› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Nyt gaffelprojekt
- Dette emne har 251 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 10519 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. juni 2017 kl. 11:20 #161387
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Torben og Flemming.
Det ser godt ud. Stort arbejde.
En tanke slog mig; har i demonteret optikken? En god regel ved Newton’s er jo at tage optikken ud inden man påvirker tubus og hele monteringen med store kræfter, f.eks ved en flytning.
Det er som regel under flytninger at man kommer til at støde tubus mod, og et “gok” med tubus kan lynhurtigt give et “clamshell” på spejlet.
Se denne:
http://www.astrotreff.de/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=137871
10. juni 2017 kl. 13:17 #161389
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Vi har ikke demonteret optikken. Årsagen er, at tubes skal monteres under realistiske forhold. Det vil selvfølgelig være træls, hvis der kommer skader på spejlet, men jeg har svært ved at forestille mig, at spejlet sidder udsat, fordi cellen består af en 6 mm tyk aluminiums-plade, som går helt ud til tubusrøret.
Hvis der skal laves skader på spejlet, så skal der et ret kraftigt slag til.Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. juni 2017 kl. 14:07 #161390
Ikke på kanten af glasset. Der skal ikke ret meget til…
Men nu er i advaret
10. juni 2017 kl. 14:38 #161392
Ja, det er vi – og tak for advarslen Spejlcellen ser sådan ud.
En sideværts påvirkning vil forplante sig til spejlet via de små kuglelejer, som hviler på spejlkanten. De tre sidebeslag rører ikke spejlet på siden – kun på oversiden, men selvfølgelig kan spejlet også komme ud og røre dem, hvis slaget er kraftigt nok. I øvrigt er de tre beslag, som forhindrer spejlet i at falde ud af spejlcellen belagt med silikonegummi, som under normal drift ikke rører spejlet, men er hævet 1/10 mm over det.
Mvh
TorbenTorben Taustrup2017-06-10 15:19:56TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. juni 2017 kl. 17:25 #161398
Hej Torben.
Den spejlcelle ser rigtig god ud, jeg kan godt lide dine sidestyr.
Hvordan tjekker du at de tre sæt sidestyr bærer lige meget? Her tænker jeg på assymetri i belastningen, som jo vil give trekantede stjerner.
Et forslag til justering kunne f.eks være at lægge et stykke alufolie mellem kuglelejerne og glasset. Dernæst justere lejet helt ind mod glasset og så trække alufolien ud igen..
Hvordan har i gjort?
mvh
Jens10. juni 2017 kl. 18:38 #161399
Hej Jens
Vippearmene er jo selvjusterende, så justeringsproceduren er ret enkel. Først placerer vi spejlet i midten af spejlcellen, og så justerer vi
kuglelejerne ind mod spejlet. Da spejlcellen er lavet af aluminium, har vi måttet lave en frigang. Hvis man justerer sidestyrene, så der er en frigang på ca. 1/10 mm ved 15 grader C, så vil spejlet blive klemt, når aluminiummen trækker sig sammen ved lavere temperatur.
En anden ting er, at især de lange vippearme vil give sig en smule under spejlets vægt. Dette behøver ikke nødvendigvis at være en ulempe, da man ikke kan undgå, at spejlet vil hvile mod sidestyrene, når tubus peger lavt på himlen.
Alt i alt har sidestyrene vist sig at fungere fint, og vi har ikke oplevet trekantede stjerner – også fordi der jo er hele 12 støtte punkter på spejlkanten.
Det er sandsynligvis lidt overkill at bruge kuglelejer som støttepunktermvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. juni 2017 kl. 21:53 #161431
michal.powalkoDeltager- Moon
Hej Torben, Jeg er klart over at der er en sag/emnet på vist fagligt og teknisk niveau, men jeg kan simpelthen ikke lade være at tænke på Iron Man’s “Mark 1 Armor” når jeg ser den fantastisk flot metal tubus
12. juni 2017 kl. 22:12 #161432
Aluminium Man!
13. juni 2017 kl. 17:25 #161444
NicolajDeltager- Giant
Nice job!
