Nyt kamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nyt kamera

• Dette emne har 151 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Ă„r, 7 mĂ„neder siden af jakob1234. This post has been viewed 5567 times
Viser 15 indlĂŠg - 61 til 75 (af 152 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Finn wrote: Det er godt nok en spÊndende trÄd Jacob har oprettet, tak for det.

Der er ting i trÄden jeg aldrig har spekuleret pÄ og har vist sÄ meget om og isÊr omtalen af de nye cameraer der er pÄ vej, det bliver da vist fagre nye verden med dem hvis de lever op til de forventninger man har til dem.

mvh Finn

Jeg har i hvert fald tÄrnhÞje forventninger. De kameraer og de muligheder de Äbner er nok hovedÄrsagen til at jeg genoptager hobbyen. Det er bare for spÊndende hvis man, med beskedent udstyr, kan matche eller overgÄ de resultater der hidtil er lavet med high end montering og high end kamera til mega bucks. Og slippe for en stor del af besvÊret samtidig. Vi mÄ se om det holder vand men det skal prÞves.

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Thommy wrote: Men lad os nu alligevel tage de 300 s og sammenligne med 30 s. Er resulatatet altid det samme? OgsÄ ved svage objekter? Kan vi se en sammenligning mellem et foto med 300 s subs og 10 gange sÄ mange 30 s subs tage med ASI1600 farveversion?

Ganske enig, meget af det vi taler om er produkter som ikke mange har haft i hĂŠnderne endnu.

Dog vil jeg gÞre opmÊrksom pÄ at min egen test med 224MC klart viser at 100 x 1sek subs er
        betydeligt bedre end min gamle kĂžlede ICX274 mono med f.eks. 10x10sek subs eller 1x100sek sub.

Det samme gĂžr Emil’s foto plus en del andre som man ser pĂ„ nettet.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Landbo wrote: Det grundet at softwaren til stackning (autostakkert2) ikke er fĂŠrdigudviklet.

AutoStakkert kan i dag klare rimelig store datamĂŠngder, Emils foto var en 40Gb fil som det tog 20 min
          at arbejde sig igennem med two-pass sigma. Hans PC er enlidt ĂŠldre sag, I5 med 8Gb ram.

Hvis/nÄr han fÄr flyttet AutoStakkert over pÄ en 64bit platform, sÄ er man langt.

Alternativt kan man optage i FITS og sÄ er der ogsÄ programmer som kan stakke endog meget
          store datamÊngder omend det gÄr langsommere fordi de data hentes pÄ disk. Med noget
          SSD ala Fusion IO pÄ PCI Express porten, sÄ er det overhovedet ikke noget problem. Eller
          hvad med et lille cluster af f.eks. Raspberry Pi til stacking. Mulighederne er mange.

Tror kun det handler om at vi begynder at angribe problemet med store datamĂŠngder anderledes.
          Ganske som mange os kender fra vores daglige arbejde.

Desuden vil der jo ikke vĂŠre nogen problemer i at bruge lĂŠngere subs hvis man Ăžnsker det.
          Med en brÞnddybde pÄ 1600 som er nogenlunde som pÄ en KAF 8300, ser jeg kun dette som
          forskellige strategier for sine optagelser.

Lidt af samme strategi bruger vi allerede i dag pÄ de meget store datamÊngder vi fÄr under
          planetoptagelser.

SpĂŠndende er det under alle omstĂŠndigheder.

Et super oplagt emne til MAF Starparty. Lad os kameraerne frem, nogle pionererne pÄ omrÄdet
          til foredrag og lad os begynde pÄ fremtiden indenfor astrofoto sammen.

Nightsky2016-05-26 20:07:34

Anonym
            • Nova

Jeg ser heller ikke dataméngden som det helt store problem. Og med et kþlet kamera er der vel ikke noget i vejen for at kþre lange eksponeringer hvis man vil gþre det old school 🙂

Men hvordan aligner man de korte eksponeringer nÄr det nÊsten ikke er noget pÄ billedet?

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Puha, sikke en hvepserede jeg har Ă„bnetSmile

Tak for alle de gode bud og svar.

Jeg er fast besluttet pĂ„ det skal vĂŠre OSC da jeg ikke har rĂ„d til mono med alt det tilhĂžrende. Jeg ser dog flere plusser – mit nuvĂŠrende DSLR er umoddet, og det skal det blive ved med. Uanset hvilket kamera jeg vĂŠlger, fĂ„r jeg sĂ„ vidt jeg kan se alligevel de fordele at:

Det er kĂžlet, mindre stĂžj pĂ„ chippen, og bedre H-alpha signal – korrekt?

