Nyt DSLR

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nyt DSLR

• Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af 2mas. This post has been viewed 153 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

2mas
    Deltager
      • Nova

Jeg har besluttet mig for at anskaffe mig et mere dedikeret DSLR kamera til lidt astro foto.

Idéen er at jeg vil ha IR cut filteret fjernet, men vil stadig ha muligheden for at kunne tage gode dagslysbilleder, hvilket filter skal jeg så bruge foran objektivet?

Jeg står mellem følgende valg: 350D, 450D eller 1000D

Kom gerne med jeres meninger omkring disse 3 DSLR kameraer.

wieben
      Deltager
        • Nova

Vælg et af dem med live view – dvs. 350d bortfalder fra listen.

En focus maske og liveview vil give dig god fokus på et minut hver gang.

450d har 14 bit så vidt jeg husker mod 1000D 12 bit.

Overvej også et 40D. Det har lidt større pixels = er mere lysfølsomt.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Filtret til dagslysbilleder er Astronomik OWB (original white balance) clip filter.

Det clipses ind foran sensoren http://www.astronomik.com/en/eos_clip-filters.html . Det er mere praktisk, og billigere, end at have filtre foran linserne. Det eneste man skal huske er at EF-S linser ikke kan bruges. De rager for langt ind i kameraet.

k_holst
          Deltager
            • Nova

Jeg fandt lige et citat af Johannes, du kan tænke lidt over:

“Hej med jer! Det er ikke helt så simpelt at købe f.eks. 1000D contro 450D. Jeg har selv prøvet dem begge og er afsluttet med 450D, som i mit tilfælde blev det mest støjsvage. 1000D har lidt færre pixels men til gengæld er elektronikken bedre i 450D. Begge dele har betydning for støjen. Men dette er stadig ikke nok – jeg var så heldig at få lov til at “håndplukke” kameraet idet jeg fik lov til at låne flere med hjem. Først den tredje 450D opfyldte mit krav til støj. Faktisk var der dobbelt så meget støj på den ringeste, som der var på den bedste af dem. Det ville du aldrig have opdaget, hvis du skulle bruge kameraet efter hensigten, og ikke til det ekstreme vi bruger dem til i næsten fuld mørke. Der skal bare ligge en ledning tættere på chippen i det ene kamera i forhold til det andet, for at give forskellen.
            Liveview bør ikke være kriteriet for at vælge kameraet, men er OK til at fokusere efter, hvis man hertil stiller asa på 1600! Det er USB styringen af over 30sek. som tæller.

Prisen- tja. Her i Kolding området koster en 1000D ca. 1000,- kr. mere end en 450D i Flensborg blot en times kørsel væk!

Iøvrigt har 450 et bedre og mere fugtforseglet kamerahus end 1000D efter min mening, til gengæld vejer 1000D mindst og belaster derfor udtrækket mindst!”

2mas
            Deltager
              • Nova

Hej Heine,

Jeg har kigget lidt på 40D, men det ligger lige uden for min prisgrænse. max 3500,- kun for huset har jeg sat mig fast på.

Jeg kan få 450D med lidt ekstra lir til for lidt under 4000,-, så er det også brugt.

2mas
              Deltager
                • Nova

Jeg må kigge lidt rundt omkring for bestemme mig. Umiddelbart hælder jeg mest 450D.

holm
                Deltager
                  • Super Giant

Heine, hvad er en focus maske..??

Det kunne jeg vist godt bruge..

wieben
                  Deltager
                    • Nova

Hej Holm,

Check nedenstående links. Bahtinov fokus masken giver nogle klare spikes, som viser om du har ramt fokus eller ej. Med live view er det en leg at gøre.

Man kan let lave en selv.

Anonym
                      • Nova

Hei Holm !

Her er en version av en focus maske jeg bruker !

Den er laget av et sitteunderlag som man får kjøpt i f.eks sportsbutikker !

Den er enkel å skjære til med saks eller stanley-kniv !

Om Man begynner på toppen (kl 12) skal der være 120 grader mellom hver “spiss” i trekantene ! Min er ikke så fint skåret ut, men fungerer fint allikevel !

Når man har masken montert på teleskopet og har funnet stjerne man vil fokuserer på,ser man 3 stjerner i okularet !

Juster fokus og du vil se at de 3 flytter seg enten fra eller mot hverandre !

Fra hverandre er ut av fokus, mot hverandre er nærmere fokus !

Når de tre faller i hverandre i okularet skal fokus være der ! Star

Bare husk å ta av masken før du knipser i vei !

Det har jeg glemt et par ganger og det er kjedelig å måtte la en masse bilder gå i “kassen” av den grunn !Wink

2mas
                      Deltager
                        • Nova

Så fik jeg mig et Canon 450D til astrofoto. Der er ikke langt fra tanke til handling her 🙂

Nogen der kender til steder i DK hvor de kan fjerne IR cut filter?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Nyt DSLR' er lukket for nye svar.