Nyt kamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nyt kamera

• Dette emne har 151 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Ă„r, 7 mĂ„neder siden af jakob1234. This post has been viewed 5569 times
Viser 15 indlĂŠg - 76 til 90 (af 152 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Noget tyder pÄ vi kan se de nye cmos kameraer og fÄ vejledning i de nye teknikker til MAF Starparty. Det kunne sagtens vÊre at f.eks. Autostakkerts skaber, kigger forbi igen.

Hvem ved Nightsky2016-05-27 23:21:08

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Det kunne vĂŠre sjovt at snakke med Emil igen. Selv som visuel observatĂžr nĂžd jeg hans foredrag.

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Nova

Landbo wrote:

Det er ikke tiden det tager og lukke lyset ind ved 1 sek’s lucky imagning der kommer til og tage tiden, det er tiden pĂ„ USB3 ledningen. Men ok, sĂ„ kan man jo hĂ„be det er muligt og sĂŠtte eksponeringstiden lidt mere op siden kameraet er kĂžlet.

USB3 klarer vel let 32 MB/s?

Er alle problemer ikke lĂžst hvis man bare opgiver tanken om at gemme alle rĂ„ data, men kun gemmer stacks eller delstacks? Med nye teknikker et det vel et spĂžrgsmĂ„l om ogsĂ„ at bruge et nyt workflow…

jesper
          Deltager
            • Neutron star

madsen wrote: Er alle problemer ikke lĂžst hvis man bare opgiver tanken om at gemme alle rĂ„ data, men kun gemmer stacks eller delstacks? Med nye teknikker et det vel et spĂžrgsmĂ„l om ogsĂ„ at bruge et nyt workflow…

PrÊcis. Nye muligheder betyder ogsÄ altid nye udfordringer, det er en del af hvad der gÞr det interessant.

En ting som ikke har vĂŠret diskuteret sĂ„ meget her i trĂ„den er at det tidligere var helt nĂždvendigt med et kamera til planeter og et andet til deepsky, hvis man altsĂ„ interesserer sig for begge dele. Den tid er forbi med de nye kĂžlede kameraer fra ZWO. Se f.eks. dette Mars billede der er taget med ASI1600MM-Cool ved brug af 300×300 ROI. Den store sensor gĂžr det ogsĂ„ lettere at finde og centrere planeten.

http://www.cloudynights.com/uploads/monthly_05_2016/post-220749-0-58383000-1464286508.jpgJesper2016-05-28 06:51:25

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Jeg prÞvede lige at plotte frekvensresponskurverne for ASI290MM og ASI1600MM op mod hinanden. Det er vigtigt at pointere at Sony ikke offentliggÞr egentlige QE data, men kun disse skemaer hvor Peak QE er sat til 1. Derfor kan de to linjer ikke sammenlignes direkte. Det mÄ vente pÄ uafhÊngige mÄlinger. Men det siger alligevel lidt om forskellen pÄ de to sensorer synes jeg.

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

jakob1234 wrote: Hej alle!

Jeg kan efterhĂ„nden godt mĂŠrke at jeg “presser” mit kamera til mere end det mĂ„ske kan… Selv pĂ„ rigtigt gode nĂŠtter har jeg svĂŠrt ved at fĂ„ “super” resultater pĂ„ galaksehobe og lign.

Derfor har jeg besluttet mig for at skifte mit gamle nikon D5000 ud med noget lidt bedre.

Jeg har besluttet mig for at jeg skal have et nikon D610 “altsĂ„ stadigt dslr”. koster ca. 10000 for et hus.

Hvorfor? Fordi jeg gerne vil have fullframe chip og flere MP.

Jeg har for lĂŠnge siden besluttet at jeg ikke har lyst til at kĂžre sort/hvid og filter pga. vejret herhjemme.

Det skal udelukkende bruges til astrofoto, sĂ„ derfor skal jeg lige hĂžre ad – er det dumt? er der bedre eller lige sĂ„ gode astrocams som jeg ville have mere glĂŠde af?

Hej Jakob.

Lige et indspark fra Egeskov.

Jeg kÞbte i efterÄret et helt nyt CCD kamera med en ca 20 Är gammel sensor i. Hvorfor i alverden dog det, vil mange nok spÞrge. Det skyldes et Þnske om at have et kamera til fotometri, som har en velkendt sensor, som er anvendt til netop fotometri i mange Är.

