Nyt gaffelprojekt

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Nyt gaffelprojekt

Viser 15 indlĂŠg - 46 til 60 (af 252 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg
  • #148017

    bab160
    Deltager
      • Planet

      Hej man kan ikke entydigt sige at svejsning er stĂŠrkere end nitning det kommer helt an pĂ„ hvordan samlingen skal VĂŠre og hvilke pĂ„virkning det har og hvilket materiale det er lavet af. Feks sĂ„ sĂ„ nitter man stadig fly sammen pga af lav vĂŠgt og meget hĂžje styrke desuden er det langt fra alle legeret metaller der kan svejses eller det kan lade sig gĂžre men det vil hĂžjst sandsynligt brĂŠkke lige ved sĂžm start. Nitning giver ogsĂ„ den fordel at materiale ikke trĂŠkker sig under og efter svejsning hvilket kan VĂŠre lidt trĂŠls at arbejde med. Svejsning bliver brugt fordi det er meget nemt og hurtigt at sammen fĂžje 2 af samme type materialer og self har det ogsĂ„ hĂžj styrke men som sagt er det slet ikke alle stĂ„l typer eller metaller der kan svejses sammen. Hvor imod hvis man ser bort fra galvaniske problemer sĂ„ kan de alle metaller boltes, nittes sammen eller limes for den sags skyld 🙂

      #148018

      Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

        Hej folkens

        Tak for kommentarerne
        Det er jo rigtigt, at man ved svejsning har den udfordring, at metallet arbejder pga opvarmningen, og aluminium udvider sig meget, nÄr det varmes op.
        Om skruer eller nitter er bedst? Man kan sige, at man ved at bruge nitter af aluminium vil fÄ en samling, hvor materialerne arbejder med hinanden.
        Bruger man skruer, vil der vÊre en termisk forskel, men nok ikke sÄ stor, at noget ligefrem gÄr lÞs.
        Flemming har foreslÄet, at vi ud over at nitte delene sammen skal lime fladerne med Araldit.

        mvh
        Torben

        TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

        #148021

        jan.jakobsen
          • Planet

          Torben ved forskelligt materiale valg risikere du galvanisk koriosion. Dvs. det svageste materiale occidere, tÊres bort. Ved ikke hvor meget det har at sige pÄ landjorden, men pÄ skibe mÄ aluminium og andre metaller ikke ligge op af hinanden. Pga. salt indhold i vand og luft.

          #148023

          Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

            Hej Jan

            Ja, galvanisk tÊring er sÄ en anden ting, som man skal forholde sig til. Der sidder i forvejen en del skruer i gaflen, og der er ogsÄ monteret en del gevindstykker i stÄl. Der ikke konstateret skader i forbindelse med disse. Gaflen er malet,
            og dette reducerer tĂŠringen.
            I vores gamle ubehandlede gaffel i aluminium sidder der ogsÄ mange skruer, og heller ikke her er der problemer.

            Overordnet tror jeg ikke, at man skal vÊre bekymret for stÄlskruer i aluminium pÄ astronomisk udstyr.

            mvh
            Torben

            TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

            #148345

            claus
            Deltager
              • Main Sequence

              Som skibs fagkyndig ville jeg klart vÊlge rustfri bolte med selvlÄsende mÞtrikker og bolte profilerne pÄ gaflen, suppleret med rustfrie styrestifter/evt. rÞrstifter sÄ man sikrer at profilerne ikke kan give sig. SÄ er det jo ogsÄ til at adskille igen hvis man skulle fÄ brug for det. Popnitter ryster fra hinanden i skibe med tiden, ved godt at her er mange vibrationer, og jo sikkert ikke noget problem i et observatorium, men alligevel. Galvanisk tÊring skal man ikke bekymre sig om over vandlinjen nÄr man anvender rustfrit/aluminium, eller messing/bronze/aluminium. Sort jern/aluminium er imidlertid ikke godt. NÄr vi kommer under vandlinjen derimod er saltvand jo glimrende til at transportere strÞmme/ioner, og her forsvinder det metal der ligger nederst i spÊndingsrÊkken simpelthen, derfor anvender man her tÊre zink klodser, og da zink ligger langt nede i spÊndingsrÊkken er det zink klodserne der forsvinder, og disse skiftes blot ud fÞr de forsvinder helt med nye. Hvor kontakt med havvand er tilstede, vÊlger man ogsÄ at isolere de rustfri bolte med teflon rÞr/skiver, sÄledes at aluminium/rustfrit stÄl ikke fÄr direkte kontakt med hinanden, og pÄ udsatte steder vÊlger man at pÄtrykke skroget en spÊnding sÄ man forhindrer ionstrÞmninger hvor man ikke Þnsker det.

