› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Nyt kamera
- Dette emne har 151 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 5568 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. maj 2016 kl. 21:01 #147534
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Nightsky wrote:
Derfor er det sidste nye måske ikke det rigtige for en…
Så sandt Jens. Og som du skriver vil det være skønt om der kommer en producent eller to som
ikke er China Export. Til kritiske opgaver er det også værd at overveje support niveauet, som
måske ender man at blive det aller vigtigste.Hej Lars.
Det er netop min pointe.
Jeg syntes man skal koncentere sig om emnet, som i dette tilfælde er hvordan man kan komme videre med at tage billeder af deepsky objekter, end f.eks et DSLR tillader. Her syntes jeg at man skal huske at det essentielle her (hvis det altså var mig) var hvordan man kan få processen til at virke bedst muligt, med mindst mulige straffespark fra software, store filer, usupporterede drivere, you name it. Så nyt er ikke altid bedst, og processen med at få “modnet” ny teknik er ofte lang og træg. Det er vores danske nætter ikke godt egnet til. Så et bevidst valg fra min side var at lade nogle andre (læs: længere sydpå eller med flere klare nætter) tage slæbet med at modne og debugge de nye teknikker. Det er også en del af argumentet for at jeg stadig bruger et ældre DMK kamera til planeter. Osdschool, men det virker og er kendt. Og efter jeg opdaterede driveren (suk!) kører det stabilt. Man skal nøje vælge hvor man vil lægge ens indsats. Og i dette tilfælde, hvor man står over for at skulle indkøbe et nyt kamera som man forventer at skulle bruge en årrække, ville jeg veksle en besparelse på at købe fjernøstligt, til at købe et vestligt (læs: amerikansk eller hellere et europæisk produkt) og spare tid med bøvl og debugning på producenters halvfærdige software og hardware, og istedet være rimeligt sikker på at kunne få support, ikke kun i købet men mange år fremover.Men som det er sagt, vi skal jo netop ikke være enige, men istedet kunne debattere åbent.
mvh
Jens28. maj 2016 kl. 21:52 #147536
FinnDeltager- Neutron star
Nok en af de bedre tråde i nyer tid her på forummet, der kommer virkelig meninger for og imod eller på manglende informasion på de nye cameraer, jeg ved det ikke men spændende er det.
Jeg selv har lagt en belæt ind på ASI1600 så må vi se, spændende om det det dukker op til MAF ????
mvh Finn
ps. Hvis det virker efter hensigt har jeg da godt nok nogle astrocameraer til salg 🙂
1. juni 2016 kl. 16:59 #147620
jakob1234Deltager- Nova
Nå, jeg starter lige tråden igen.
Jeg har læst noget mere ang. OSC og DSLR – i den forbindelse har jeg fundet denne butik – det virker som et rigtigt godt alternativ til ccd?
Prisen er jo nogenlunde den samme, og med disse dslr vinder man, som jeg ser det alle OSC CCD fordele, men med en CMOS chip – og nyere teknologi.
http://www.centralds.net/cam/?product=cds-600d-ii-cds-600d-ii-pro-3
1. juni 2016 kl. 17:25 #147621
jakob1234Deltager- Nova
Der er også denne:
http://www.centralds.net/cam/?product=cds-600dx-cooled-eos-600d-2
1. juni 2016 kl. 20:30 #147628
jakob1234Deltager- Nova
Jeg har kigget lidt hos ham her igen:
http://www.dslrastromod.co.uk/order.html
Han sælger jo samme 600d full spektrum som Central DS – bør man spare sammen til at købe den kølede udgave istedet for den som “kun” er full spektrum?
jakob1234 2016-06-01 20:31:20 1. juni 2016 kl. 22:43 #147631
erikguDeltager- Nova
Dette er også et alternativ. En i vår astro klubb har kjøpt det, det så veldig bra ut. En positiv ting med det er at det har anti dugg. EOS 700 er vel også nyere enn 600, ikke sikker på om det er store forskjellen.
http://www.primalucelab.com/astronomy/700da-cooled-camera.html
Erik G
erikgu 2016-06-01 22:44:00 Erik G
2. juni 2016 kl. 00:06 #147634
xplodeDeltager- Nova
Erig G: 700D har mer støy enn 600D så å betale ekstra for ett nyere kamera som er dårligere blir vel litt poengløst?