Det var det ene af de Ăžnsker jeg havde til kameraet; at det var velkendt og ikke “noget nyt”. Det kan netop ogsĂ„ godt vĂŠre en vĂŠrdi i sig selv.

Et andet krav jeg havde til kameraet, var at det skulle vÊre en producent med et godt ry, med gode referencer, og sÄ gerne europÊisk. OgsÄ amerikansk kunne gÄ an. Jeg skal Êrligt tilstÄ, at jeg gerne ville fravÊlge fjernÞstlige producenter, ikke fordi det nÞdvendigvis er dÄrligere produkter eller software (hvilket kan forekomme bÄde lokalt og fra fjernÞsten), men mulighederne for at klage, for support, er bare bedre jo tÊttere pÄ producenten er. Og indenfor Europa er det min erfaring at supporten er i top.

Jeg kiggede derfor fÞrst og fremmest pÄ de producenter jeg tidligere har kÞbt fra, og hvis produkter jeg stadig bruger, det var Starlight og Atik. DesvÊrre har de ikke et kamera med netop de specifikationer jeg Þnskede, sÄ derfor faldt mit blik pÄ en tjekkisk producent, Moravian. Denne producent var tidligere blevet rost i hÞje toner pÄ et Spektroskopi kursus afholdt af Dr. Lothar Schanne. Jeg benyttede sÄ ogsÄ lejligheden til at bringe emnet pÄ bane pÄ et mÞde i sektionen for Variable stjerner, og da der ikke var nogen der havde dÄrlige erfaringer med denne producent, besluttede jeg mit til at kontakte dem direkte. Det viste sig endda at den person i deres support jeg kom i kontakt med, kendte jeg igennem det tjekkiske arbejde med formÞrkelsesvariable. SÄ jeg fik en meget grundig gennemgang af deres produkter. Alle mine spÞrgsmÄl blev besvaret.

Jeg kunne sÄ ogsÄ hente deres kamerastyre-software pÄ deres hjemmeside. Jeg syntes ofte at isÊr softwaren er en underkendt side af produktet, og hvis jeg skal vÊre helt Êrlig, sÄ vil jeg ikke finde mig i dÄrlige drivere, software der crasher, eller pÄ anden mÄde forsÞger at snÞre mig. Det er ikke noget jeg vil spilde tid pÄ.

Hvis der sĂ„ er problemer, sĂ„ vil jeg have jeg kan kontakte producenten og fĂ„ en ordentligt svar tilbage i rimelig tid. Det er helt ok, hvis svaret er “du skal lĂŠse manualen side xx, der stĂ„r fĂžlgende:” eller “vi beklager, det er en bug, den vil blive rettet i nĂŠste release”, bare der kommer et ordentligt svar. DesvĂŠrre har jeg ikke oplevet det med produkter “fjernt fra”. Den bedste support var faktisk fra Starlight, hvor jeg har prĂŠsteret at maile dem med en bug i softwaren ved solnedgang, og sĂ„ fĂ„ timere senere fĂ„ en release i en mail med en rettelse i, som jeg sĂ„ kunne prĂžve samme nat! Det er simpelthen stĂŠrkt. Starlight har altid vĂŠret eksemplariske i deres kundesupport, og har aldrig svigtet. Der bliver altid svaret pĂ„ ens spĂžrgsmĂ„l.

Men det korte af det lange er, at jeg endte med et tjekkisk Moravian kamera, og det har nu kĂžrt fint det meste af vinteren.

SĂ„ bare lige for at sige at lykken ikke altid er det sidste nye Cmos det ene eller andet. Man skal ogsĂ„ huske at vĂŠlge noget man rent faktisk kan fĂ„ til at virke, og hele produktet er ikke kun en eller anden sensor, men ogsĂ„ et kamerahus, drivere, software og tilhĂžrende support og softwareopdateringer…. Det hele skal, efter min mening, fĂžlge med.

Disse dele har ogsĂ„ en vĂŠrdi, og man skal huske at man jo betaler for dette i produktets pris. SĂ„ det billigste indkĂžb er mĂ„ske ikke det billigste i produktets levetid, hvor man forventer at have det. Husk pĂ„, at et CCD (eller Cmos, hvis man tĂžr) ofte er en dyr investering og det skal gerne kunne holde i mange Ă„r. Der kan sagtens vĂŠre hele Ă„r, hvor det enten er overskyet eller….. tja. Man fĂ„r mĂ„ske kun brugt sĂ„dan et kamera en 5-10-15 gange pĂ„ en sĂŠson. Er det sĂ„ ikke trĂŠls hvis man efter tre Ă„r og omkring 10 nĂŠtter ude, opdager at supporten er vĂŠk, og at der altsĂ„ ikke er drivere til windows X med kameraet??