Al den aluminium som udgør tubus – giver det ikke kæmpe problemer ved skiftende temperaturer?
mvh
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
13. juni 2017 kl. 17:59 #161445
Hej folkens
Tak for kommentarerne – Aluminium Man, ja det er et dejligt materiale at arbejde med, men der er også visse ulemper, som Nicolaj er inde på. Temperaturforandringer flytter på fokus. Erfaringen viser, at hver gang temperaturen har ændret sig ca. 0,5 grad, så skal der refokuseres. Derfor har vi en termoføler oppe i observatoriet, og en digital udlæsning nede i kontrolrummet, så vi kan følge med temperaturudviklingen.
Under en session falder temperaturen sædvanligvis, så vi ved, hvilken vej der skal fokuseres for at kompensere.Det er planen, at vi skal have en anden tubus – hen ad vejen – og også et andet spejl. Planen er, at vi skal have en tubus med en ydre diameter på ca. 460 mm, og et 14,5″ F:4 spejl.
Nu må vi se, hvad fremtiden byder.
mvh
14. juni 2017 kl. 06:45 #161454
Rodeaften i går. Problemet med den varierende friktion ved deklinationen skulle løses. Baglejet i den ene side blev fjernet, og akslen blev sat i igen. I stedet for at montere tubus, satte vi den tværgående 15 mm aksel på mufferne. Der var stadig varierende friktion. Vi konstaterede, at akslen slog henne i enden. Det skulle undersøges nærmere, og ved at opspænde den i drejebænken, kunne vi få bekræftet, at den VAR skæv – flange og aksel var ikke i en vinkel på 90 grader – hvilket jo er ret træls, da den ikke sådan lader sig rette. Det viste sig også, at centerhullet var omkring 1/10 mm skævt.
En kontrol med måleuret af akslen i den side, hvor deklinationshjulet skal sidde viste, at der ingen nævneværdig skævhed var.Vi blev enige om, at aksler med bøsninger skal kasseres, så i stedet vil vi montere kuglelejer. Vi har talt om, at akselhullerne skal være 30 mm i diameter – så tilbage til tegnebordet…
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
15. juni 2017 kl. 07:22 #161488
Første udkast til andre deklinationslejer. Jeg fandt disse flangelejer. Åbningen er 30 mm i diameter. I 30 mm deklinationsakslerne skal der så bores og drejes et hul til 15 mm akslerne på tubus. Den mest enkle montage af flangelejehuset er at montere det på den ind-
vendige side af gaffelarmen. Der er plads til 12 mm bolte i hullerne. Målene på lejehuset er 148 mm i længden. Bredden er 80 og højden godt 40 mm.
Man kan så diskutere, hvordan det skal orienteres – som jeg har forsøgt at illustrere på sidesnittet. Et godt bud kunne være at orientere dem lodret – ikke i forhold til gaffelarmen med lodret, når tubus peger i syd.Styrken og ophænget af deklinationsakslerne på tubus er afgørende faktorer for, at mekanikken kan fungere optimalt. På den indvendige side af tubusvæggen, hvor godstykkelsen er 2×2 mm sidder der en aluminiumsblok, hvorigennem akslerne forløber. En skrue fastholder dem til blokken. Lidt længere inde sidder der en kraftig aluminiumsring, som akslerne er ført ind i. Fire radialt-orienterede justeringsskruer forskudt 90 grader fra hinanden i ringen muliggør en justering af akslerne, så de sidder helt vinkelret i forhold til tubus.
EDIT:
Jeg fandt lige et billede, som viser deklinationsakseophænget i tubus. Ringen har en flange, som er skruet fast til pladen der er fastgjort
to steder i tubus.Her kan man se de førnævnte plader. Billedet er fra en tid, hvor Internettet ikke kørte så hurtigt, så derfor er billedet så lille
Torben Taustrup2017-06-15 11:03:03
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
15. juni 2017 kl. 17:11 #161509
Vi har fundet ud af, at vi vil benytte denne type flangelejer:
15. juni 2017 kl. 18:57 #161511
Sådanne typer af lejer har jeg også brugt i slibemaskinen.
Det billigste sted jeg har funder var ved Conrad:15. juni 2017 kl. 23:09 #161520
flemovDeltager- Giant
Øv – jeg har lige bestilt 2 stks a. 161,88 her i DK
Det er så godt nok også versionen med fire huller.
Flemming
Flemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nyt gaffelprojekt' er lukket for nye svar.