Jeg vil gerne fortsætte beretningen om Jill Tarter og SETI efter, at NASA lukkede helt ned for støtten til SETI, herunder også anvendelsen af den specielle multikanal mikrobølgeanalysator, som NASA ejede. Der skulle udføres meget papirarbejde med at forklare, at den var helt uanvendelig til andre formål. NASA fik endelig lov til kassere den, så Tarter kunne få den udleveret. Men hvorfra fik hun bevillingerne? Sir SETI, som hun omtaler Barney Oliver, foreslog, at hun skulle søge donationer hos teknologi-milliardærene i Silicon Valey. Oliver var igennem mange årtier leder af HP’s udviklingslaboratorium (han havde sammen med Shannon opfundet pulskodemodulation), og han var en stor fortaler for SETI. Men det var helt umuligt at få støtte fra disse teknologi-iværksættere uden at de også følte, at en af deres egne stod for selve eftersøgningen. Derfor ledes SETI-instituttes SETI-aktivitet af ingeniører, som også er iværksættere med mange virksomheder bag sig. Jill Tarter er egentlig også uddannet som ingeniør; men hun fik hurtigt smag for astronomi, så hun fulgte alle de kurser om astronomi, som hun fik mulighed for. Dette kan man ikke sige om teknologi-iværksætterne: De har ofte deres viden om astronomi fra Science Fiction. Yuri Milner (Breakthrough Listen) har senere købt Barney Olivers “mansion”.
SETI-instituttes indsamling startede med Oliver og David Packard (nogle husker måske, at David Packard var forsvarsminister under Nixon). Der findes forbløffende mange danskere, som er verdensberømte ude i verden, men næsten totalt ukendte i Danmark. En af David Packards gamle venner var Harald T. Friis. Haralds kone Inger blev over 100 år. Hun boede i nærheden af SETI-instituttet. Ægteparret testamenterede et beløb til SETI-instituttet.
Jeg har fundet ud af, hvem Harald T. Friis var. Er det bare mig, som aldrig har hørt om ham?