Derfor er det sidste nye mĂ„ske ikke det rigtige for en…

mvh
                Jens

landbo
                Deltager
                  • Nova

madsen wrote:

Det er ikke tiden det tager og lukke lyset ind ved 1 sek’s lucky imagning der kommer til og tage tiden, det er tiden pĂ„ USB3 ledningen. Men ok, sĂ„ kan man jo hĂ„be det er muligt og sĂŠtte eksponeringstiden lidt mere op siden kameraet er kĂžlet.

USB3 klarer vel let 32 MB/s?

Er alle problemer ikke lĂžst hvis man bare opgiver tanken om at gemme alle rĂ„ data, men kun gemmer stacks eller delstacks? Med nye teknikker et det vel et spĂžrgsmĂ„l om ogsĂ„ at bruge et nyt workflow…

Jo, en USB 3 skulle kunne klare 5 Gb/s, hvilket rundt regnet er 0,625 GByte/s. MÄske skulle jeg have skrevet i USB ledningen og videre ind i harddisken. Du skal her huske pÄ at FITS filer tager det en He****** tid og skrive, modsat SER formatet som man normalt vil bruge. Men, i fÞlge Lars skal man bruge FITS hvis autostackert skal kunne tage rigtig mange subs stÞrre end vanligt planet size.

SpĂžrgsmĂ„let om og gemme kan diskuteres stolpe op og ned. Men fakta er at softwaren til og stacke formodentelig overhovedet IKKE er fĂŠrdigudviklet endnu. Hvem ved hvad de kloge software mennesker finder pĂ„, bare her de nĂŠste 3-5 Ă„r. Og jeg ville da vĂŠre F****** ked af og have et sĂŠt hĂ„blĂžst processet billede og ingen rĂ„data liggende, fra den dag seeingen var 5++++ og transparensen ligesĂ„ pĂ„ grund af forkert teknik. Det ville da vĂŠre dejligt og kunne “stoppe” det i “flasken” en gang mere og kunne nyde det ovenud tilfredsdillende resultat. Her ved mig, er det trods alt begrĂŠnset hvor mange rigtig gode dage jeg ser pĂ„ Ă„rsbasis.

Det ville i Ăžvrigt vĂŠre godt for os, hvis der var flere der kĂŠmpede om og lave den bedste lycky imagning software til DS.

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

MHansen wrote:
                    Det lyder da spĂŠndende. Hvordan er lineariteten?

rudibr wrote: Det forstÄr jeg ikke, stÞrre brÞnddybde vil vel altid give bedre dynamik omrÄde uanset eksponeringstid, altsÄ uanset hvor lang tid brÞndene tager at fylde?

Lineariteten er mÄske svingene, men sÄ vidt jeg kan forstÄ er det ikke der problemet ligger
                    med cmos. Det er Ă„benbart sĂ„dan at der er mange ADC’er (Analog Digital Converter) pĂ„ en cmos,
                    f.eks. 1 pr. pixel kolone, og det kan give unĂžjagtigheder i udlĂŠsningen (ikke ment som stĂžj).
                    SĂ„ problemet er nok at det er svĂŠrt at karakterisere hver pixel prĂŠcist nok.??????

Og sÄ er det mÄske ikke lÊngere sandeden. PÄ CN er der mÄlinger der tyder pÄ at der foregÄr
                    noget hardware binding pĂ„ cmos, og dermed er der mĂ„ske endnu flere ADC’er og en anden teknologi.

