Nyt gaffelprojekt

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Nyt gaffelprojekt

Viser 15 indlĂŠg - 121 til 135 (af 252 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Jeg skylder vist lige at vise, hvor den fÞrnÊvnte millimeter mÄles.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

claus
      Deltager
        • Main Sequence

Hmmm. Jeg mener at det er svĂŠrt at sige hvor stor betydning den uundgĂ„elig udvidelse/sammentrĂŠkning vil blive ved temperatur svingninger, det mĂ„ tiden vise. Torben har en pointe i at dek. akslerne bliver lĂ„st og fĂžlges ad nĂ„r man anvender bĂžsningerne, spĂžrgsmĂ„let er jo blot om kan risikerer at de klemmer eller der opstĂ„r slĂžr nĂ„r temperaturerne forandres. Ved Henriks model med kugle/fjedre er det jo ikke noget man skal bekymre sig om, spĂžrgsmĂ„let er jo blot hvor stort fjedretrykket skal laves for at sikre at begge gaffelarme optager tryk/ afgiver trĂŠk, og vil dette fjedre tryk mon skabe for stor friktion? Det vil vĂŠre simpelt af lave et stort pinol hul i enderne af akslerne for en god stor stĂ„lkugle, (det kan jeg nemt lave), og sĂ„ lave et hus til fjeder/kugle udvendigt pĂ„ gaffelarmene hvor fjedertrykket kan reguleres. Har i for resten regnet pĂ„ om en gaffelarm kan optage trykket fra tubus alene, og man ikke behĂžver at bekymre sig om at den anden skal lave et trĂŠk? Kan den det kan man jo vĂŠre ligeglad med at den anden skal afgive et trĂŠk, og hermed kan man jo lave et passende “slĂžr” sĂ„ledes at man ikke risikere at bĂžsningerne klemmer. Ved sĂ„ godt at man lige ved balance punktet hvor kikkerten vil svinge lĂžber ind i et problem, (som jeg selv oplevede ved min time snekke, og fik mig til at fjederbelaste den). Jeg ville nok forsĂžge med bĂžsningerne fĂžrst, fjedre udgaven risikerer rykke sig under eksponering mens kikkerten drejer under eksponering nĂ„r vĂŠgten forandrer sig som tiden gĂ„r. Jeg melder lige tilbage nĂ„r jeg har materiale for bĂžsningerne Torben, sĂ„ ser jeg at fĂ„ dem lavet, sĂ„ mĂ„ tiden jo vise om det er den rigtige lĂžsning.

Claus Abel.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tĂŠnder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tĂŠnder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Tak for kommentarerne Claus

Med et fjedertryk fra begge sider ophÊves krÊfterne med hinanden. Peger tubus i syd, vil det tilfÞrte tryk tilfÞre en stÞrre friktion end
          hvis der ikke var fjedre. Hvis hver deklinationsaksel er lÄst aksialt, vil begge deklinationslejer altid vÊre fÊlles om at fordele de aksiale krÊfter, nÄr tubus peger i  alle andre retninger end syd.

Da gaffel og tubus er i aluminium, vil udvidelse og sammentrÊkning af disse fÞlges ad ved varierende temperatur. Med en tubus af et materiale, som ikke arbejder sÄ meget som aluminium ved temperaturÊndringer, vil jeg formode, at deklinationslejerne enten  skal optage et tryk eller et trÊk.
          Som du skriver, sĂ„ ved vi ikke, om disse krĂŠfter kan Ăžge friktionen i  deklinationslejerne sĂ„ meget, at dette vil pĂ„virke deklinations-drevets  evne til at foretage guidekorrektioner med tilstrĂŠkkelig stor prĂŠcision –  eller mĂ„ske ligefrem forhindrer det i at kĂžre.

Nu mÄ forsÞgene vise, hvor stor friktionen vil vÊre. Hvis friktionen bliver for stor, sÄ mÄ vi montere kuglelejer i stedet.

Mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

claus
          Deltager
            • Main Sequence

Du har ganske ret Torben, fjedrene vil HELT sikkert skabe Ăžget friktion, dette er ikke til diskussion, men hvor meget? Fjedretrykkene vil da udligne hinanden ja, hvis det kan lade sig gĂžre at indstille dem helt ens, men det er vel ogsĂ„ godt nok, “flydende ophĂŠng”, tror bare at trykket skal vĂŠre temmelig stort for at undgĂ„ at den tunge tubus giver sig, og sandsynligvis medfĂžrer al for stor friktion. Jeg stemmer derfor ogsĂ„ for bĂžsningerne, det SKAL prĂžves. Jeg synes det er svĂŠrt at gennemskue om en rund tubus og firkant profiler vil fĂžlges ad, selvom det er samme materiale ved temperatur svingningerne, men det mĂ„ testen jo vise. Kuglelejer mĂ„ vĂŠre lĂžsning 2, enig. Jeg har skaffet alu for bĂžsningerne i dag, sĂ„ tales vi ved, gĂ„r snarest i gang med dem, men har jo lige fĂždselsdag m.v.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tĂŠnder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tĂŠnder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

