Nyt gaffelprojekt

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Nyt gaffelprojekt

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 252 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Lige en korrektion. StĂŠngerne spidser ikke – det er et tilfĂŠlde af synsbedrag. Se det nederste billede pĂ„ siden.

http://www.oocities.org/rosedob/Rosenstein20F5.html

mvh
      Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Tiden suser af sted, og siden gaflen er kommet i hus, er vi blevet pensionister – dog stadig i arbejde.

Projektet med gaflen lever stadig – vi har rodet med den et par gange. Al indmaden skulle ud, og det var ikke nogen nem opgave, da samlingen bĂŠrer prĂŠg af, at den absolut ikke skal skilles ad, nĂ„r fĂžrst den er samlet. Det er virkelig kram, og den er solidt bygget.

I vinter fik vi de sidste mekaniske dele ud af gaflen. Der skulle bruges bÄde hammer og mejsel og vinkelsliber.
        I dag blev gaffelarmene sÄ savet over, og jeg har vÊret ved at frigÞre en af de meget solide deklinationsaksler. Akseltykkelsen er 35 mm, og den sidder i et messingleje i hver side.
        Savearbejdet blev udfÞrt med min rundsav, som har en klinge med ret solide platter. Godstykkelsen pÄ armen er 5 mm.

Mht. tubus, sĂ„ er en konstellation med et 15″ f:4 primĂŠrspejl realistisk. Jeg er ikke sikker pĂ„, at vi vĂŠlger truss-konstruktionen, da den er lidt mere vanskelig at bygge ting pĂ„. I stedet bliver det med stor sandsynlighed en etronaxtubus med en ydre diameter pĂ„ 460 mm, og en lĂŠngde pĂ„ 1440 mm. Det er simpelthen maksimummĂ„let, hvis der skal vĂŠre plads i kuplen.

Indtil videre er denne pÄ tegnebordet. Jeg har af hensyn til de termiske egenskaber tÊnkt pÄ, at lave blÊnderinge i etronax. Jeg er endnu lidt usikker pÄ, hvor stor godstykkelsen skal vÊre for at opnÄ en tilstrÊkkelig lav nedbÞjning. Jeg har tÊnkt pÄ 4-5 mm, men har endnu ikke fÄet lavet beregninger.
        I 5 mm vil tubusvÊgten komme til at ligge pÄ ca. 20 kg med blÊnderinge. Spejlcellen er endnu ikke pÄ plads. Jeg tÊnker, at man nok bÞr undgÄ at lave den i aluminium, da dette materiale har en meget hÞj CTE.
        Derfor bÞr den laves i stÄl i en konstruktion, som er i stand til at bÊre et spejl med en vÊgt pÄ omkring 8 kg.

mvh
        Torben
        Torben Taustrup2016-05-23 08:10:20

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Var forleden pĂ„ besĂžg hos metalmanden for at se pĂ„ materialer til gaffelombygningen. Planen var at skaffe 5 mm plade, sĂ„ gaffelarmene kunne forlĂŠnges. Jeg fortalte, at jeg havde tĂŠnkt pĂ„ at finde nogen 100 x 200 mm aluprofiler med en godstykkelse pĂ„ 5 mm. “SĂ„dan nogen har vi”. Sagde han.
          Interessant – selvom dette ville betyde en reduktion af tvĂŠrsnittet, sÄ var det ulige nemmere, at svejse et par fĂŠrdige profiler pĂ„.
          LĂŠngden pĂ„ emnerne, som han havde, var ogsĂ„ helt perfekt – hvor heldig kan man vĂŠre?

Profilerne har selvfÞlgelig medfÞrt en designÊndring. Mest markant er nok, at der bliver mere plads mellem gaffelarmene. Rent styrkemÊssigt vil der nok ikke vÊre nogen problemer med at montere en tubus pÄ 35 kg.