QHY10 er der mange som er glade for, og det giver mig en lille smule stÞrre FOV, hvilket er fint nok. Det er afprÞvet og et produkt som jeg kan lÊse mange er glade for. Det er sÄ CCD og et Êldre camera som mange skriver er lidt forÊldet rent teknisk.

ASI1600 har jeg svĂŠrt ved at finde reel afprĂžvet info om (andet end det emil har lavet). Det giver mig lidt mindre FOV (men de fleste DSO er jo ogsĂ„ meget smĂ„), men ikke meget mindre end det jeg har nu – og sĂ„ er det CMOS. som mange skriver er fremtiden, og det er jo ogsĂ„ det mit DSLR har – og det virker jo ok.

Jeg har under alle omstĂŠndigheder tĂŠnkt mig at starte med kĂžre det old school med subs pĂ„ 3 / 5 mĂ„ske 10 min – Og hvis ASI1600 kan gemme i FITS, sĂ„ kan DSS vel stadigt stacke det uden problemer?

Umiddelbart virker det som om ASI1600 er det bedre valg? Kan nogen hjÊlpe mig med evt. at stille pros / cons op som jeg mÄske har overset?

landbo
              Deltager
                • Nova

Nightsky wrote:

Det grundet at softwaren til stackning (autostakkert2) ikke er fĂŠrdigudviklet.

AutoStakkert kan i dag klare rimelig store datamÊngder, Emils foto var en 40Gb fil som det tog 20 minat arbejde sig igennem med two-pass sigma. Hans PC er enlidt Êldre sag, I5 med 8Gb ram.Hvis/nÄr han fÄr flyttet AutoStakkert over pÄ en 64bit platform, sÄ er man langt.Alternativt kan man optage i FITS og sÄ er der ogsÄ programmer som kan stakke endog meget store datamÊngder omend det gÄr langsommere fordi de data hentes pÄ disk. Med noget SSD ala Fusion IO pÄ PCI Express porten, sÄ er det overhovedet ikke noget problem. Eller hvad med et lille cluster af f.eks. Raspberry Pi til stacking. Mulighederne er mange.Tror kun det handler om at vi begynder at angribe problemet med store datamÊngder anderledes.Ganske som mange os kender fra vores daglige arbejde.Desuden vil der jo ikke vÊre nogen problemer i at bruge lÊngere subs hvis man Þnsker det.Med en brÞnddybde pÄ 1600 som er nogenlunde som pÄ en KAF 8300, ser jeg kun dette somforskellige strategier for sine optagelser.Lidt af samme strategi bruger vi allerede i dag pÄ de meget store datamÊngder vi fÄr underplanetoptagelser.SpÊndende er det under alle omstÊndigheder.Et super oplagt emne til MAF Starparty. Lad os kameraerne frem, nogle pionererne pÄ omrÄdet til foredrag og lad os begynde pÄ fremtiden indenfor astrofoto sammen.

FITS tager bare en hulens tid bÄde at lÊse og skrive. Samtidig fylder de betydeligt mere end Þnskeligt er. Du ender pludselig med og stÄ med 1TB rÄdata pr DS objekt. Jeg er sÄ gammeldags, jeg gerne vil hive rÄdata frem pÄ et eller andet der kunne blive bedre hvis der kommer nye/bedre metoder til.

Som sÄdan er jeg ellers ikke uenig med dine betragninger Lars. Men der er stadig softwareproblemet med hvis/nÄr. Du ved mÄske hvornÄr hvis/nÄr er ???

jakob1234
                Deltager
                  • Nova

Landbo wrote:

Det grundet at softwaren til stackning (autostakkert2) ikke er fĂŠrdigudviklet.

AutoStakkert kan i dag klare rimelig store datamÊngder, Emils foto var en 40Gb fil som det tog 20 minat arbejde sig igennem med two-pass sigma. Hans PC er enlidt Êldre sag, I5 med 8Gb ram.Hvis/nÄr han fÄr flyttet AutoStakkert over pÄ en 64bit platform, sÄ er man langt.Alternativt kan man optage i FITS og sÄ er der ogsÄ programmer som kan stakke endog meget store datamÊngder omend det gÄr langsommere fordi de data hentes pÄ disk. Med noget SSD ala Fusion IO pÄ PCI Express porten, sÄ er det overhovedet ikke noget problem. Eller hvad med et lille cluster af f.eks. Raspberry Pi til stacking. Mulighederne er mange.Tror kun det handler om at vi begynder at angribe problemet med store datamÊngder anderledes.Ganske som mange os kender fra vores daglige arbejde.Desuden vil der jo ikke vÊre nogen problemer i at bruge lÊngere subs hvis man Þnsker det.Med en brÞnddybde pÄ 1600 som er nogenlunde som pÄ en KAF 8300, ser jeg kun dette somforskellige strategier for sine optagelser.Lidt af samme strategi bruger vi allerede i dag pÄ de meget store datamÊngder vi fÄr underplanetoptagelser.SpÊndende er det under alle omstÊndigheder.Et super oplagt emne til MAF Starparty. Lad os kameraerne frem, nogle pionererne pÄ omrÄdet til foredrag og lad os begynde pÄ fremtiden indenfor astrofoto sammen.

