Nyt gaffelprojekt

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Nyt gaffelprojekt

• Dette emne har 251 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 10511 times
Viser 12 indlæg - 241 til 252 (af 252 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Havde lige en fridag i dag, så jeg fik fremstillet en ny motorplade. Den skulle være lidt større, så der var plads til 8 mm huller til stagene.
      Der er nu placeret tre stykker silikoneslange, med en lysning på 5 og en godstykkelse på 1,5 mm i mellemrummet mellem stag og huller, og udenpå spændskiver og møtrikker.

Det er lidt nemmere at se, hvordan silikonestykkerne sidder på dette billede.

I første omgang var det et forsøg for at fastslå, om silikoneslangen havde en effekt – det havde den heldigvis. Støjen er kraftigt reduceret, og under slewing spinder motoren som en mis.
      Der skal lige laves nogen småforbedringer ved ophænget, men ellers vil jeg sige, at det godt må blive klart nu. Vejret i disse dage er da noget astronomifjendsk.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Så er der sket lidt igen. Da RA-motorophænget ikke var så sofistikeret, blev der designet nogle dimser, som på en bedre måde kan fiksere motorpladen.
        Teflonslangen er 8 mm udvendigt, og ophængshullerne i motorpladen har samme diameter. Derudover er de rejfet en smule med et undersænkningsbor. Dimserne, som jeg ikke lige ved, hvad man skal kalde, er i den ene ende drejet af i samme vinkel, og på den måde kan man fiksere motorpladen meget præcist.

Dimserne er filet ned, så der er to flader bagest, som passer til en 8 mm fastnøgle.

Vi mangler at justere ophænget, så der blev ikke lavet en drive test. Forventningen er dog, at der ikke er sket en ændring af støjniveauet.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Hej Torben og Flemming

Til afløsning af Mel’s gamle system var det måske værd at kigge på noget mere moderne.

https://tscatm.wordpress.com/

{url}http://www.observatory-solutions.com/teleskope-making.html{/url}

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Lars

Tak for link.

Gad vide, hvor stor forskellen på de to drivesystemer er under praktisk drift? De omtalte system kan køre med de samme motorer, som vi bruger i øjeblikket.
            Slew-hastigheden ligger tilsyneladende på linje med Mel Bartels driverens, så der skal lige forskes lidt i, hvor stor en fordel det er at skifte.
            Det fremgår, at den foreslåede kører med 16 micro steps. På MB-driveren er antallet af micro steps valgfrit. Vi kører med 20 micro steps, men det er muligt at gå højere op – og også længere ned.

En af de ting, som ville være fint at få ændret er støjen fra stepmotoren under tracking. Godt nok har vi fået den dæmpet en del rent mekanisk, men mon der i det foreslåede system er gjort noget for at få motoren til at køre mere støjfrit?

Jeg fandt lige dette på YouType. Jeg kan godt undvære den tilhørende musik 🙂 – så vidt jeg kan vurdere, så støjer R.A. motoren lige så meget som vores.

Og lige efter er der, Verdens største Amatørteleskop:

mvh
            Torben

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Ikke til at vide Torben. Men ingen bruger stepper drivere som i Mel’s gamle system mere, og man kan slet ikke sammenligne det med et moderne drivere fra f.eks. Phidgets eller Trinamic. Trinamic kan gøre det helt lydløst.

flemov
              Deltager
                • Giant

Hej Lars !

Tak for info 🙂

Jeg synes, at det ser ganske interessant ud, så det vil jeg kigge nærmere på.

Mel Bartels system fungerer sådan set udmærket, men er afhængig af det noget antikverede operativsystem DOS.
                Spørgsmålet er hvor længe man kan holde en maskine med DOS – kørende – og så er der problemer med klokken –
                det er tit at vi oplever at drevet enten kører for langsomt – eller for hurtigt – vi justerer så timingen – og så kører det fint.
                Et par dage efter er det så måske galt igen. Jeg har hørt at clokc-chips i PC’er er af ringe kvalitet – og at det kan være grunden.

