› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Nyt gaffelprojekt
- Dette emne har 251 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 10517 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. juni 2017 kl. 15:34 #161664
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Så er flangelejerne i hus. Deres funktionalitet er den samme som på lejehusene med to monteringshuller – lejets ydre flade er kugleformet.
Dette gør det nemmere at line lejerne op på de to gaffelarme. Her er en prøvemontering, hvor der er boret for med 5 mm.Monteringshullerne er Ø12, og der er indkøbt 10 mm bolte med skiver og møtrikker til den endelige montering. Det står allerede nu klart, at afstivningerne i profilrøret skal flyttes og omdesignes, men så må vi gøre det.
Der sidder stadig nogen limrester fra de gamle bøsninger. De sad vildt godt fast, og der sidder stadig et, som ikke vil af, så vi skal i gang
med brænderen for at få Epoxylimen til at slippe sit greb.Jeg har i dag bestilt de to aksler, og dem regner jeg med, at vi har på fredag.
Torben Taustrup2017-06-21 15:35:12
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. juni 2017 kl. 06:56 #161703
Så er der boret op til M10 bolte. De virker ret voldsomme. I praksis ville en mindre dimension fint kunne holde flangelejerne på plads. Med en mindre tilvirkning kunne topsupporten anvendes igen. Der sidder nu kun to skruer på den indvendige side. De tiloversblevne skruehuller skal spartles til.
Torben Taustrup2017-06-26 15:43:03
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
26. juni 2017 kl. 15:49 #161801
Så kom akslerne i hus. De er 150 mm lange, så muligheden for at lade dem sidde i to lejer er forpasset, men akselophænget på tubus er også meget solidt. I modsætning til R.A.-akslen til gaflen er disse ikke i rustfrit stål, så de skal nok have en form for beskyttelse. Pasningen i lejet er fin. Med den digitale skydelære har jeg målt diameteren til lige under 30 mm – fra 29,96 til 29,98. Det er så præcist, at man skal være meget omhyggelig, når man sætter akslen i lejet, da den nemt kan kile sig fast.
26. juni 2017 kl. 17:33 #161802
RudiDeltager- Neutron star
Med fare for at spørge om noget der allerede er spurgt om i denne saga vover jeg alligevel: Hvordan styrer I teleskopet? Har I feks selv bygget noget der er ASCOM kompatibel?
rudibr 2017-06-26 17:34:25 /Rudi B. Rasmussen
26. juni 2017 kl. 18:19 #161805
Hej Rudi
Vi kører med Mel Bartels styresystem. Du kan finde noget om det på hjemmesiden.
Mvh
Torben
26. juni 2017 kl. 20:01 #161808
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Torben.
Har i kun et leje i hver side??
Jeg spørger, fordi jeg startede med netop et sfærisk leje, som de selvoprettende lejer hedder, i hver side.
Men det var ikke en succes, man kunne visuelt se at lejerne ville synke under vægten af tubus.
Derfor fik jeg to ekstra SY-lejer, som blev sat på udvendigt, så der var to lejer på hver side af tubus. Det var meget bedre. Her kan lige ses kanten af det eftermonterede leje på ydersiden af Dec-drevet. Ikke så kønt, men strengt nødvendigt.
26. juni 2017 kl. 21:28 #161817
Hej Jens
Du mener selvfølgelig, at akslerne vil fravige den vandrette stilling, fordi befæstigelsen på tubus ikke er solid nok. Det er rigtigt, at to lejer bedre vil kunne holde akslerne vinkelrette på gaffelarmene, men som jeg tidligere har nævnt, så er akselmontagen på tubus meget solid. Derfor vil nedbøjningen være minimal – dette er bevist med monteringen på betongaflen.
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
26. juni 2017 kl. 23:00 #161821
Det har desværre ikke noget med befæstigelsen på tubus at gøre. Den er sikkert stiv nok. Det har noget at gøre med at et rør = tubus, kan deformeres til en oval figur.
Hvis man forestiller sig et rør af blødt materiale, lagt på jorden, vil det deformere til en oval facon. Denne ovale facon spænder man nu op mellem to selv-nivellerende lejer. Prøv at forestille dig at man kunne bore et hul igennem de to deklinationsaksler og sætte en laser pointer på..
Man peger mod øst , hvor deklinationsaksen står lodret. Her vil laserstrålen kunne lyse igennem hullet i begge akser og komme ud på den anden side.
Så drejer man kikkerten om mod syd. Her vil deklinationsaksen stå vandret. På grund af deformationen af kikkertrøret vil de to lejer nu tillade at de to deklinationsakser danner et meget fladt V, og det vil ikke længere være muligt for laseren at lyse igennem de to hule aksler. Lejerne tillader at kræfterne kan deformere tubus, idet de kun er fikseret i en dimension.
mvh
Jens27. juni 2017 kl. 06:54 #161826
Ok, jeg er med. Det hele afhænger af, hvor solid tubus er, og det er også en ting, som jeg tænkte en del over, da den i sin tid blev designet. Vi talte om at lave en kassekonstruktion inde i deklinationsakseområdet – altså at have en kvadratisk kasse, hvori tubus skulle monteres. Formålet med kassen var at opnå en stor stivhed, og at have noget mekanik, som deklinationsakslerne kunne fastgøres i.