FITS tager bare en hulens tid bÄde at lÊse og skrive. Samtidig fylder de betydeligt mere end Þnskeligt er. Du ender pludselig med og stÄ med 1TB rÄdata pr DS objekt. Jeg er sÄ gammeldags, jeg gerne vil hive rÄdata frem pÄ et eller andet der kunne blive bedre hvis der kommer nye/bedre metoder til.

Som sÄdan er jeg ellers ikke uenig med dine betragninger Lars. Men der er stadig softwareproblemet med hvis/nÄr. Du ved mÄske hvornÄr hvis/nÄr er ???

Ok – men hvis valget sĂ„ stĂ„r pĂ„ et CCD camera som jo er en gennemprĂžvet teknik – Er der sĂ„ nogen alternativer til f.eks QHY10, hvor chippen er nogenlunde samme stĂžrrelse, og prisen er “nogenlunde” den samme?

Hvis altsĂ„ i kender nogen / kan anbefale nogen – som er OSC.

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Leif, spot on med de store datamĂŠngder. Det skal man tage i sine overvejelser, lige som
                    man ogsÄ skal tÊnke pÄ at man fÄr brug kraftige computere og USB3. AltsÄ Þgede omkostninger.

Den med de store datamĂŠngder som evt. skal gemmes er et problem allerede i dag. Jeg har valgt
                    ikke at gemme alle mine rÄ planetoptagelser mere. NÄr det hele er kÞrt gennem AutoStakkert
                    og det ser rigtigt ud, gemmer jeg kun de stakkede filer og tekst log filerne. Inden Jupiter
                    rÄ-optagelserne slettes bliver de kÞrt gennem nedslagsdetektions software og hvis der ikke
                    er noget slettes filen.

En typisk Jupiter aften giver +100Gb data og en efterfĂžlgende tabsfri komprimering hiver det
                    ned til ca. det halve.
                    1Tb ekstern disk ca. 500,- d.v.s. en nats Jupiter optagelser vil koste 25-35 kr. SĂ„ kan diskutere om
                    det er vÊrd at ofre penge pÄ eller ej. Jeg fÞler mig rimelig sikker pÄ at jeg ikke vil kunne stakke
                    sÄ meget bedre med evt. nye programmer, at de er vÊrd at gemme pÄ.

Med nye cmos som 1600 bliver en god aften med 6 timer optagelser a 1 sek til 21.600 frames
                    og hver frame fylder ca. 32,5Mb i SER format, hvilket sÄ vil give ca. 700Mb. NÄr det sÄ bliver
                    komprimeret er vi nede omkring 350Mb, d.v.s. kr, 175 for at gemme samtlige rÄ-data pÄ en
                    rigtig god nat.
                    Hvis man sÄ vÊlger dagens tilbud pÄ EG, en 2Tb til 600,- sÄ ender det pÄ 105,-

Selv har jeg overvejet online lager, men selv med en lynhurtig 100mb. fiber finder jeg det
                    for langsomt.

Nightsky2016-05-26 22:42:37

jakob1234
                    Deltager
                      • Nova

NĂ„, jeg har ikke kunnet finde noget andet der matcher QHY10’s chip stĂžrrelse – som er kĂžlet og prisvenligt…

Det pisser mig lidt af det skal vĂŠre sĂ„ overdrevet besvĂŠrligt at vĂŠlge – forstĂ„ mig ret, det var lidt ligesom da jeg skulle vĂŠlge teleskop – men der syntes jeg trods alt man kunne lĂŠse lidt mere om det (uden der gik alt for meget religion i det), og er rigtigt glad for det jeg har nu.

Jeg giver efterhĂ„nden ikke sĂ„ meget for alt det salgsgejl de forskellige kamerasĂŠlgere fyrer af – mest fordi man sĂ„ kan lĂŠse alt muligt godt og dĂ„rligt pĂ„ forskellige fora, hvor alle har forskellige meninger… Dem der sĂŠlger det skriver selvfĂžlgeligt det er det bedste.