BemÊrk, Jeg har ingen kompetencer omkring disse teknologier, sÄ der et mÄske det rene sludderLOL

Hvorfor kan de sÄ mÄske bruges alligevel:
                    – Nye cmos er mĂ„ske sĂ„ gode at det ikke er et problem der betyder noget.
                    – Stakning af mange eksponeringer, sĂ„ man tager 60×1 sek i stedet for 1×60 sek lĂžser mĂ„ske
                    reelt problemet med denne mikrovarians i ADC’erne.
                    – Fordelen ved at stakke 60×1 sek. lĂžser andre problemer, som dermed overvejer ulemperne.
                    – Shoot noise er den samme over 60 sek. uanset om man tager 1×60 eller 60×1 sek.
                    – Bedre FWHM med korte eksponeringer.
                    – Lineariteten er lidt ligegyldig da man med korte eksponeringer fĂ„r den ved stakning.
                    Straks man begynder man lĂŠngere eksponeringer begynder lineariteten at betyde noget.
                    BrĂžnddybde er ikke relevant med korte eksponeringer, vi forsĂžger at tĂŠlle fotoner. F.eks.
                    Emils mÄlinger viser det er vigtigere at Þge gain for at fÄ lavere stÞj, hvilket hurtigt gÞr
                    brĂžnddybden meget mindre.

Fakta:
                    Det er en kendsgerning, at det er muligt at lave ekso-planet detektering med sÄ gammel
                    teknologi som canon 350D cmos, ogsÄ pÄ fÄ milimagnitude niveau med almindelige traditionelle
                    langtidseksponeringer.

Selv med analoge video overvÄgningskameraer, sat pÄ teleskoper, er der har lavet fotometri
                    pÄ millimagnitude niveau og exo-planetdetektering. Tricket er igen at man tager mange
                    enkelt frames og stakker.

Personligt er jeg overbevist om at det er muligt, selv med ikke kĂžlet cmos, at lave bedre
                    fotometri og spektroskopi, end meget af det vi ser gjort pÄ den traditionelle mÄde. Den
                    lave stÞj gÞr at man se mulighederne pÄ en helt anden og meget anderledes mÄde. D.v.s.
                    meget korte eksponeringer og software lĂžsninger.

Nightsky2016-05-28 13:08:34

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Landbo wrote: Du skal her huske pÄ at FITS filer tager det en He****** tid og skrive, modsat
                      SER formatet som man normalt vil bruge. Men, i fĂžlge Lars skal man bruge FITS hvis
                      autostackert skal kunne tage rigtig mange subs stĂžrre end vanligt planet size.

Leif, selv store FITS er overhovedet ikke noget problem at skrive til disk. Husk pÄ vi taler om
                      f.eks. 1 frame pr. sekund.

AutoStakkert/Fits vi gÄr vist forbi hinanden her.
                      her er hvad jeg tĂŠnker er muligt. Jeg vil optage i SER (16bit) hvis gain er lav og i AVI (8 bit) hvis
                      gain er hĂžj.
                      Lave en kvalitetssortering af optagelserne i SER/AVI formatet.
                      TrÊkke de bedste frames ud i det format som mit stakningsprogram bedst hÄndter. Det kan
                      vĂŠre fits, pic, bmp, png, tiff eller andet tabsfri format.
                      Hvis det ikke er mere end f.eks. 2-3.000 frames sÄ kan IRIS, Maxim, FitsWork, RegiStax,
                      AutoStakkert m.fl. sikkert hÄndtere stakningen.
                      Alternativt kan man vel lave flere sub-stakke, d.v.s. dele det op i 10×200 stakke.

PS. Ved godt det hedder stable, men her syntes jeg stakning er bedre “ny dansk” ord.LOL

Hvis man ikke gider bruge tid pÄ mange eksponeringer og dermed mange frames, sÄ lav
                      langtidseksponeringer. Det er ikke et spÞrgsmÄl og enten eller.

Jens.Jacobsen wrote:
                      Derfor er det sidste nye mĂ„ske ikke det rigtige for en…

SĂ„ sandt Jens. Og som du skriver vil det vĂŠre skĂžnt om der kommer en producent eller to som
                      ikke er China Export. Til kritiske opgaver er det ogsÄ vÊrd at overveje support niveauet, som
                      mÄske ender man at blive det aller vigtigste.

Nightsky2016-05-28 13:07:04

Anonym
                        • Nova

Det her kunne ogsÄ vÊre vejen frem nÄr der kommer lidt flere features som alignment, filtrering osv

http://www.sharpcap.co.uk/sharpcap/features/live-stacking

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg tror man skal dukke op til Kompedal Starparty den fĂžrste weekend i september, og deltage
                          i en “fact-finding mission” omkring de nye teknologier og muligheder. Mon ikke det kunne blive
                          muligt at se nogle af de nye kameraer fra forskellige producenter, se nye teknikker demonstreret
                          af kompetente folk pÄ omrÄdet, deltage i workshops omkring emnet m.v.

