Nyt forsøg på M81 og M82

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Nyt forsøg på M81 og M82

• Dette emne har 12 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af mstauning. This post has been viewed 173 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

steffan
      • Giant

Hej folkens,

Jeg forsøgte mig idag med M81 og M82 inden skyerne kom drivende.

200mm Orion F6 Newton, canon 1000D

8 frames a 10min

3 dark frames a 10min

Jeg kommer til at prøve med de flats. Det er ikke dug på teleskopet, så jeg må forfølge MS’s råd 🙂

Mvh Steffan

Steffan2009-02-28 01:55:04

peter_sg
        • Moon

Hey Steffan

F….. flot!

Men hvordan får du dit Canon 1000D til at optag i 10 min sekvenser. (Har selv 1000D)…Wacko!!??

steffan
          • Giant

Hej Peter,

Tak!

Jeg bruger det medfølgende USB kabel til at styre bulb tiden.

Sættes kameraet på ‘M’ kan du vælge mere en 30 sekunder.

Mvh Steffan

webweichel
          Deltager
            • Nova

Hej,

Jeg har et 450D og har rodet meget med at finde en måde at tage billeder hvor spejlet først går op og lukkerne så åbner 2 sec efter for at undgå vibrationer. Jeg fandt at eneste måde var at bruge en manuel udløser og vælge mirror lock option + brug af 2sec self timer fkt.

Kører du med spejlet oppe eller har du fundet en måde at gøre det på?

Husk iøvrigt ikke at bruge lifeview og display under eksponering da begge kan generere termisk støj.

Mvh Steen

nive
            Deltager
              • Super Nova

Hej Steffan.

Flot m81 – m82 og god guiding Thumbs%20Up. Hvad for et program bruger du til af stakke med .

steffan
                • Giant

Hej Michael og Nils,

Tak for input.

@Michael: Jeg har sat et delay i Maxim for spejlet – men jeg ved ikke om det virker. Pt har jeg ikke overblik over hvilke ‘problemer’ jeg har i mit setup. Jeg har haft displayet tændt, men det slukker automatisk når den åbner spejlet.

@Nils: Jeg har brugt den indbyggede stacke funktion i Maxim. Den var sat til ‘Auto starmatching’ og ‘Average’. Jeg tror godt guidingen kan blive bedre, jeg sjusker vidst lidt med polopstillingen, men man bliver jo helt febervild når man kan se en stjerne :).

Mvh Steffan

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Mega flot, fin opløsning, super guide,,, lidt sort rande om stjernerne sikkert grundet sharpen eller lignende.
                  Flot….

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Flot men som Tommy siger, de sorte huller omkring stjernerne – de kommer helt sikkert fra DDP. Vælg custom i filter, og sæt et 1 tal i midten under indstillinger for dit filter. Så opnår du samme ddp, men ingen huller.

steffan
                      • Giant

Hej Igen,

Jeg prøvede at lave en ny stack, med DDP som beskrevet af Michael ovenover.

Det er tydeligt jeg skal prøve at lave nogle flats. Desværre sidder kameraet ikke fast monteret, men mon ikke at en ‘ca’ ens montering virker fra gang til gang?

Jeg syntes det er meget svært det billedbehandling her…

Bemærk der er flere detaljer til stede, nu hvor jeg ikke har forsøgt at behandle ‘fejlen’ væk.

Mvh Steffan

Steffan2009-03-01 21:37:43

Anonym
                        • Nova

Steffan wrote:

Det er tydeligt jeg skal prøve at lave nogle flats. Desværre sidder kameraet ikke fast monteret, men mon ikke at en ‘ca’ ens montering virker fra gang til gang?

Fint billede. Mit kamera er heller ikke fast monteret og jeg har bare en omgang taget flats en gang for alle og bruger dem hele tiden. Virker fint til vignetting, men selvfølgelig ikke til støv og skidt.

Søren

steffan
                          • Giant

Hej Søren,

Det lyder sgu godt, jeg vil prøve at få taget nogle flats snarest.

Jeg har en standard position hvori jeg monterer kameraet, så det skulle være muligt at reproducere.

Mvh Steffan

Anonym
                            • Nova

Det har jeg også for det meste, men selv når jeg drejer kameraet virker det fint.

Søren

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Har tilladt mig at lege lidt med din JPEG:

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Nyt forsøg på M81 og M82' er lukket for nye svar.