Grunden til at motorerne larmer er jo, at man benytter sig af PWM for at styre strømmen gennem viklingerne.
                Det interessante spørgsmål er om de nævnte drivere benytter samme metode – eller om der overhovedet er andre måder at gøre det på.
                Jeg forestiller mig at man måske kan styre dem på samme måde som en højttaler – hvor man simpelthen varierer strømmen v.h.a. en strømforstærker.

Mvh
                Flemming

Flemming R. Ovesen.
                TOC observatory
                https://tocobs.org

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Ikke til at vide hvordan de gør det præcist. Der er sikkert mange ting i spil når man putter en mikroprocessor på driveren.
                  Prøv se denne om støj fra stepper.
                  https://www.trinamic.com/technology/std-technologies/microstepping/

Jeg har prøvet drivere fra nogle forskellige producenter, også Phidget.
                  Indtil nu har jeg bruget de billige A4988 baserede drivere til alt muligt og de virker fint hvis man kan leve med støjen og kan få dem justeret ordentligt. Efter at have prøvet drivere fra Trinamic,, som er dyrere, er jeg solgt. De er lysår foran noget andet i den prisklasse jeg har set. Gør mit udstyr totalt lydløst, har “stall detection”, kan software justeres til motor, har flere modes at virke i, og meget mere.

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Lars !

Spørgsmålet er hvor længe man kan holde en maskine med DOS – kørende – og så er der problemer med klokken –
                    det er tit at vi oplever at drevet enten kører for langsomt – eller for hurtigt – vi justerer så timingen – og så kører det fint.
                    Et par dage efter er det så måske galt igen. Jeg har hørt at clokc-chips i PC’er er af ringe kvalitet – og at det kan være grunden.

Er det ikke sådan at moderne CPU’er ikke har en fast clock frekvens fordi de bruger Dynamic Frequency Scaling, som “Enhanced Intel SpeedStep”. Det skal i hvert fald slås fra på en eller anden måde.

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Nu er det en ældre pc, som drive-softwaren ligger på, og da den udelukkende kører DOS, så må man formode, at clockfrekvensen ligger fast.

Mvh
                      Torben

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Sikkert Torben. Kiggede i dt gamle software, det er bios time der trigger en puls, så CPU hastighed er ligegyldig-

flemov
                        Deltager
                          • Giant

Nu er det jo sådan at den clock der styrer selve CPU’en ikke er den samme som styrer uret i PC’en.

CPU-clocken behøver ikke at være særlig præcis, da dens funktion blot er at være “taktgiver” for CPU’en.
                          Jeg tvivler på at dens oscillator er temperaturkompenseret.

Forrige gang vi var ude indstillede vi netop hastigheden så den passede, blot for at konstatere, at den næste gang, stadig ikke passede.

Men i øvrigt er det et mindre problem som man godt kan leve med.

Lars: Hvad er det for en model fra Trinamic – du har prøvet ?

Mvh
                          Flemming

Flemming R. Ovesen.
                          TOC observatory
                          https://tocobs.org

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Enig Flemming. Det var min hukommelse omkring Mels software der svigtede.

Jeg har prøvet 2130 driverne, fordi der er lavet et break-out board til dem så de passer i soklerne, hvis man vil udskifte A4988 stepstik. Og så er de bilige. Færdige driver moduler fra dem koster sikkert kassen.

Købt de original hos Watterott (bliv ikke fristet af kina knock-off, de er fyldt med fejl)
                            http://www.watterott.com/index.php?page=search&page_action=query&desc=on&sdesc=on&keywords=tmc&x=0&y=0

Viser 12 indlæg - 241 til 252 (af 252 i alt)
                          • Emnet 'Nyt gaffelprojekt' er lukket for nye svar.