adam
            Deltager
              • Main Sequence

Hvis den ene gaffelarm kan holde til teleskopets vÊgt, kan du montere et vinkelkontakt leje pÄ en arm, sÄ teleskopet ikke kan flytte sig sidelens mellem gaffeltoppe. Og montere et almindelig kugleleje pÄ den anden arm, sÄ akslen kan glide frit ind og ud i lejet.
              PĂ„ den mĂ„de kan du undgĂ„ problemer med udvidelsen af forskellige materialer, sĂ„ gaflen ikke flĂ„ dit teleskop i stykker 🙂

Adam2016-11-21 02:47:53

Mogens Zachariasen
              Deltager
                • Super Giant

Hej Torben,

Kan vÊre at jeg har misforstÄet noget i snakken om flydende ophÊng og deklinationsaksler som kan glide aksialt.

Du skrev tidligere i denne trÄd:

Deklinationslejerne har en anlĂŠgsflade ind mod gaffelarmene, men de kan
                godt bevĂŠge sig vĂŠk fra gaffelarmen.
                Vi har talt om, at det nok er en god ide, at forhindre akslerne i at
                kunne bevÊge sig ud. Filosofien er, at nÄr gaflen peger i andre ret-
                ninger end syd, sÄ vil der vÊre et trÊk i det leje, som vender op.
                For at reducere den nedbĂžjning der altid vil vĂŠre i gaffelbenene, skal
                begge lejer vĂŠre med til at fordele disse krĂŠfter – pĂ„ samme mĂ„de som
                et almindeligt kugleleje.

—————————–

Den aksel hvor snekkehjulet sider, skal vel vÊre lÄst, aksialt sÄ det ikke kan rykke sig i forhold til snekken.

Eller har jeg misforstÄet jeres setup

Mvh

Mogens

Mvh
                Mogens

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej folkens

Tak for jeres kommentarer og forslag.
                  Claus, jeg tror ikke pÄ, at man ved at fjederbelaste akslerne kan lÞse problemet med aksial bevÊgelse. I princippet, vil fjederkraften virke i en retning, hvor den vil forsÞge, at trÊkke gaffelarmene fra hinanden.

Adam, din ide med det vinkelretorienterede leje vil jeg sidestille med de foreslÄede kontrabÞsninger. De vil lÄse akslerne til lejerne og
                  forhindre en aksial glidning. Vi mangler stadig at finde ud af, hvor stor nedbĂžjning der vil vĂŠre i  gaffelarmene – mĂ„ske kan en af dem klare opgaven.

Mogens – den oprindelige ide gik pĂ„, at man blot ved at trykke deklinationsakslernes flanger ud mod indersiden af gaffellejerne kunne holde tubus, og dermed ogsĂ„ deklinationshjulet pĂ„ plads. Dette var i et hĂ„b om, at gaffelarmene kunne klare vĂŠgten af tubus uden at der ville vĂŠre en nedbĂžjning, som kunne give problemer med deklinationshjul og -snekke.
                  At gaffelarmene under belastningen fra tubus bĂžjer sig en smule, vil ikke have indvirkning pĂ„ tubus’ pointing direction.

mvh
                  Torben

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Hej Torben,

Jeg tror godt jeg kan forstÄ dine betragtninger, ogsÄ alligevel ikke helt.

Fjederen skal netop sikre en belastnings fordeling mellem de 2 arme, de behÞver ikke vÊre forspÊndt ret meget, bare nok til at de tager lasten nÄr akselen flytter sig lidt aksialt.

BÞsnings lÞsningen vil aldrig kunne sikre en lastfordeling mellem de 2 arme, enten er begge i kontakt med armene og sÄ vil de uvilkÄrligt klemme, eller ogsÄ vil kun den ene vÊre i kontakt og da har du ingen lastfordeling. Dette issue vil kun blive forstÊrket ved skiftende temperatur.

Jeg ved selvsagt ikke om i faktisk har behov for dette lastfordeling, som du selv skriver kender i ikke udbÞjningen pÄ armene.

I kunne selvsagt ligge en bĂžlgefjeder ala denne mellem alle 4 aksial stĂžtte punkter.

http://www.fjedre.dk/online-shop/fjederskiver/3boelgede-skiver

Med den lÞsning fÄr du lidt af det hele, og i ville kunne justere tryk/trÊk ved at justere placeringen af jeres bÞsnings-ring.

Og sĂ„ til sidst – spĂžrgsmĂ„let er igen om i faktisk har et problem eller ikke? du er selv inde pĂ„ det, retningen som kikkerten peger ĂŠndres ikke af om kikkerten forskyder 0,1 eller 2mm aksialt, og skulle jeres, ellers kraftige arme, udbĂžje 1mm sĂ„ er det vel egentlig ikke et problem eller ??