              Svejsning ville jo nok vÊre godt, men i tilfÊldet med gaflen vil der opstÄ nogen varmeskÊvvridning, og her er det jo igen umuligt at adskille hvis man skulle fÄ brug for det. SÄ jeg vil sige rustfri skruer med selvlÄsende mÞtrikker og rustfrie styrestifter/rÞrstifter.

              Mvh Claus Abel.

              Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tĂŠnder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tĂŠnder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

              #148358

              Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

                Hej Claus

                Tak for input. Du har ret i, at det er nemmere at adskille, hvis man bruger skruer. StyrkemÊssigt er skruer at foretrÊkke. En hul nitte kan af indlysende Ärsager ikke klare sÄ stort et trÊk som en skrue med samme diameter.
                Derfor bÞr vi nok overveje at samle med skruer, men det skal vi lige have en snak om.

                Du foranledigede jo, at der blev svejset en plade i bunden af gaflen, og forleden fik vi ogsÄ boret et hul i den.
                Tak for hjĂŠlpen

                Der var behov for lidt planslibning, men vi kom ikke helt i bund.

                I dag har jeg sÄ vÊret i gang med grovfilen. Der skulle en smule af. Jeg har nok tilbragt halvanden time med at file, men sÄ blev det ogsÄ rigtig fint og plant.
                Til sidst fik fladen en tur med rystepudseren med det grove sandpapir, sÄ nu ser den sĂ„dan ud. Der er nogen smĂ„ ridser, fordi filen pakkede – men skidt, for gaflen skal efterfĂžlgende males.

                mvh
                Torben

                TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                #148359

                claus
                Deltager
                  • Main Sequence

                  Det ser virkelig lÊkkert ud Torben, det ender med at blive rigtig godt. 1 1/2 times filearbejde var jo da ikke sÄ slemt som jeg havde frygtet. Vi finder ud af resten ja, jeg skal nok skaffe det der mangler.

                  Mvh C.Abel.

                  Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tĂŠnder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tĂŠnder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

                  #148362

                  jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

                    Hejsa.

                    Rammen til min engelske montering var boltet. Der var 14 stk M10 bolte med lÄsemÞtrikker pÄ i hver hjÞrne. Derved kunne rammen meget fint justeres ind til at vÊre vinkelret og lige bred hele vejen. Det fungerede fint. Aldrig et eneste problem.

                    mvh
                    Jens

                    #148369

                    Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

                      Hej Jens

                      Herligt billede. Ingen tvivl om, at skruerne nok skal holde, men mon det er nÞdvendigt med selvlÄsende mÞtrikker til dette formÄl?

                      Som jeg tidligere har skrevet, sÄ er gaffelarmene 5 mm for smalle pÄ de 200 mm, sÄ jeg har jeg fÄet skÄret fire plader i 2,5 mm aluminium, og nu er pasningen perfekt.
                      Profilerne kommer til at stikke ca. 150 mm ned i de afsavede gaffelarme.

                      Der er nu lavet hul til deklinationslejet.

                      mvh
                      Torben

                      TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                      #148415

                      Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

                        Lige en kommentar til befĂŠstigelse med enten skruer eller nitter. Det er rigtigt, at en 4 mm skrue kan trĂŠkke mere end en 4 mm nitte – men det kan stadig vĂŠre relevant at bruge nitter. Fidusen er selvfĂžlgelig at bruge flere nitter end skruer.
                        I modsÊtning til svejsning er det med nitter eller skruer nemmere at hÊfte fladerne sammen flere steder. Dette vil give en mere jÊvn fordeling af krÊfterne, og dette har en positiv indvirkning pÄ den samlede styrke.

                        SĂ„dan er det ogsĂ„, nĂ„r man nitter plader sammen pĂ„ et fly. Nu er man sĂ„ pĂ„ vej til at bruge kulfiber – bl.a pĂ„ F-35, og i forbindelse hermed anvendes der ikke nitter, da det hele skrues sammen med undersĂŠnkede skruer – men det er en anden historie

                        TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                        #148417

                        bab160
                        Deltager
                          • Planet

                          Hej Torben

                          kan godt give dig ret i det du siger men 🙂 det afhĂŠnger nu lidt af materialet pĂ„ skruer og nitterne hvis vi snakker samme materiale valg vil jeg nu mene en nitte er stĂŠrkest da arealet pĂ„ 4 mm nitte netop har hele diameteren at arbejde med hvor pĂ„ en 4 mm skrue kun har de 4 mm i dia minus dybden pĂ„ gevindet hvilket giver et mindre areal at fordele styrken over og da styrken pĂ„ runde emner f eks er tryl / arealet mĂ„ nitten nu vĂŠre stĂŠrkere. Der kan sĂ„ vĂŠre andet der spiller ind med hoved stĂžrrelse pĂ„ nitten vs skruen men nu kan nitter og skruer fĂ„es i mange stĂžrrelser:). der er ogsp meget stor forkel pĂ„ hvad folk forstĂ„r ved nitter om det er nitter man presser / hammer sammen eller om der er popnitter hvilket ikke kan samlignes.

