Nyt deklinationshjul

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Nyt deklinationshjul

• Dette emne har 70 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Ă„r, 4 mĂ„neder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 2104 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 71 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Vi har efterhÄnden autoguidet i flere Är, men kun pÄ R.A.-aksen, fordi vi ikke har kunnet fÄ vores deklination til at kÞre prÊcist nok. I denne sÊson er vi imidlertid begyndt at bruge autoguiding pÄ deklinationen, og for det meste gÄr det godt, da det altid kun er i een retning at der er brug for at korrigere. DesvÊrre sker der nogen gange det, at systemet overkorrigerer, og det vil vi naturligvis ikke finde os i.

Sidst vi var ude var det uglen der var pĂ„ kornet – http://tocobs.org/12prem/colour/M97_1.png, og den blev da ogsĂ„ fin nok. Vores polaksel stĂ„r ret prĂŠcist, sĂ„ ved eksponeringer pĂ„ 3-5 minutter er der ikke behov for korrektioner, men pĂ„ det sidste har vi kĂžrt med 8 minutters eksponeringer, og der er der behov for korrektioner pĂ„ deklinationen. Da korrektionerne var for store fandt jeg ud af, at jeg kunne korrigee deklinationen ved at trykke let pĂ„ den 400 mm tykke betonsokkel – og pĂ„ den mĂ„de kunne deklinationen fastholdes. Men det er jo ikke nogen holdbar lĂžsning, og vi har derfor besluttet, at der skal et stĂžrre deklinationshjul pĂ„ – D: 600 mm.
      Da man kun bruger omkring 90 grader af sÄdan et hjul tÊnkte jeg, at man kunne nÞjes med et halvt, sÄ det er derfor planen, at vi laver rynker i et halvt hjul.
      http://tocobs.org/newstand/tube3.jpg
      Her er en mere detaljeret tegning af “hjulet” http://tocobs.org/newstand/60-decl.jpg

Det er meningen, at hjulet skal laves i 10 mm tyk aluminiumplade. Jeg har via mit arbejde gode forbindelser, sÄ vi fÄr laserskÄret emnet.
      Planen er sĂ„, at enheden skal fikseres flere steder, sĂ„ den nĂŠrmest bliver integreret med tubus – og der skal ogsĂ„ vĂŠre mulighed for finjustering, sĂ„ den kommer til at kĂžre helt prĂŠcist. Nu mĂ„ vi se….

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

paul
        • Nova

Det lyder spĂŠndende Torben!

FYI indtil I fÄr hardware lÞsningen pÄ plads og hvis I ikke allerede har EQmod kan man i EQmod reducere guide impulserne alt det man lyster sÄ overkorrigering kan reduceres til et minimum.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Paul

Vi kĂžrer med Mel Bartels styresystem, sĂ„ EQmod kan ikke bruges. Problemet ligger i mekanikken – det er i hvert fald den konklusion vi er kommet frem til. Vi kan se, at deklinationsmotoren aktiveres, men tubus flytter sig ikke – jeg er ret sikker pĂ„, at der er tale om en mekanisk trĂŠghed – noget giver sig i stedet for, at tubus bevĂŠger sig. Vi gĂŠtter pĂ„, at der opbygges en spĂŠnding, som pludselig udlĂžses hvorved tubus bevĂŠger sig mere end tilsigtet.

Der er selvfĂžlgelig tale om meget smĂ„ korrektioner – et par buesekunder, sĂ„ kravene til mekanikkens stabilitet og styrke er store.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

paul
            • Nova

Ok, ja sÄ hjÊlper en software lappelÞsning nok ingenting.

Har faktisk ogsÄ indtryk af at noget lignende kan ske i en EQ6 montering omend i lille skala og andre steder i kÊden, at smÄ spÊndinger kan opbygges og udlÞses.

NÄr man justerer backlash i en EQ6 indgÄr man derfor altid en kompromis mellem minimum backlash og modstand i lejer m.m.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Nu har vi fÄet det laserskÄrne emne hjem.