Uansett…ved Norske vintertemperaturer er ett avkjølt DSLR litt poengløst, det har nesten ingen støy ved en sensortemperatur på under +5C.
Jeg er ikke sikker på hvordan temperaturene i Danmark ligger i forhold til her, men hvis det ikke er altfor stor forskjell så vil ett nytt DSLR som er astromoddet gi veldig gode resultater, hva med ett 6D? Det har veldig lav støy og gir deg mulighet for ett større felt.
Det er billigere enn ferdige avkjølte Canon kameraer med mindre og dårligere sensor.
Jeg har gjort en sammenligning av støy mellom 6D, 7D og 600D.
Legg merke til mangelen på fargestøy på 6D selv ved ISO1600 og +21C.
Temperatur er omgivelsestemp så sensoren er noen grader varmere.
2. juni 2016 kl. 09:36 #147642
erikguDeltager- Nova
Enig Ole Alexander, jeg har ikke satt meg inn i detaljer men trodde kanskje at nyere var bedre, men altså ikke i denne sammenhengen.
Et par spørsmål,
7D du har testet er det versjon 1 eller MK II. Etter det jeg har hørt så er MK II bedre.
Er det noe stor forskjell, tenker da på vignettering ved bruk av full og mellom formats kamera på teleskop. Har sett at flattnere og redusere mange ganger refererer til mellomformat når de beskriver belyst felt.
Erik G
erikgu 2016-06-02 11:27:39 Erik G
2. juni 2016 kl. 11:46 #147643
xplodeDeltager- Nova
Det er det gamle 7D som er testet, 7D II er en del bedre, men koster mer enn ett 6D.
Mellomformat er større enn fullformat, du mener vel heller APS-C? (eneste jeg kommer på som nevner mellomformat er Takahashi)
Det er selvsagt mer vignettering på fullformat enn APS-C, men som regel rettes det opp like lett med gode flats (unntaket er en stripe kraftig vignettering fra speilet som jeg vanligvis cropper bort hvis flats ikke retter den opp)
Noe som kan være ett større problem er att ikke alle flattenere/correctorer gir ett godt korrigert felt helt ut i kantene. Til newtonian fungerer Baader MPCC III godt med fullformat
Xplode 2016-06-02 16:04:17 2. juni 2016 kl. 20:05 #147648
jakob1234Deltager- Nova
Tak for de rigtigt gode indspark 😀
Ja, det er pudsigt at 600D har bedre støjforhold end en nyere? Men, nuvel, jeg kunne selvfølgeligt gå en model op, og op, og op, Men hvis det skal være DLSR kølet og moddet, så bliver det nok 600D
Syntes jo mere jeg læser, jo bedre
2. juni 2016 kl. 20:28 #147649
jakob1234Deltager- Nova
Og selvom jeg er sprunget frem og tilbage i beslutningerne, må jeg i sidste ende nok erkende at jeg bliver mest tiltrukket af DLSR moddet og kølet. Og så er det jo CMOs
Jeg er jo vant til DSLR, men 600d virker som en rigtigt god opgradering for mig (med mindre nogen kan finde noget ENDNU bedre som stadigt ligger til ca. 11000 DKK
2. juni 2016 kl. 23:33 #147659
xplodeDeltager- Nova
Ett 6D kommer på ca det samme ferdig modifisert med bytte av filter.
Etter min test så har 6D ca samme støy ved +7C som 600D ved -7C og ISO 1600…støyen går nesten ikke ned når temperaturen passerer 0C det er mininmal forbedring ved å gå ned til f. eks -20C.