                          Grunden til at f 35 er ikke bliver nitte er fordi composit blandt andet ikke har godt af blive hamret pĂ„ nĂ„r man slĂ„r nitter i desuden var et af det mange formĂ„l pĂ„ f35 projektet var netop at eliminere nitter i flyveren for at de indbyrdes kunne passe plade dele med hinanden hvilket f eks ikke er muligt pĂ„ f 16 da mange at plade stumperne bliver hĂ„nd boret og hĂ„nd nittet sammen 🙂

                          #148427

                          Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

                            Hej bab160
                            Tak for dine kommentarer. Lige for at prÊcisere, sÄ er der jo mulighed for at anvende skiver og mÞtrikker i forbindelse med skruerne. Der er derfor mulighed for at spÊnde til skruernes flydespÊndingsgrÊnse. Mht. brugen af nitter, nÊrmere bestemt blindnitter, sÄ kan man vÊlge mellem aluminium og stÄl, og som jeg har skrevet tidligere, sÄ er det antallet af nitter som bestemmer, hvilken styrke man Þnsker, at samlingen skal have.

                            PS! Du er meget anomym, kan du i det mindste ikke afslĂžre dit fornavn?

                            mvh
                            Torben

                            TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                            #148552

                            Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

                              Beslutningen er blevet, at vi samler skidtet med nitter – der skal bare bruges tilstrĂŠkkeligt mange, sĂ„ holder det. I Ăžvrigt fastholder vi ogsÄ beslutningen om at bruge lim. Vi skal have anskaffet en ny aksel til gaflen. Vi har fĂ„et tilbudt en 40 mm i rustfrit stĂ„l, men den ligger tilsyneladende ikke sĂ„ prĂŠcist pÄ mĂ„let, og jeg mener ogsĂ„, at rustfrit stĂ„l er en smule svagere end
                              almindeligt millimeterstÄl/akselstÄl. Det mest bekymrende er nok, at akslen ikke passer ned i lejerne, for det virker som en ret uoverkommelig opgave, at slibe den ned pÄ mÄl.

                              En alternativ lĂžsning kan vĂŠre at praktisere genbrug, og anvende den, som sidder pĂ„ betongaflen – bob-bob…..

                              Vi har ogsÄ talt om at udbyde betongaflen til salg, da der mÄske findes en hjemmebygger et sted, som har mod pÄ at bakse med 64 kg beton, stÄl og aluminium? Kom frit frem inden hammeren falder

                              mvh
                              Torben

                              TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                              #148585

                              Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

                                Toppen af den 40 mm tykke R.A.-aksel skal fÊstes i gaflen. Der er i forvejen et par beslag, som man kan montere en plade pÄ. Der er to stk. 10 mm gevind i beslagene, og i dag fik jeg skÄret pladen til. Den er 10 mm tyk, og det er meningen, at der skal laves et hul i midten af den, sÄ der kan monteres en skrue i et gevind i toppen af akslen.

                                Jeg kunne lige skrabe tre 10 mm bolte sammen, sÄ der kunne laves en test af hullernes placering. Rundfilen skulle i arbejde, da hullerne der blev boret i pladen kun var 10 mm.

                                Torben

                                TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                                #148670

                                Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

                                  Akseltoppladen er i dag blevet skÄret til. De to trekanter der er fjernet gÞr det nemmere at komme ind under pladen.
                                  Jeg har tÊnkt lidt pÄ, om der skal monteres nogle stilleskruer som muliggÞr en prÊcis justering af akslens position. Det er vigtigt, at den er helt vinkelret pÄ gaffelbunden, sÄ denne kommer til at ligge godt an mod snekkehjulet.

                                  Da jeg skar pladen til fĂžrste gang, kolliderede rundsaven desvĂŠrre med stĂ„lstativet pĂ„ arbejdsbordet. Dette mĂžde havde den uheldige konsekvens, at platterne pĂ„ saven blev slĂžve, sĂ„ den kĂžrte noget langsomt igennem materialet i dag – Ăžv :(. Den har nu holdt i over 25 Ă„r, sĂ„ det….
                                  Jeg mÄ have fat i en ny.

                                  TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

                                Viser 15 indlĂŠg - 46 til 60 (af 252 i alt)
                                • Emnet 'Nyt gaffelprojekt' er lukket for nye svar.