Jeg fik at vide, at 10 mm er den stÞrste tykkelse man kan laserskÊre med udstyret pga. den mÄde som aluminium opfÞrer sig pÄ nÄr den bliver flydende. Snittet er fint de fÞrste ca. 4 mm, men herefter bliver det noget stribet, men snitfladen er stadig helt acceptabel til vores formÄl.

Effekten er 5kW, og den er koncentreret i et punkt med en diameter pÄ 0,1 mm. Med den effekt er det muligt at skÊre igennem 30 mm tyk stÄlplade.

Jeg har vÊret ved at lave tegninger til den opstilling der skal bruges, nÄr der skal laves rynker pÄ kanten af hjulet. Mere om det senere..

mvh

Torben

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Torben.

Et spÞrgsmÄl; Hvorfor lave det sÄ orthodoks, med et snekkedrev??
                NĂ„r du nu har sĂ„ stort et emne, og dermed en dejlig stor radius, var det oplagt at lave et friktionsdrev. Det bruger man ofte pĂ„ store teleskoper, sĂ„ det mĂ„ helt sikkert vĂŠre en mulighed for jer. Det vil vĂŠre muligt at korrigere en eventuel afvigelse i udvekslingen, da i kĂžrer med Mel’s styresystem, sĂ„ i kan hurtigt fĂ„ det korrekte tal knappet ind, det er nemt at teste med et par lange slew’s. Og vigtigst, der er ingen backlash i sidste trin.

Her er et stort teleskop med friktionsdrev:

http://lostpleiadobservatory.blogspot.dk/2010_09_01_archive.html

En trÄd pÄ CN:
                http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/1,2,3,4,5,8,9,10/Number/2887352/Main/2881830

Og mere:
                http://www.scopecraft.com/Technical%20Discussions/Roller%20Drives_files/Roller%20Drives.htm

Og skulle det vise sig ikke at virke efter hensigten, sĂ„ laver man det bare om, da man jo altid kan lave “rynker” i kanten bagefter. Men jeg tror at et friktionsdrev vil vĂŠre langt bedre pĂ„ jeres ret lille kikkert med sĂ„ fin og stor en “drevskive”.

mvh
                Jens

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Jens

Interessant forslag. Jeg husker en artikel om emnet i S&T for mange Ă„r siden. Jeg mener, at dette system ikke mĂ„ stĂ„ med forspĂŠnding pĂ„ hjulene, nĂ„r det ikke er i drift. I Ăžvrigt tror jeg, at man opnĂ„r de bedste resultater ved at bruge hĂ„rdt stĂ„l til hjulene – mon ikke at aluminium er for blĂždt?

Det er rigtigt, at man kan fĂ„ “flade” hjul til at kĂžre meget prĂŠcist – men det har primĂŠrt betydning pĂ„ R.A.

Med en faktor 2 prÊcisionsforbedring pÄ deklinationen, vil vores drev komme til at kÞre sÄ prÊcist vi Þnsker.

mvh
                  Torben

Torben Taustrup2013-06-22 19:45:47

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Torben.

Nej, jeg tror ikke alu er for blĂždt, nogle af drevene er lavet pĂ„ krydsfiner, med et stĂ„lbĂ„nd pĂ„, hvis du ser pĂ„ de Dobson’s der findes pĂ„ nettet. Og ja, isĂŠr pĂ„ RA er det vigtigt at du ikke har PE, men pĂ„ DEC er det isĂŠr “backlash” der er problemet. Jeg tror du let opnĂ„r faktor 2 med et friktionsdrev, mĂ„ske endda faktor 5, da du jo ikke skal “bakke sluppet ud”. Jeg kan forestille mig det er snekken du har hovedproblemet med, og den eliminerer du jo. Og husk pĂ„, hvis det ikke virker, kan man jo altid “lave rynker”.

mvh
                    Jens

paul
                      • Nova

Tillykke med alu skiven, det ser godt ud og ekstra lÊkkert nÄr man selv har designet den.

