› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Nyt gaffelprojekt
- Dette emne har 251 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 10509 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. december 2014 kl. 00:38 #125883
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Kim
Ja, det har jeg også bøvlet med. Et billede som du uploader til A-F direkte fra din pc, vil have
en maksimal størrelse som det jeg har lagt ind.
Det er rigtigt, at serveren ikke vil acceptere, at man uploader det samme billede to gange, så
derfor er man nødt til at omdøbe det.
Hvis du vil have nogle flere funktioner, så skal du vælge knappen, hvor der står “Besvar” på –
ude under og til venstre for det seneste indlæg.
Her er der mulighed for at uploade direkte, eller indsætte link til et billede, som du vil have med
i dit indlæg.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. december 2014 kl. 00:46 #125884
kilaDeltager- Super Giant
Prøver at indsætte et billede. Tyngden bøjer OTA, men hvis primær- og sekundær spejlceller synker parallel er den optiske akse intakt.
17. december 2014 kl. 00:57 #125886
Okay, det lykkedes.
Udfordringen består i at vælge stængerne så nedbøjningen bliver den samme i hver sin halvdel af teleskopet. Typisk fås emnerør i bestemte størrelser og deres nedbøjning afhænger af tværsnitsareal, materialets elasticitetsmodul og længden i anden potens.
I mit regneark kan jeg vælge indstille tværsnitsarealerne efter de størrelser af emnerør jeg kan få fat i. og så har jeg en justerbar længde x hvor jeg flytter optikken lidt frem og tilbage (mens afstand mellem primær- og sekundær spejl holdes konstant) indtil både nedbøjning er ens OG OTA er i balance om deklinationsaksen.
Til sidst skal den gerne se ud som modellen vist herunder
NÅ! Nu svarer A-F “Ingen adgang”.
Det var så alt for i dag. Vi snakkes.
Kim
17. december 2014 kl. 00:57 #125887
17. december 2014 kl. 07:20 #125889
RudiDeltager- Neutron star
Kim, primær- og sekundær spejlene bliver jo roteret hver sin vej med sag-vinklen, eller kan sekundær ophænget konstrueres så det automatisk kompenserer for dette?
/Rudi B. Rasmussen
17. december 2014 kl. 07:52 #125890
alanDeltager- Super Giant
Hej Torben & ATM nørder
Er det et must at det nye teleskop skal være EQ-monteret, Vil det ikke hjælpe på pladsen i kuplen hvis teleskopet monteres Alt-Azimut. Jeg ved det giver nye udfordringer. (feltrotation, og lidt større udfordringer til Guidningen)
Men med den mængde elektronik der er til rådighed i dag, bør der kunne rådes bod på dette.
Mvh Alan
17. december 2014 kl. 08:20 #125891
Hej Kim
Tak for input. Jeg forstår godt, at man ved en truss tube tilstræber en parallelforskydning. Nu er der jo tale om en forholdsvis lille flytning, men kan man regne med, at der foregår en parallelforskydning og ikke, at der er tale om et knæk af akserne fra hhv. hovedspejl og sekundærspejl?
NTT benytter sig af en konstruktion, som jeg mener vil modvirke nedbøjning i højere grad.Jeg har forgæves forsøgt at finde tekniske tegninger af NTT. Spidser stængerne ud mod åbningen, eller er der tale om synsbedrag?
Her spidser de:
Dobsonmvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. december 2014 kl. 10:22 #125893
Hej Alan
Alt/az giver selvfølgelig nogle fordele, og det eneste man skal have af ekstraudstyr er en field derotator – som skal køre parallelt med R.A. – altså et ekstra snekkedrev. Så er der lige udfordringen med placeringen af soklen – men det er til at løse.
mvh
TorbenPS! lige for at kommentere Kims tegninger. Det lader til, at der er tale om en parallelforskydning af de to optiske elementer i forbindelse med den uundgåelige nedbøjning. Det nedbøjende resultat er opløftende – hø-hø
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. december 2014 kl. 10:56 #125894
troels- Planet
Hej Kim
Tak for de forklarende figurer. Jeg har læst om dette princip mange gange, men aldrig forstået det før. Det er tydeligt, at den optiske akse og vinklerne til spejlene ikke ændres i figuren til højre. På en måde kan man vel sige, at det kun er det mekaniske ophængningspunkt, der forrykker sig ved deformationen. Det kritiske punkt er, som det også er forklaret, at begge ender af tubus skal forskubbes præcist lige meget i samme retning.
vh Troels
18. december 2014 kl. 00:01 #125934
Hejsa.