Jeg vil jo rigtigt gerne kĂžbe et godt kamera, men det koster og mit budget er ca. 11000,-

Jeg ved godt at der ikke er et som kan det hele – men det jeg Ăžnsker mig er nogenlunde samme FOV som nu, kĂžlet og lav stĂžj – der matcher QHY10 godt syntes jeg.

Og sÄ vidt jeg har forstÄet, vil jeg fÄ en god omgang H-alpha med hvis jeg kÞber dette.

Husk mit DSLR er umoddet.

Er der nogen som har prĂžvet QHY10 eller 8 som kan dele ud af lidt erfaring?

Jeg syntes ikke at have fundet nogle steder hvor jeg kan kĂžbe et “out of the box” moddet DSLR som er kĂžlet (Jeg vil helst have nikon hvis dette er vejen). Og jeg syntes lidt at kunne lĂŠse mig frem til det “aldrig” bliver lige sĂ„ godt som dedikeret CCD.

Kan nogen be eller afkrĂŠfte? / byde ind med erfaringer fra QHY10?

Anonym
                        • Nova

Vent til der kommer reviews af asi1600, vi gĂ„r alligevel snart ind i den dĂžde del af season’en her nord pĂ„…

De moddede dslr’s med kĂžling jeg har set har vĂŠret ret dyre, sĂ„ ville jeg hellere kĂžbe et “rigtigt” astro kamera (som QHY10):
                        http://www.centralds.net/cam/?post_type=product
                        DSLR mods er efter min mening for gÞr det selv folket og hvis man har mod pÄ det en rigtig god mulighed for at fÄ et rimeligt godt kamera til nÊsten ingen penge (ifht. et astro kamera!).

Jeg har kun erfaring med det gamle QHY2Pro. Kameraet virker fint, men softwaren virker meget amatĂžragtig. Det er sikkert blevet en del bedre med QHY10 da mit jo er noget af en gammel sag LOL

mhansen
                        Deltager
                          • Nova

Nightsky wrote:
                          Michael, noget peger i retningen af at disse cmos ogsÄ kan gÞre det bedre til science data, end almindelig consumer CCD. Du tÊller fotoner mere prÊcist og stÞjen er mindre. BrÞnddybden bliver lidt irrelevant, da vi er tÊt pÄ at det kun er den samlede eksponeringtid der tÊller. Hvis oplÞsningen samtidig forbedres pÄ amatÞr udstyret sÄ tror jeg vi vil se CCD blive overhalet.

Mit gĂŠt er at vi inden lĂŠnge vil se bedre amatĂžr science data med cmos end med CCD.

Det lyder da spĂŠndende. Hvordan er lineariteten?

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Nightsky wrote: Michael, noget peger i retningen af at disse cmos ogsÄ kan gÞre det bedre til science data, end almindelig consumer CCD. Du tÊller fotoner mere prÊcist og stÞjen er mindre. BrÞnddybden bliver lidt irrelevant, da vi er tÊt pÄ at det kun er den samlede eksponeringtid der tÊller. Hvis oplÞsningen samtidig forbedres pÄ amatÞr udstyret sÄ tror jeg vi vil se CCD blive overhalet.

Det forstÄr jeg ikke, stÞrre brÞnddybde vil vel altid give bedre dynamik omrÄde uanset eksponeringstid, altsÄ uanset hvor lang tid brÞndene tager at fylde?

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                            Deltager
                              • Nova

Nightsky wrote:

Leif, spot on med de store datamÊngder. Det skal man tage i sine overvejelser, lige som man ogsÄ skal tÊnke pÄ at man fÄr brug kraftige computere og USB3. AltsÄ Þgede omkostninger.Den med de store datamÊngder som evt. skal gemmes er et problem allerede i dag. Jeg har valgtikke at gemme alle mine rÄ planetoptagelser mere. NÄr det hele er kÞrt gennem AutoStakkertog det ser rigtigt ud, gemmer jeg kun de stakkede filer og tekst log filerne. Inden Jupiter rÄ-optagelserne slettes bliver de kÞrt gennem nedslagsdetektions software og hvis der ikke er noget slettes filen.En typisk Jupiter aften giver +100Gb data og en efterfÞlgende tabsfri komprimering hiver det ned til ca. det halve.1Tb ekstern disk ca. 500,- d.v.s. en nats Jupiter optagelser vil koste 25-35 kr. SÄ kan diskutere omdet er vÊrd at ofre penge pÄ eller ej. Jeg fÞler mig rimelig sikker pÄ at jeg ikke vil kunne stakkesÄ meget bedre med evt. nye programmer, at de er vÊrd at gemme pÄ.Med nye cmos som 1600 bliver en god aften med 6 timer optagelser a 1 sek til 21.600 framesog hver frame fylder ca. 32,5Mb i SER format, hvilket sÄ vil give ca. 700Mb. NÄr det sÄ bliver komprimeret er vi nede omkring 350Mb, d.v.s. kr, 175 for at gemme samtlige rÄ-data pÄ enrigtig god nat.Hvis man sÄ vÊlger dagens tilbud pÄ EG, en 2Tb til 600,- sÄ ender det  pÄ 105,-Selv har jeg overvejet online lager, men selv med en lynhurtig 100mb. fiber finder jeg det for langsomt.

