetkameraer i gengivelse, dens ringere framerate til trods! ForhĂ„bentlig viser Exmor bedre takter.

outlook2013-04-23 19:39:49

Hilsen Leif,
” Ed Ting

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hmm, nĂ„, sĂ„ fik jeg en mail tilbage fra TS som ikke kunne anbefale IMG132E, da den ikke vil falde meget bedre ud end med ASI120MC. Det vil desuden vĂŠre “vanskeligt” for mig at returnere den igen, hvis jeg tredie gang var utilfreds med kameraerne. Det kan jeg nu vĂŠre ganske ligeglad med, da jeg jo har 14 dages returret pĂ„ varen. Det ved de da godt.

Desuden rÄder det ogsÄ kun over 2 oplÞsninger. NÄ, men alt det bÞvl med kameraerne har sÄ bare gjort, at jeg har kÞbt endnu et LifeCam Cinema, da det Äbenbart er svÊrt at fÄ et dedikeret cmos farvekamera, der kan leve op til de billeder webkameraet kan levere.

SĂ„ derfor kan jeg i Ăžjeblikket kun anbefale ccd farve kameraer til planeterne, hvis ikke man da evner at modificere diverse cmos HD webcams til astro brug. Vi taler her kun om de sĂ„kaldte “single shot” kameraer, lidt misvisende i virkeligheden, da de jo kan optage med mange fps.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

chris_h
            Deltager
              • Super Nova

Jeg har ASI120 color og har ingen problemer. Maks FPS har jeg ogsÄ. Tror nok du mÄ sette deg litt mer inn i utstyret

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

StÊrkt gÄet, Leif.

Det er prisvĂŠrdigt at du dokumenterer alle dine besvĂŠrligheder med de nye kameraer, sĂ„ “vi andre” har en chance for at styre udenom alle faldgruberne.

Kunne du mon overtales til at lĂŠgge sammenlignelige billeder fra de gennemgĂ„ede kameraer frem, f.eks en “standard-stack” lavet i Autostakkert, uden efterfĂžlgende finpudsning. Jeg er nemlig lidt nysgerrig efter at se de artifakter du beskriver..

mvh
                Jens

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Christian. Jamen det er jo godt for dig. Jeg mener skam da, at jeg har sat mig ind i kameraet og det er mit eget kamera underlegen mht gengivelse. At jeg sÄ ikke kan nÄ max fps mÄ naturligvis bero pÄ mit eget hardware. LÊngere er den ikke. Hvis du derimod kan fÄ tilsvarende optagelser som jeg gÞr med mit webcam pÄ planeterne, sÄ skal du endelig ikke holde dig tilbage.Smile

Hej Jens. Jeg fandt lige et enkelt billede i arkivet. Her har du et standard stack af Saturn i Autostakkert med ASI120MC uden finpudsning, dog med wavelets i Registax:

Det kunne for den sags skyld lige sĂ„ godt vĂŠre QHY/Alccd5L-II color. LĂŠg mĂŠrke til “skjolderne” selvom der er brugt flere frames end med mit webcam. Sikkert et resultat af hĂžj gain, der jo er nĂždvendigt med Saturn i mindre teleskoper under 8″. Farvegengivelsen er heller ikke vĂŠrd at skrive hjem om. Nok kan farverne justeres. Men der er for meget fiflen rundt med kineser kameraerne efter min smag.

NĂ„r jeg med mit eget modded webcam bare kan “gĂ„ i gang” uden dikkedarer og med en god gengivelse, sĂ„ fortĂŠller det mig, at dagens cmos farve planetkameraer ikke er gode nok. Men vi har forskellige prĂŠferencer og mine krav er hĂžje. At andre sĂ„ synes tilfredse med produktet og ikke stiller de samme krav er en anden sag. Men det skal dog siges, at jeg endnu ikke har prĂžvet Aluminas IMG132E Exmor kamera.

outlook2013-05-05 12:34:57

Hilsen Leif,
” Ed Ting

Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Nyt kamera eller hva..?' er lukket for nye svar.