Tak til Troels… dejlig at kunne gøre en forskel
I forlængelse heraf – Torben – så synker primær- og sekundær parallelt hvis, og kun hvis, afstandene mellem stængernes fastspænding på centerstykket og henholdsvis primær- og sekundær spejlcellerne er præcis lige store.
Dette princip fandt anvendelse allerede til konstruktionen af den berømte 5 meter på Palomar.
Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Hale_telescope
(Sjovt nok vil I gense billedet af nedbøjningen i en serrurier truss der, som jeg postede her i går.)
På listen over ting jeg kunne tænke mig at lave hvis jeg skulle løbe tør for noget at tage mig til (fnis!) har jeg længe drømt om at lave en træ model i spånplade og tynde blomster pinde så man tydeligt kan se den parallelle nedbøjning. Måske når jeg bliver pensioneret …
Mvh Kim
PS. Torben, jeg er ved at skrive den næste klumme om dimensionering af snekkehjul og motor holde moment. Den er nok snart færdig.
18. december 2014 kl. 00:50 #125937
Hej Kim
Mht. nedbøjningsforskellen ved en Serrurier truss og en med kegleformet for- og bagstykke –
mon ikke at styrken ved sidstnævnte er størst?
I princippet kan man bare udforme tubus som en kugle med et hul i den ene ende, hvis
man er bange for nedbøjning
Man kan sige, at jo større tubus bliver, jo større effekt vil en nedbøjning i fokusplanet have –
men så ikke ved en Serrurier, hvis den dimensioneres rigtigt.
Jeg har ingen ide om, hvor megen nedbøjning der kan påregnes for instrumenter med de
brændvidder, som vi opererer med.Fint med den kommende klumme
mvh
18. december 2014 kl. 01:11 #125939
Hej Torben.
Vi behøver ikke at spekulere … det kan, og er, sat på formler af kloge hoveder ud i slige sager. Dem har jeg brugt i mit regneark.
Ved at gøre profilerne på den del der holder primær spejlcellen meget tyndere end profilerne som holder sekundær spejlcellen, så kan jeg opnå at nedbøjningen i de to dele er lige store.
Herved bliver hoved spejlets optiske akse ved med at pege på det samme sted på sekundær spejlet.
Mvh Kim
18. december 2014 kl. 01:23 #125940
… Arrgh! Inden du når at skrive det Torben, så er “Dem jeg har brugt …”, formlerne, ikke hovederne
Nedbøjningen i Hans 22″ er beregnet til 0,3 mm. Det kan derfor også opfattes som overdrevet overhovedet at tage højde for den. Men netop fordi jeg gjorde mig ulejligheden faktisk at beregne den, ved vi nu at de profiler vi brugte til gitterkonstruktionen næsten eliminerer nedbøjningen.
Forskellen i nedbøjning mellem top- og bundstykke er så lille at vi regner ikke med at billedcenteret ikke synker mere end 0,2 mm på en tur fra zenit til horisonten.
Noget helt andet som vi ikke har bragt ind i diskussionen endnu, men som er lige så vigtigt, er at OTA’s egensvingningsfrekvens er over 30 Hz.
Når vinden cirkulerer omkring OTA vil en svag konstruktion blive bragt til at svinge ved sin egensvingningsfrekvens og nogle få af dens overtoner.
Jo stivere man bygger OTA jo højere bliver grundtonen. Det forholder sig også sådan at jo højere grundtonen bliver jo hurtigere dør svingningen ud.
Mvh Kim
kila 2014-12-18 00:25:23 18. december 2014 kl. 12:13 #125950
I orden Kim
Hvis nedbøjningen kun er 0,2 mm, så er det jo ikke noget, som vi er i stand til at konstatere på billedet der dannes i fokus. Den med ressonansfrekvensen er noget, som lige skal kikkes på. Step motorer kan jo qua deres små rystelser godt sætte noget i svingninger.
Jeg tror ikke, at overtonerne, 1. harmoniske vil være et problem.mvh
18. december 2014 kl. 12:34 #125951
RudiDeltager- Neutron star
kila wrote: I forlængelse heraf – Torben – så synker primær- og sekundær parallelt hvis, og kun hvis, afstandene mellem stængernes fastspænding på centerstykket og henholdsvis primær- og sekundær spejlcellerne er præcis lige store.
Det kræver vel også at der kun overføres kræfter og ikke momenter i fastgørelses punkterne, dvs “løse” hængslede ophæng.
Teleskopet på billedet Torben linker til har hvad jeg lige kan se temmelige solide fastgørrelses punkter, og så har jeg svært ved at se hvordan man undgår moment overførsler og dermed torsion og vrid til følger?
Jeg tror ikke at der er anden vej uden om end at du må lave træ modellen Kim, så de tungnemme som mig kan følge med
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nyt gaffelprojekt' er lukket for nye svar.