Som det fremgår blev denne løsning fravalgt. Området inde ved deklinationsakslerne er forstærket. Som tidligere nævnt er godstyk-kelsen af tubus herinde 4 mm. Derudover sidder der en blændering på begge sider af deklinationen. Desværre er deres godstykkelse
kun 2 mm – vi talte faktisk om at de skulle være 3 mm eller mere. Hertil skal man så lægge gaflens styrke, for deklinationsakslerne har
været spændt fast i de to kuglelejer de har siddet i.Man kan vel godt sige, at gaffelbenene har bidraget til at holde tubus rund?
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
27. juni 2017 kl. 17:45 #161840
Hej Torben.
Netop, det tror jeg er en korrekt analyse. De to lejer på hver side vil holde røret rundt og forhindre variabel nedbøjning af tubus.
Ved at bruge to sfæriske lejer, et på hver side, skifter princippet i deklinationen til at man har en samlet deklinationsaksel, hvori tubus er en bærende del. Hvis man har to sæt lejer, vil man også have to deklinationsaksler, hvor tubus blot er en vægt ophængt mellem de to aksler, der giver et nedhæng.
På min 16″ kunne “V” effekten blive så stor at deklinationssnekken slap, fordi akselenden og dermed deklinationshjulet løftede sig.
mvh
Jens28. juni 2017 kl. 07:54 #161850
Hej Jens
Jeg kan godt se fidusen ved at anvende to lejer i hver side, selvom der så vil være en udfordring i at få linet dem op. Vi startede jo med to lejer i hver side.I øvrigt har jeg fundet ud af, at akslen er lang nok til at nå et eventuelt ydre leje, hvis der opstår problemer med nedbøjning
29. juni 2017 kl. 12:41 #161870
Så er hullet i flagen til snekkehjulet drejet op fra 15 til 30 mm. Hullet blev drejet til maksimal pasning – der er intet mærkbart slør. Der er stadig en godstykkelse på 5 mm i flangens rørdel.
Torben Taustrup2017-07-03 06:58:55
1. juli 2017 kl. 00:24 #161911
Vi har skåret en ny vinkelplade til R.A.-snekken til. Godstykkelsen er ca. 2,5 mm. Snekken kommer til at sidde længere ude fra gaffel-benet for at udnytte den eftergivenhed, som pladen har, således at snekken altid vil være i optimalt indgreb med snekkehjulet.
Som det fremgår af den nye tegning, så kommer tubus og snekkehjul til at sidde længere fra hinanden, men snekkehjulet skal stadig fastgøres til tubus. Afstanden mellem de to bliver 55 mm. Man kan godt lave forbindelsen med gevindstykker, men jeg har tænkt på at
montere nogle ca. 40 mm lange cylindriske aluminiumsstykker på tubus, hvori man så kan sætte gevindstykker med tilhørende kontramøtrikker, så det er muligt at justere snekkehjulet helt lige i forhold til snekken.Vi må muligvis droppe planen om at indbygge deklinationsstepmotoren i gaflen, da akslen ikke er lang nok til, at tandhjulene kan komme på linje. Alternativt kan man måske modificere tandhjuls/svinghjulsanordningen, så den kommer længere ud fra motoren…Torben Taustrup2017-07-03 06:59:27
4. juli 2017 kl. 06:51 #161957
Snekkeholderen til deklinationshjulet er fastgjort, men der mangler dog stadig nogen skruer. Vi skal finde ud af, hvordan finjusterings-anordningen skal udformes.
Deklinationsmotoren er også monteret. Indtil videre kan den ikke jus teres, så remmen kan strammes, men det kommer måske senere, hvis der bliver behov for det.
Det er meningen, at kablerne til gaflen skal føres inde i den ene gaf felarm, så det er fint, at stikket til deklinationsmotoren allerede
befinder sig derinde. Det var nødvendigt at lave en udskæring, så der var plads til armen i mandehullet – eller hvad man nu skal kalde det.Vi var nødt til at flytte navboltene til deklinationsjulet om på den anden side for at gøre det muligt at justere dem. Hjulet blev centreret på navet, så nu må vi se, hvordan det kører, når det skal trækkes af snekken.
5. juli 2017 kl. 23:26 #161987
Som tidligere nævnt. “ca. 40 mm lange cylindriske aluminiumsstykker på tubus”. Diameteren er 25 mm, og længden er 36,5 mm. Den er monteret på en 6 mm skrue, hvorpå der er sat en kontramøtrik inde ved tubus.
Så skal der bare laves to mere.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nyt gaffelprojekt' er lukket for nye svar.