Uanset hvad i vĂŠlger, er det et spĂŠndende projekt at fĂžlge.

henrik.schneider2016-11-22 07:52:37

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Der er forresten fin plads til at indsĂŠtte et trykleje mellem aksel-

bĂžsning og kontrabĂžsning.

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

Ja det kan i sagtens, det har i jo fint plads til.
                        Det ĂŠndre bare ikke pĂ„ jeres problem, i flytter problemet lidt men fjerner det ikke – sĂ„dan som jeg ser det.
                        Jeg bliver mere og mere overbevist om at hvis i vil fortsÊtte med bÞsning lÞsningen vil det nok vÊre smart at bruge bÞlgefjedre pÄ begge sider af bÞsningen. Skulle i sÄ lave det supert lÊkkert sÄ skÊrer i gevind i aksel og kontrabÞsning, sÄ denne kan justeres optimalt, og sÄ lÄs med en set skrue.
                        Det er ikke for at hakke pÄ jeres design, men bare mine observationer og tanker.

henrik.schneider2016-11-22 14:22:12

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Mogens Zachariasen wrote:

Den aksel hvor snekkehjulet sider, skal vel vÊre lÄst, aksialt sÄ det ikke kan rykke sig i forhold til snekken.

Dette er et super godt point, Mogens.

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej Henrik

Jeg er glad for kommentarerne, sÄ du skal ikke holde dig tilbage  . Jeg vil lige gÄ i tÊnkeboks inden jeg svarer.

mvh
                            Torben

adam
                            Deltager
                              • Main Sequence

Jeg har fundet par billeder pĂ„ nettet og tegnet lidt rundt om dem i Paint 🙂
                              Det skal mÄske se sÄdan ud.
                              Det koniske rulleleje til hÞjre lÄser teleskopet fast sidelens, sÄ snekkedrevet kan monteres pÄ denne side.
                              Lejet til hĂžjre tillader udvidelsen af gaflen og vil ikke ” deformere” teleskopet fordi akslen kan glide ind og ud i lejet.
                              Det er ogsÄ sÄdan man gÞr pÄ Êkvatoriale monteringer.

Jeg har en gang lavet noget andet som mÄske godt kan ligne en gaffel.
                              Det er blevet samlet pÄ et koldt vÊrksted, med tryklejer og bÞlgefjedre pÄ begge sider og efter det var kommet ind i varmen, pga. den lange alu plades udvidelse, kom den til at stÄ som en flisbue, pÄ den nederste tegning.
                              SÄ det mÄtte laves om.

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Hej Adam

Den foreslÄede lÞsning kan fint bruges, hvis styrken i een gaffelarm er tilstrÊkkelig til at modstÄ vÊgten af tubus.

Henrik regnede ud, hvor meget temperaturen kan gĂžre ved de mekaniske  mĂ„l. “Hvis jeres gaffel er 60cm bred og 100% symetrisk sĂ„ mĂ„ det give ca. 0,3 mm ved 20C ĂŠndring.” Vi taler altsĂ„ om en variation, der er under 0,5 mm. Dette skal sÄ  sammenholdes med den nedbĂžjning, som uvĂŠgerligt vil opstĂ„, nĂ„r gaffelbenet skal optage vĂŠgten af tubus. Jeg vil tro, at denne nedbĂžjning er stĂžrre. Jeg har prĂžvet at trykke gaffelbenene mod hinanden. Der skal ikke meget kraft til at trykke dem 1 mm tĂŠttere hinanden – under 30 kg
                                vil jeg tro.

Min umiddelbare vurdering vil vĂŠre, at det ikke er en issue med den termiske udvidelse/sammentrĂŠkning – ogsĂ„ fordi tubus er i aluminium, sĂ„ bĂ„de gaffel og tubus vil fĂžlges ad.

mvh
                                Torben

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

SÄ blev de sidste skruer monteret i flangen. Vi tror pÄ, at den nok skal blive hvor den er nu. Det er muligt, at stjerneskruerne skal udskiftes til unbrako, ligesom de tre inderste.

Ellers gik tiden med at justere R.A. akslen – og sĂ„ var det pludselig  klart, og vi fik Ă„bnet observatoriet. Det gik fint med at guide, indtil
                                  R.A. aksen begyndte at oscillere. Hvad? Det mÄtte jo vÊre drevet, sÄ vi  gik op og kikkede pÄ det. Motorhastigheden gik op og ned, men to  tandhjul i gearingen kÞrte ikke med samme hastighed. De var ellers limet  sammen, men limen havde Äbenbart sluppet sit tag, sÄ det skal lige  fikses.

Torben Taustrup2017-01-13 10:49:04

Viser 15 indlĂŠg - 121 til 135 (af 252 i alt)
                                • Emnet 'Nyt gaffelprojekt' er lukket for nye svar.