Nyt gaffelprojekt

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Nyt gaffelprojekt

Viser 15 indlĂŠg - 106 til 120 (af 252 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

claus
    Deltager
      • Main Sequence

Det ser virkelig lĂŠkkert ud Torben.

Mvh C.Abel.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tĂŠnder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tĂŠnder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Tak for det Claus

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Som jeg skrev d. 7. september, sÄ kunne det ikke udelukkes, at der skulle indsÊttes endnu en afstivning ved deklinationsakslen. Vi havde  opdaget, at man blot ved at klemme gaffelarmsprofilen sammen for oven,  kunne lÄse deklinationsakslen.
          Der er nu indsat en afstivning bestÄende af et par vinkelprofiler i 3 mm  gods. Der er mulighed for at justere afstanden mellem profilvÊggene.

Vi har talt om at montere et par skruer mere for at Ăžge stabiliteten.  Nu er vi begyndt pĂ„ at diskutere, om O-ringene pĂ„ bagsiden af deklinationsakselflangerne skal fjernes. Det stĂžrste tryk mod deklinations bĂžsningerne vil vĂŠre, nĂ„r tubus peger i enten Ăžst eller vest. En udregning viser, at ca. 55% af tubusvĂŠgten vil hvile pĂ„ bĂžsningen, nĂ„r den peger i disse retninger. SpĂžrgsmĂ„let er, om friktionen mellem  O-ring og deklinationsbĂžsning bliver for stor – eller om man kan fedte sig ud af problemet.
          Det er muligt at indsÊtte en stÞttebÞsning indvendigt mellem deklinationsbÞsningerne for pÄ den mÄde at fiksere deklinationsakslerne. Nu mÄ vi se, hvilken lÞsning det bliver.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Nu er der monteret flere skruer i stÞttebeslaget til deklinationsakserne. En belastningstest vil vise, om det er stÊrkt nok. Den samlede godstykkelse er 7 mm, sÄ hvis ellers skruerne holder, sÄ bÞr det vÊre stÊrkt nok.

Der er ogsÄ lavet 6 mm gevind til pinolskruerne, der skal fiksere 15 mm- akslen i deklinationsmufferne.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Nu er vi snart klar til at finjustere deklinationsakslerne og lave  en belastningstest.  Til formÄlet skal der laves en fod, som gaflen kan placeres i. Den Þvelse er lavet fÞr med betongaflen.

Betongaffelfod

Jeg har lavet dette udkast. Det er en pyramidestub, og jeg forestiller mig, at det hele skal laves i trĂŠ – ogsĂ„ de to aksellejer.

I forbindelse med belastningstesten, skal foden vippes sidevÊrts, sÄ den hÊlder mindst 34 grader, som er det den maksimalt vil komme til at hÊlde, nÄr den er monteret, men det er nok en god ide at belaste den mere, sÄ man er sikker pÄ, at den kan holde til belastningen uden at den deformeres for meget.
              Vi skal have fundet ud af, hvordan vi tilfÞrer en vÊgt, der svarer til vÊgten af en tubus, hvor alt er lÊsset pÄ. SÄ vidt jeg husker, sÄ vejer
              den nuvĂŠrende omkring 30 kg med det hele.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

I gÄr kom jeg i gang med gaffelfoden. Det var dejlig koldt, men heldig vis ingen vind, sÄ jeg brugte et par timer pÄ at skÊre 12 mm spÄnplade og samle dem med lim og skruer.
                Det var svÊrt for skruerne af fÄ bid, nÄr de blev skruet ind i kanten. SpÄnpladen er simpelthen ikke fast nok, men pladerne blev da trukket sammen.

I dag har jeg sÄ lavet et 200 mm hul pÄ to af siderne og topfladen er skÄret vandret.  LÄget bestÄr af to dele, en overplade, og en der gÄr ned i hullet. For fÞrste gang i mange Är har jeg brugt dykkere til at samle trÊ med. Det er ikke nogen altertavle, men jeg tror pÄ, at den bÄde er prÊcis og solid nok til formÄlet.