Vil du ha enkeltbilder tatt med 6D for å sammenligne med kameraet du har nå må du bare si ifra så kan jeg dele med dropbox
3. juni 2016 kl. 21:43 #147679
jakob1234Deltager- Nova
Hej ole!
Ok – jeg var ikke lige opmærksom på den detalje – så kan jeg godt se at køling måske bliver “lidt” mindre kritisk – Men… hvis nu jeg vælger 6D full spektrum hos astromod – så er det jo fullframe, hvilket jeg jo gerne vil have – jeg har dog bare læst mange steder at man risikerer kraftig vignettering selvom man har taget gode flats?
Mit sekundærspejl er 2″ så jeg er sikker på den vil kunne udnytte det – mit setup er som sagt skywatcher 200PDS med 0,9x comacorrector.
En anden ting: Tror du man senere kan bygge køling på hvis man ønsker det, og ville du være bekymret for at det er brugte kameraer han sælger som moddet?
3. juni 2016 kl. 22:09 #147680
xplodeDeltager- Nova
2″ sekundær er litt lite til fullformat, sensoren har en diagonal på 45mm så det vil bli ganske kraftig vignettering.
Gode flats fikser som regel vignettering bra, men det kan bli lite signal i kantene.
Har du ett flat panel?
Sekundær kan enkelt oppgraderes hvis du vil det, 70mm GSO med holder koster 75 EUR (70mm er samme som på 8″ f/5 jeg har brukt tidligere)
Kjøling kan selvfølgelig bygges på senere hvis du skulle ønske det.
Att han modifiserer og selger brukte kameraer ser jeg ingen problemer med, dyrere DSLR blir som regel tatt godt vare på.
Skulle du få feil på kameraet tar som regel dem som modifiserer på seg reparasjon også.
Har du gjort deg opp en mening om du skal fjerne filteret eller bytte det ut med Baader/Astronomik filter?
Selv har jeg valgt å bytte ut filteret med Baader ACF på begge mine kameraer for å beholde autofokus og rett avstand til sensoren i forhold til coma corrector.
3. juni 2016 kl. 22:40 #147683
jakob1234Deltager- Nova
Xplode wrote: 2″ sekundær er litt lite til fullformat, sensoren har en diagonal på 45mm så det vil bli ganske kraftig vignettering.
Gode flats fikser som regel vignettering bra, men det kan bli lite signal i kantene.
Har du ett flat panel?
Sorry – jeg tog fejl… mit sekundære er 58mm – tror du det er stort nok?
Hvad mener du med et flat panel?
Xplode wrote:
Kjøling kan selvfølgelig bygges på senere hvis du skulle ønske det.Ja, ok det var jeg bare ikke klar over- men godt at vide
Xplode wrote:
Att han modifiserer og selger brukte kameraer ser jeg ingen problemer med, dyrere DSLR blir som regel tatt godt vare på.Skulle du få feil på kameraet tar som regel dem som modifiserer på seg reparasjon også.
Det har du selvfølgeligt ret i, og jeg burde heller ikke være så nervøs for dette, mit D5000 købte jeg nemlig brugt i tokyo i shinjuku bydelen
Xplode wrote:
Har du gjort deg opp en mening om du skal fjerne filteret eller bytte det ut med Baader/Astronomik filter?Selv har jeg valgt å bytte ut filteret med Baader ACF på begge mine
kameraer for å beholde autofokus og rett avstand til sensoren i forhold
til coma corrector.Ja, det er så her jeg ikke ved så meget – jeg havde en ide om at det skulle være full spektrum med clearglass – Men jeg ved slet ikke hvad de andre filtre du nævner gør.
Hvorfor skriver du at afstand til corrector ændrer sig med eller uden filter? sidder filteret ikke “inde” i kameraet således at det stadigt blot bliver koblet på uden på OTA?
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nyt kamera' er lukket for nye svar.