Nyt HjemmeObservatorie

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Nyt HjemmeObservatorie

• Dette emne har 26 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af pur. This post has been viewed 593 times
Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Et tip til høje nabotræer:

Om vinteren, når saften er trukket ud af træet, skal man en mørk aften, tage en kanylesprøjte og noget roundup. Man lister så over til naboen, og sprøjter noget roundup ind under barken, mellem barken og veddet. sådan godt rundt på diameteren, ikke for højt over roden. Langt nede på stammen.

Når det så bliver forår, og safterne stiger, vil træet trække rounduppen med op ….

Så kan man medfølende sige til naboen “nå det klarede ikke den hårde vinter??”

Uden ansvar, og jeg har aldrig gjort det selv!!

mvh
      Jens

pur
      Deltager
        • Giant

Ja det har jeg godt nok hørt at man kan gøre,jeg har også tilbudt at hjælpe med at fælde det, men det er nok 15 meter højt, så det vil blive svært.

Træet står dog i NV så helt i vejen står det nu ikke…….altid.

Fik i øvrigt malet taget hvidt i går, det hjalp gevaldigt.

Vh

Henrik

Anonym
          • Super Nova

Takk for ideen Thomas, har gjort en del forsøk som ikke har virket helt for jeg har ikke hatt lang nok “stråle”, men nå ser jeg for meg en sånn mega vannpistol med et enormt trykk, foreløpig er jeg på ferie på Øland (Bøda Sand) men nå skal jeg på butikken

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Meget meget fint obs !!

Er det et færdigt samlesæt du har modificeret, eller har du bygget fra bunden ?

PS. Det med at forgifte naboens træer er noget værre svineri !! Thumbs%20Down
            Det kan være træls med et træ, der skygger eller drysser ind over skel, men det skal løses med godt naboskab….

PPS. I øvrigt er round-up også noget forfærdeligt noget, som vi har glæden af i grundvandsboringer rundt omkring i landet. Det burde total forbydes!

pur
            Deltager
              • Giant

Hej Lars

Tak for det

Ja noget af skuret er købt som samlesæt, dog uden gulv/bund det har jeg selv lavet og valgt at isolere. Taget er modificeret så det køre med porthjul på noget vinkeljern.

Og ja roundup er noget skidt at få i grundvandet, det er i øvrigt også forbudt at bruge i Aalborg kommune.

Vh

Henrik

Anonym
                • Nova

Flot byggeri!

Hvor har du købt hjulene?

mogens
                Deltager
                  • Super Nova

Det ser godt ud, bliver helt misundeligEmbarrassed-der er ikke mange hjemmeobservatorier i Aalborg området!

pur
                  Deltager
                    • Giant

Mange tak begge to 🙂

Hjulene er købt Her

Vh

Henrik

Anonym
                      • Nova

Pur wrote:
                      Hjulene er købt Her

Fedt, tak for det
                      Men hvad med beslag til at sætte dem fast? Følger det med eller hvordan? Undskyld det dumme spørgsmål… Ouch

Mvh
                      Søren

pur
                      Deltager
                        • Giant

Nej, de følger ikke med, jeg lavede dem selv, ellers kan man købe nogle hulplader i Silvan, de ligger ved vinkelbeslagene.

Vh

Henrik

thommy
                        Deltager
                          • Giant

Jeg købte samme hjul, samme sted. Jeg havde jo nogle andre dårlige hjul før (fra jemogfix som sparer h’et og alt andet væk) så jeg genbrugte bare hjulholderne. Ved et rent lykketræf passede de perfekt!

/Thommy

pur
                          Deltager
                            • Giant

jeg valget at gå en lidt anden vej. Som man kan se på billedet så brugte jeg et kopbor til at bore et hul (man kan lige ane det på billedet ved svensknøglen) for at få så lille en sprække som mulig til den bærende del af Observatoriet. Men der er selvfølgelig mange måder at lave sådan noget på.

Vh

Henrik

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
                          • Emnet 'Nyt HjemmeObservatorie' er lukket for nye svar.