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Deklinationslejerne har en anlÊgsflade ind mod gaffelarmene, men de kan godt bevÊge sig vÊk fra gaffelarmen. Vi har talt om, at det nok er en god ide, at forhindre akslerne i at kunne bevÊge sig ud. Filosofien er, at nÄr gaflen peger i andre retninger end syd, sÄ vil der vÊre et trÊk i det leje, som vender op.
                  For at reducere den nedbĂžjning der altid vil vĂŠre i gaffelbenene, skal  begge lejer vĂŠre med til at fordele disse krĂŠfter – pĂ„ samme mĂ„de som et almindeligt kugleleje.

Derfor vil vi montere en kontrabÞsning pÄ begge aksler. O-ringen vil vi forsÞge at erstatte med en skive teflon, for at nedsÊtte
                  friktionen.

Torben Taustrup2016-11-16 06:45:02

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova
                    Deklinationslejerne er det lejer eller bĂžsninger?

Hvis det er bÞsninger, kunne man f.eks lave et simpelt thrust-bearing pÄ ydersiden af begge gafler.

TÊnker pÄ et beslag som fastspÊndes pÄ armen, og sÄ en enkel kugle som via en fjedre trykker ind pÄ DEC-akslen.

Dette vil give jer justerings muligheder og vil samtisig vĂŠre en enkel lĂžsning.

henrik.schneider2016-11-15 09:46:51

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Henrik

Tak for forslag. En nogenlunde tilsvarende lÞsning har jeg ogsÄ overvejet. Den skulle bestÄ af en pinolskrue, men det er vanskeligt at
                      fÄ lavet en central fordybning i akslerne, da vi ikke har noget anvendeligt at spÊnde dem op i. Hvis man havde en stor drejebÊnk, sÄ
                      var det til at fikse.
                      I Þvrigt vil det ogsÄ vÊre at foretrÊkke, at der ikke er et konstant fjedertryk pÄ akslerne, men at de blot holdes pÄ plads med en mekanik,
                      som har et minimum af friktion. KontrabĂžsningen er ogsĂ„ en forholdsvis enkel lĂžsning – men vi er stadig afhĂŠngige af, at Claus kan dreje dem pĂ„ sin drejebĂŠnk.

Nu er der endnu ikke lavet konkrete forsĂžg med nedbĂžjningen i gaffelarmene, men logikken siger jo, at det er bedre med to gaffelarme, som kan optage krĂŠfterne i stedet for en.

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

Torben Taustrup wrote: Hej Henrik

Nu er der endnu ikke lavet konkrete forsĂžg med nedbĂžjningen i gaffel-

armene, men logikken siger jo, at det er bedre med to gaffelarme, som

kan optage krĂŠfterne i stedet for en.

Enig, og der tror jeg en fjeder vil vĂŠre overlegen iforhold til en bĂžsning.
                        Hvordan ser i for jer at denne bÞsning skal opretholde ens belastning pÄ begge arme, specielt ser over et stÞrre temperatur omrÄde?
                        En fjeder kunne jo ogsÄ vÊre en 2-3mm messing skive som bliver lagt ned i en fordybning i akselen, dvs. den skal bare lige rÞre i neutral stilling.

En pinol skrue vil afgive sin belastning pÄ et meget lille punkt, hvorimod en kugle vil sprede belastningen over flere mm2, hvis fordybningen laves rigtigt.
                        Hvor stor drejebĂŠnk har i behov for? jeg tĂŠnker min tager fint emner med Ø300 og lĂŠngder optil ca. 500mm. Den kan du altid fĂ„ adgang til (i Hobro – selvsagt).

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Hej Henrik

Det kan nemmest ses her, hvor tubus peger mod vest.  Den venstre gaffelarm har den stÞrste belastning, hvis deklinationsakslerne kan glide frit.  Hvis man forhindrer dem i at glide aksialt, sÄ er begge gaffelarme med til at fordele de aksiale krÊfter. De lodretorienterede krÊfter kan man  ikke gÞre noget ved.

henrik.schneider
                          Deltager
                            • Nova