I fÞrste omgang skal den nuvÊrende tubus monteres, men med tiden kan der mÄske blive plads til en anden.

Jeg har tĂŠnkt lidt pĂ„, hvordan den nuvĂŠrende tubus skal monteres, og jeg mener, at jeg er kommet frem til en fornuftig lĂžsning – der fordrer noget arbejde pĂ„ drejebĂŠnken.
          Mht deklinationslejerne fra den nye gaffel, sÄ er de enormt kraftige. Jeg har tidligere skrevet, at tykkelsen er 35 mm, men i den anden ende er den faktisk 40 mm. Mere om disse aksler pÄ et senere tidspunkt.

mvh
          Torben

Torben Taustrup2016-07-04 07:41:42

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Man kunne ogsÄ gÞre sÄdan:

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

LĂžsning 1, giver dig stĂžrst strukturel styrke/stivhed, hvilket jeg nok ville foretrĂŠkke.
              LÞsning 2, Giver dig mulighed for lidt stÞrre diameter kikkert, men den er vel fastlagt, sÄ igen lÞsning 1 vill vÊre mit valg.
              Husker jeg ikke helt galt er denne gaffel oprindeligt designet til at bĂŠre en 1.5meter massiv parabol. Den er udviklet til en tracking radar som bla. kunne tracke pĂ„ meget smĂ„ objekter som bevĂŠger sig med adskillige gange lydens hastighed 🙂 Monteringen var ganske hurtig og ganske prĂŠcis. Om de eksisterende lejer og snekke kan bruges til et optisk system vil jeg nok tvivle lidt pĂ„. OplĂžsningsevnen for det gamle parabol system var sĂ„vidt jeg husker omkring 0.8 -1grad sĂ„ der kan selv “tunge” lejer vĂŠre ok.

ps. hvilken “metal mand” bruger du?, Jeg plejer at kĂžre til Silkeborg

henrik.schneider2016-06-08 13:11:20

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej Henrik

Tak for kommentarer. Jeg formoder at du mener, at den seneste konstruktion er den mest solide.
                Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvordan den samlede dopplerraderantenne har set ud. Jeg tror ikke, at der vil blive problemer med styrken. Deklinationsaksler og lejer er enormt kraftige, og jeg regner med, at nedbÞjning i disse ikke vil vÊre et problem.
                Vi stÄr selvfÞlgelig over for nogle udfordringer rent mekanisk, da vi ikke selv har udstyr til forarbejdning, sÄ derfor er vi afhÊngige af hjÊlp.

Mvh
                Torben

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Godmorgen Torben,

Enig – den seneste konstruktion er den mest solide/stive.
                  Og jeg er ogsÄ enig i at hverken styrke eller nedbÞjning bliver et problem.
                  Min bekymring vedr. lejer gĂ„r mest pĂ„ om de lejer og evt. gamle gear gĂ„r jĂŠvnt nok – som du skriver det er kraftige sager, og der var oprindeligt ikke behov for super jĂŠvn gang.

Jeg skal prÞve at se i weekenden om ikke jeg har et par gamle billeder af den gamle opstilling, det er jeg nÊsten sikker pÄ jeg har. SÄ kan du fÄ dem at kigge pÄ. Hvis jeg har fÄr du dem nok pÄ mail.

(Hvem bruger du som metalmand?)

henrik.schneider2016-06-09 08:45:31

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Henrik har vĂŠret sĂ„ venlig at sende nogle billeder af gaffel og dish “in action”. Tak for det Henrik. Gaflen skal fortsat tracke objekter, som bevĂŠger sig med meget hĂžj hastighed – blot pĂ„ en noget stĂžrre afstand

Jeg har vÊret ved at opdatere tegningsmaterialet, sÄ vi kan undgÄ overraskelser. Gaffelarmene er kortet af til de 180 mm i gÄr. Jeg regner med, at profilerne er i hus i lÞbet af nÊste uge.

mvh
                    TorbenTorben Taustrup2016-06-12 11:49:28

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

SĂ„ kom profilerne i hus. De er nĂŠsten lige lange – hhv. 622 og 635 mm. Da jeg hentede dem viste det sig, at godstykkelsen ikke var 5 men “kun”4 mm.
                      Jeg vurderer dog, at styrken er tilstrÊkkelig stor pÄ trods heraf. Vil man forÞge styrken, kan man altid indsÊtte interne stivere.