En lille fugl synger om at der arbejdes pÄ at realisere dette til

Nightsky2016-05-28 13:40:06

landbo
                          Deltager
                            • Nova

Nightsky wrote:

Du skal her huske pÄ at FITS filer tager det en He****** tid og skrive, modsat SER formatet som man normalt vil bruge. Men, i fÞlge Lars skal man bruge FITS hvis autostackert skal kunne tage rigtig mange subs stÞrre end vanligt planet size.

Leif, selv store FITS er overhovedet ikke noget problem at skrive til disk. Husk pÄ vi taler omf.eks. 1 frame pr. sekund.

AutoStakkert/Fits vi gÄr vist forbi hinanden her. her er hvad jeg tÊnker er muligt. Jeg vil optage i SER (16bit) hvis gain er lav og i AVI (8 bit) hvis gain er hÞj.

Lave en kvalitetssortering af optagelserne i SER/AVI formatet.TrÊkke de bedste frames ud i det format som mit stakningsprogram bedst hÄndter. Det kanvÊre fits, pic, bmp, png, tiff eller andet tabsfri format.Hvis det ikke er mere end f.eks. 2-3.000 frames sÄ kan IRIS, Maxim, FitsWork, RegiStax, AutoStakkert m.fl. sikkert hÄndtere stakningen.

Alternativt kan man vel lave flere sub-stakke, d.v.s. dele det op i 10×200 stakke.PS. Ved godt det hedder stable, men her syntes jeg stakning er bedre “ny dansk” ord.LOLHvis man ikke gider bruge tid pĂ„ mange eksponeringer og dermed mange frames, sĂ„ lav langtidseksponeringer. Det er ikke et spĂžrgsmĂ„l og enten eller.

Det med FITS skrev du da selv.

Har du praktisk prĂžvet og skrive 10.000 FITS filer i ASI1600’s stĂžrrelse kunentunerligt med 1 FPS ???

Det er min erfaring man skal op i kameraets fulde “bitbredde” og relativt lavt gain ved korte eksponeringer. Dermed udelukker man automatisk astro-AVI formatet.

Kender dd. ikke noget program der kan pre-sortere DS billeder med et godt resultat.

Generelt er vi nok ogsĂ„ meget langt fra den endelige teknik. Er fuldstĂŠndigt sikker pĂ„ man ikke sĂ„dan lige kan overfĂžre erfaringer med planetarbejde til DS. Men det ville da vĂŠre utroligt dejligt hvis ……………

Skal vi sÄ ikke lade den ligge her, da Jakob (heldigvis) har indset det er alt alt for tideligt og investere i CMOS chip, nÄr den ikke sidder i en DSLR. Landbo2016-05-28 14:28:52

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Jo jo Leif, vi skal jo netop ikke vĂŠre enige om noget. Det er vel bare en rigtig god debat og givtig debat
                              hvor gode og saglige argumenter, efterprĂžvede teknikker, ideer, tanker m.v. bringes frem.

Jeg nyder i fulde drag denne trÄd.Smile

landbo
                              Deltager
                                • Nova

Nightsky wrote: Jo jo Leif, vi skal jo netop ikke vÊre enige om noget. Det er vel bare en rigtig god debat og givtig debathvor gode og saglige argumenter, efterprÞvede teknikker, ideer, tanker m.v. bringes frem.Jeg nyder i fulde drag denne trÄd.Smile

Noget er vi da enig om, dog ikke alt som man heller ikke bĂžr.

Eller lidt sterotypt. Bliver nyt ikke prĂžvet, ville vi stadig kravle nĂžgne rundt i trĂŠerne, nede i afrika, og spise nĂždder og frugter (bananen stammer fra Asien, sorry).

jakob1234
                                Deltager
                                  • Nova

Hej alle igen Smile Mange tak for alle de gode input, ogsÄ dem omkring support og alle de andre aspekter man skal have medSmile

Jeg mĂ„ sige at jeg efterhĂ„nden er fast besluttet pĂ„ et QHY10 da det som tidligere skrevet macther “mest” af de som jeg Ăžnsker – sĂ„ nu skal der blot spares op Wink

Viser 15 indlĂŠg - 76 til 90 (af 152 i alt)
                                • Emnet 'Nyt kamera' er lukket for nye svar.