Ja det forstĂ„s, og det krĂŠver jo netop, som i gĂžr, at “aflastnings bĂžsningen enten sidder pĂ„ ydersiden eller inden i armen mod tubus – den er jeg helt med pĂ„. Men hvordan sikre du at begge arme tager noget af lasten? og specielt hvis temperaturen skifter vil dine arme Ă„bne / lukke sig lidt. ikke meget men alligevel lidt.
                            Hvis jeres gaffel er 60cm bred og 100% symetrisk sÄ mÄ det give ca. 0,3 mm ved 20C Êndring.
                            (
                            0,024 mm/meter/C)
                            Hvordan det vil opfĂžre sig pga. den skĂŠve vinkel i bunden kan jeg ikke lige gennemskue, men vil tro det vil forstĂŠrke Ă„bningen ved Ăžget temperatur.
                            NĂ„r temperaturen falder vil gaflerne mĂ„ske begynde at klemme – med mindre aksel og tubus er af samme materiale ++++
                            Jeg er ikke i tvivl, i skal nu nok fÄ styr pÄ det, men tÊnker bare pÄ at hvis i vil sikre ens belastning af de 2 arme kunne bÞsning lÞsningen blive en udfordring, 0,3mm luft er rigeligt til at der ikke optages krÊfter i den arm hvor luft-spalten er.

henrik.schneider2016-11-15 14:55:00

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Ok, jeg er med pÄ, hvad du mener. Tubus er jo ogsÄ i aluminium, sÄ gaffel og tubus fÞlges ad, nÄr temperaturen enten stiger eller falder.

Hvis man monterer deklinationsakslerne og de omtalte kontrabĂžsninger, sÄ  der er et minimum af frigang, sĂ„ er deklinationslejerne mekanisk forbundet med hinanden. Det vil de ogsĂ„ vĂŠre, hvis man monterer en tubus  i fx kulfiber – blot med den forskel, at tubus, afhĂŠngig af, hvor stiv  den er i omrĂ„det, hvor deklinationsakserne befinder sig, ikke vil pĂ„virkes at temperaturĂŠndringer i sĂ„ hĂžj grad som gaflen, men man vil  ikke komme i en situation, hvor kun eet af deklinationslejerne skal klare den aksiale belastning.
                              NedbĂžjningen af den nederste gaffelarm kender vi ikke, men jeg vil tro, at den er stĂžrre end den frigang der vil vĂŠre i deklinations-akslerne – mon ikke 1/20 mm i alt er en realistisk stĂžrrelse? Torben Taustrup2016-11-15 16:45:13

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

I gÄr fik vi fÊrdiggjort gaffelfoden. Der skulle laves to trÊlejer til  R.A. akslen. De blev lavet af to lag 4 mm krydsfiner, som vi limede
                                sammen. Hullerne blev boret med det roterende skÊr, og efterfÞlgende blev de poleret med en rund,
                                sandpapirsbelagt pudser

R.A. akslen kÞrer i trÊlejerne med meget fin pasning, men gaffelfoden kan vippe lidt, sÄ bunden skal lige rettes op, men ellers har vi nu
                                mulighed for at justere deklinationen, sÄ den er vinkelret pÄ R.A.- akslen.

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Jeg er begyndt pÄ at line R.A. akslen op med deklinationsakslen. I gÄr fandt jeg ud af, at der var nogen buler i bundpladen pÄ gaffel-
                                  foden, sÄ de blev hÞvlet ned. Med foden placeret i vater kunne jeg se, at toppladen ogsÄ skulle rettes af.

Flangen gled noget trÊgt, sÄ jeg smurte fladen med noget stearin, og sÄ kÞrte den fint.

I onsdags da vi byggede gaffelfoden fĂŠrdig, regnede vi pĂ„, hvor meget en skĂŠvhed pĂ„ 1 mm ville betyde i grader. Vi kom frem til, at det ville svare til en vinkel pĂ„ 1/10 grad – altsĂ„ 6 bueminutter. Der blev lavet en kontrol med et vaterpas i bunden af gaflen for at se,
                                  om pladen var i vater, nÄr gaflen blev roteret en halv omgang.  Gaffelfoden skulle lige klodses op, inden boblen stod i midten.

Med gaflen i foden kunne jeg lave rotationsprĂžven – for at finde ud af, om de to deklinationsaksler sad i samme hĂžjde. Det gjorde de ikke. Der  var en forskel pĂ„ ca. 4 mm.  Foden blev taget af gaflen, og jeg kontrollerede, om akslen var helt  vinkelret pĂ„ gaflens bund-flange. Den var ikke helt prĂŠcis, sĂ„ der var behov for at udvide hullet til topskruepladen for R.A. akslen, sĂ„ den kunne justeres helt prĂŠcist.

Viser 15 indlĂŠg - 106 til 120 (af 252 i alt)
                                • Emnet 'Nyt gaffelprojekt' er lukket for nye svar.