Nu skal det sÄ overvejes, hvordan de prÊcist skal fastgÞres. Vores allerfÞrste gaffel, som var i aluminium var nittet sammen, og det fungerede rigtig fint, selvom det var U-profiler.

Jeg kan ikke oplyse, hvem vores metalmand er –

mvh
                      Torben

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Som det fremgÄr af tegningsmaterialet, sÄ passer profilerne ikke perfekt ned i gaffelhullerne i underparten.
                        Umiddelbart kan man lÊgge profilerne an mod den yderste inderside, men pÄ den anden led mangler der 2,5 mm i hver side, og ind mod midten afgaflen mangler der 29 mm.
                        Jeg ved, at man kan fÄ aluminiumplade i 2,5 mm, sÄ det mellemrum kan nemt udfyldes.
                        De 29 mm kan ogsĂ„ udfyldes med en klods – jeg vil tro, at det er nok at placere en for oven.

Mht. fastgÞrelse af profilerne pÄ gaffelunderparten, sÄ talte vi fra starten om, at fÄ det svejset. Denne plan er imidlertid skubbet lidt i baggrunden til fordel for en skruelÞsning. Man kan lave gevind i emnet og sÊtte skruer i, men man kan ogsÄ bare bore huller og bruge skiver og mÞtrikker.

Seneste pÄhit er simpelthen at bruge nitter. NÄr blot antallet er tilstrÊkkeligt stort, sÄ kan man godt opnÄ en god styrke.
                        Her hos Terma bruger vi nitter i forbindelse med samling af vores radarantenner, og teknikken giver sammen med en honeycomb-struktur en meget stor stabilitet og styrke.

Det kunne vÊre interessant at hÞre folks mening om de forskellige metoder.

mvh
                        Torben

viggo.t
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Torben og Flemming.

Nu skal man jo ikke blande sig i noget man reelt ikke har forstand pÄ, men nitning er vist sagen.Vores lokale bro-Vildsundbroen- er nittet og har stÄet i 76 Är nu. Jeg mener ogsÄ de store stÄlkonstruktioner til skyskraberne i New York er nittet. SÄ helt galt kan det vist ikke gÄ.

mvh Viggo

Meget spĂŠndende projekt i har gang i.Viggo T2016-06-16 13:45:29

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Svejsning er langt, langt stĂŠrkere end nitning.

Thomas, Bornholm

landbo
                            Deltager
                              • Nova

Astrojensen wrote: Svejsning er langt, langt stĂŠrkere end nitning.

Thomas, Bornholm

Ja og en betydelig mere temperaturstabil lÞsning end bÄde nitter og bolte/skruer.

jan.jakobsen
                                • Planet

Nitning blev brugt i gamle dage, fÞr svejsning var rigtig udviklet til svÊre konstruktioner. Titanic var ogsÄ nittet sammen vel fÞrst i 50erne-60erne at svejsning tog over. Et par af mine onkler lavede ikke andet end at nitte pÄ Aalborg VÊrft, det var nogle seje gutter der hÄndterede de rÞdglÞdende nitter og svang hammeren.

lindhard
                                Deltager
                                  • Super Nova

Ja ja, det er bare et spÞrgsmÄl om en klat araldit.

De ĂŠldre af os kan sikkert huske reklamen med lastbilen som hang i en kran med en limklat.

mvh
                                  Lars

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 252 i alt)
                                • Emnet 'Nyt gaffelprojekt' er lukket for nye svar.