Hvis det skal vĂŠre lucky imagning, fylder data 50 til 100 gange mere pr skud DS med omtalte kamera, contra et normalt Jupiter skud. Det er FG meget.

Det er ikke tiden det tager og lukke lyset ind ved 1 sek’s lucky imagning der kommer til og tage tiden, det er tiden pĂ„ USB3 ledningen. Men ok, sĂ„ kan man jo hĂ„be det er muligt og sĂŠtte eksponeringstiden lidt mere op siden kameraet er kĂžlet.

Billigste mÄde og opbevare data er vel stadig pÄ en udenbys server, syntes ikke overfÞrsels tiden betyder det helt store, idet man ikke behÞver at sidde og overvÄge nÄr overfÞrslen er sat i gang. Ellers kan jeg se at 50 GB blueray skrivbare skiver er begyndt og blive meget billigere. Men ok, det tager ogsÄ meegeet lang tid og brÊnde. Jeg syntes ikke priserne pÄ harddiske rigtig falder mere, det er som om de har stabiliseret sig pr TB, hvor vi er nu.

NM i Jupiter har vel ogsÄ sÄ mange udgaver af planeten, det nÊrmest er umuligt og opbevare det hele.

Man skal naturligvis gĂžre som man lyster.

Kommer lige i tanke om jeg har en M3 og M92 liggende ubehandlet pÄ lager, skudt med mit ASI174MM og i 1,5 sek subs, der skal stackee. De fylder knap 400 GB ialt. Der bliver formodentelig en regnvejrsdag engang senere.

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Her er et review af QHY10 skrevet af Craig Stark, som er en af de grundigste og mest vidende folk. Alt hvad han skriver er altid velunderbygget af facts.

http://www.stark-labs.com/craig/resources/Articles-&-Reviews/QHY10-On-the-Bench.pdf

Personligt ville jeg dog kvie mig ved at kÞbe et kamera der er sÄ mange Är gammelt som QHY10. Udviklingen gÄr for hurtigt men det er kun min mening.

jakob1234
                                Deltager
                                  • Nova

Jesper wrote: Her er et review af QHY10 skrevet af Craig Stark, som er en af de grundigste og mest vidende folk. Alt hvad han skriver er altid velunderbygget af facts.

http://www.stark-labs.com/craig/resources/Articles-&-Reviews/QHY10-On-the-Bench.pdf

Personligt ville jeg dog kvie mig ved at kÞbe et kamera der er sÄ mange Är gammelt som QHY10. Udviklingen gÄr for hurtigt men det er kun min mening.

Tak for linketSmile

Ja, det er selvfĂžlgeligt ĂŠldre, men jeg kan ikke finde et bedre alternativ hvis jeg samtidigt vil beholde min store FOV.

Desuden har jeg et begrĂŠnset budget – og QHY10 har tidligere vĂŠret endnu dyrere – og de nye modeller er jo ogsĂ„ meget dyre…

Jeg har besluttet mig for at spare sammen til QHY10 og kĂžbe det – ved ikke om jeg tĂžr kĂžbe et brugt, men jeg er glad for det kan bruges sammen med DSS som jeg er meget glad for at bruge.

En mĂŠrkelig ting jeg har lĂŠst, er at mange skriver billederne bliver meget mĂžrke – jeg kan ikke helt regne ud om det er rigtigt eller om det er fordi de ikke strĂŠkker histogrammet nok i DSS.

Under alle omstĂŠndigheder regner jeg med fremover at kunne lave vĂŠsentligt mere stĂžjfri billeder, og det har typisk vĂŠret det jeg har battlet med pga. lange subs. Og selvfĂžlgeligt bedre H-Alpha signal Smile

Nogen som ved hvor man evt. kan kĂžbe dem brugt?

Viser 15 indlĂŠg - 61 til 75 (af 152 i alt)
                                • Emnet 'Nyt kamera' er lukket for nye svar.