Nyt kamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nyt kamera

• Dette emne har 151 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 5559 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 152 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Jeg kan efterhånden godt mærke at jeg “presser” mit kamera til mere end det måske kan… Selv på rigtigt gode nætter har jeg svært ved at få “super” resultater på galaksehobe og lign.

Derfor har jeg besluttet mig for at skifte mit gamle nikon D5000 ud med noget lidt bedre.

Jeg har besluttet mig for at jeg skal have et nikon D610 “altså stadigt dslr”. koster ca. 10000 for et hus.

Hvorfor? Fordi jeg gerne vil have fullframe chip og flere MP.

Jeg har for længe siden besluttet at jeg ikke har lyst til at køre sort/hvid og filter pga. vejret herhjemme.

Det skal udelukkende bruges til astrofoto, så derfor skal jeg lige høre ad – er det dumt? er der bedre eller lige så gode astrocams som jeg ville have mere glæde af?

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hvis det udelukkende skal bruges til astro, så ville jeg bestemt overveje et dedikeret astro-cam i den prisklasse.
        Måske skal du lidt over de 10k, men de er generelt faldet rigtig meget i pris.
        Kik efter Atik eller måske (lidt dyrere) StarlightExpress.

jakob1234
        Deltager
          • Nova

ok – men kan man få et som har nogenlunde samme chip?

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Hvis det skal være en 24×36 chip bliver det svært at matche DSLR prisen. Hvis du har mod på noget andet så tag et kraftigt kig på det kamera Lars Z linker til. Det, og et par andre lignende, repræsenterer hvad der formentlig bliver det næste skridt fremad indenfor deepsky foto.

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Nightsky wrote:
                Et alternativ kunne være det meget omtalte ASI 1600MC kamera
                https://astronomy-imaging-camera.com/products/usb-3-0/asi1600mc/

Det kunne være spændende at se hvad der sker med den blå kanal når bølgelængden kommer over 800nm – nogen ide?

Sidespring fra tråden – sorry

henrik.schneider2016-05-24 08:48:53

thommy
                Deltager
                  • Giant

ASI kameraerne ser rigtig spændende ud, men de er jo kun 12bit – man mister jo noget information i forhold til 16 bit kameraerne.

/Thommy

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Thommy wrote: ASI kameraerne ser rigtig spændende ud, men de er jo kun 12bit – man mister jo noget information i forhold til 16 bit kameraerne.

/Thommy

Måske, men jeg tror det ikke. Det nye ved dem er blandt andet at udlæsningsstøjen er så ekstremt lav at der ikke er nogen straf af betydning for at bruge korte eksponeringer. Dynamikken kommer tilbage i stackingen, der stilles mindre krav til tracking og guiding og lucky imaging kan forbede opløsningen når seeingen er god. De vil kort sagt ændre den måde vi laver deepsky på tror jeg.Jesper2016-05-24 11:49:06

jakob1234
                    Deltager
                      • Nova

det ser da spændende ud – det vil jeg læse videre på.

Hvis jeg skal have et 2″ dedikeret astrocam med nogenlunde samme str. chip som dslr og gerne vil smide 10 11k efter det – er der så nogen som jeg skal kigge meget nærmere på / undgå?

Jeg vil gerne skyde i oneshot color.

jakob1234
                      Deltager
                        • Nova

Og en anden ting – hvor relevant er det der er mange MP?

Anonym
                          • Nova

Jesper wrote:

Måske, men jeg tror det ikke. Det nye ved dem er blandt andet at udlæsningsstøjen er så ekstremt lav at der ikke er nogen straf af betydning for at bruge korte eksponeringer. Dynamikken kommer tilbage i stackingen, der stilles mindre krav til tracking og guiding og lucky imaging kan forbede opløsningen når seeingen er god. De vil kort sagt ændre den måde vi laver deepsky på tror jeg.

Det lyder næsten som om du har bestilt et?

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Jep 290 modellen. Mono og kølet.

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Jakob, den kølede version af 1600 findes her.

http://https://astronomy-imaging-camera.com/products/asi-cooled-cameras/asi1600mc-cool/

1600’eren har en pixel størrelse på 3.8µm. Da det er CMOS, giver det ingen mening at bruge
                              binding, så derfor skal du nok tænke på om pixel størrelsen matcher dit udstyr nogenlunde
                              fornuftigt.

Når det er oneshot colour er det nok en god ide at over-sample med en faktor 1,5 i forhold
                              til et monokamera med samme størrelse. 1,5 burde være mere end rigeligt, da oneshot colour
                              ikke forringer opløsningen med 2 eller 4 alt efter hvor man ser på RGB pixels

Jeg er sikker på de dygtige astrofotografer her kan give dig gode råd omkring pixel
                              størrelse og sampling.

Henrik, mit gæt er at den ligner så mange andre cmos sensorer. D.v.s at omkring 800nm
                              begynder den at opføre sig som en mono hvis der ikke en coating som stopper IR.

Nightsky2016-05-24 19:36:46

jakob1234
                              Deltager
                                • Nova

Jeg har læst lidt mere på ASI og det ser ikke dårligt ud – desværre kan jeg ikke finde info på højde og bredde på chippen – så FOV er lidt svært at regne ud fra diagonalen alene…

Jeg kan læse lidt at nogle folk ikke er super begejstrede for det?

Jeg har også kigget på QHY8 og QHY10 – men er det pengene værd – og ikke mindst, er kvaliteten i orden?

jakob1234
                                Deltager
                                  • Nova

Nightsky wrote:
                                  Jakob, den kølede version af 1600 findes her.

1600’eren har en pixel størrelse på 3.8µm. Da det er CMOS, giver det ingen mening at bruge binding, så derfor skal du nok tænke på om pixel størrelsen matcher dit udstyr nogenlunde fornuftigt.

Her skal jeg lige have hjælp… hvad er binding?

Når det er oneshot colour er det nok en god ide at over-sample med en faktor 1,5 i forhold
                                  til et monokamera med samme størrelse. 1,5 burde være mere end rigeligt, da oneshot colour ikke forringer opløsningen med 2 eller 4 alt efter hvor man ser på RGB pixels

Her skal jeg også lige have lidt hjælp – hvad mener du med dette?

Jeg er sikker på de dygtige astrofotografer her kan give dig gode råd omkring pixel
                                  størrelse og sampling.

Mange tak – jeg kommer nok til at spørge en del mere – da nogle af disse faktorer er helt nyt for mig..

F.eks. undrer det mig at der er så få megapixel på astrokameraerne – det betyder måske ikke så meget?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 152 i alt)
                                • Emnet 'Nyt kamera' er lukket for nye svar.