OgsÄ interessant at se hvordan sÄdan en laser skÊrer i alu.

mht. at skulle bakke slup ud indikerer vores mÄlinger af PE pÄ EQ6 at max rate ligger et godt stykke under sidereal hvorfor det ikke burde vÊre nÞdvendigt at bakke pÄ RA, men nu er det ogsÄ DEC du nÊvner, men her forsÞger bla. PHD guiding i auto mode kun at guide i en retning ligesom man manuelt kan fÄ den til kun at guide i en retning hvorfor den ikke vil bakke men kun standse nÄr der ikke er behov for at korrigere for pol alignment.

Det er muligt Torbens montering med gaffel ophÊng ikke kan sammenlignes med en EQ6, men princippet med kun at korrigere i en retning pÄ DEC er mÄske det samme?

Ellers er det jo korrekt at man ofte ser nogle sĂŠrdeles flotte PE kurver med friction drive.

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Der er sket lidt nyt i projektet. PĂ„ hjemmesiden kan man fĂžlge med her:

I Ăžvrigt kunne det vĂŠre interessant at hĂžre om andres erfaringer med Mel Bartels-styringen – isĂŠr hvor prĂŠcist man kan guide med den.

Som tidsplanen er nu skal vi om ca. 14 dage i gang med at skĂŠre rynker i hjulet.

Om godt en uge er industriferien forbi, og jeg kan fÄ fat i noget hardware som skal bruges til projektet.

Torben

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Torben.

Jeg tror i skal prÞve at mÄle afbÞjningen op/ned i jeres skÊreopstilling. Der er ikke ubetydelige tvÊrgÄende krÊfter, og i vil nok se en del afvigelse. PrÞv at mÄle med et mÄleur.

Det samme vil i opleve med hjulet pÄ opstillingen, bredden/godstykkelsen (10 mm?) er nÊppe stor nok til at forhindre at alupladen vil bÞje og deformere. Ideen med snekkehjul er jo netop at forvandle radiale krÊfter til laterale krÊfter.

Som tidligere nÊvnt tror jeg et rulledrev vil vÊre bedre, nÄr godstykkelsen er sÄ ringe som pÄ denne plade. Der er ingen tvÊrgÄende krÊfter involveret.

AngĂ„ende Mel’s software og hardware, sĂ„ er grĂŠnserne for guidning meget fine. I princippet kan man med den rigtige udveksling guide vilkĂ„rligt fint, men sĂ„ bliver slew’e hastigheden ringe. Man skal der finde et kompromis. Jeg har for nyligt skiftet til en 800 Mhz Pentium III, og med justering af timingen kĂžrer det rigtig fint. Men igen er det vigtigt at opmĂ„le ens microstep, sĂ„ de bliver ĂŠkvivalente i stĂžrrelse. Husk ogsĂ„ at stille timeout pĂ„ guiding rigtig langt op, sĂ„ledes man ikke efter nogle sekunder “falder ud” af microstep, og tilbage pĂ„ nĂŠrmeste helstep. Det kan give nogle trĂŠlse hop, som ikke er sjove at guide pĂ„. Den hedder MSPowerDownSec, og stĂ„r til 5 default. Det betyder ved guidning at 5 sekunder efter sidste microstep, vil dec-motoren “falde tilbage” pĂ„ nĂŠrmeste helstep. Intet problem for Ra motoren, den kĂžrer hele tiden. med ved Dec er det trĂŠls. Jeg tror min stĂ„r til 600 sek. Man skal dog vĂŠre opmĂŠrksom pĂ„ om ens strĂžmforsyning og motor kan tĂ„le at stĂ„ med microstep strĂžmmen pĂ„ hele tiden. Jeg har aldrig oplevet at mine motorer bliver varme, men de trĂŠkker vel ogsĂ„ kun 1,5-2 A Smile No problem.

Husk at ved virkelig prÊcis guiding, skal microsteppene vÊre lige store, for at lave trinnene ens. Jeg har i sin tid udmÄlt dem med en laser, og der er i scope-softwaren mulighed for at steppe de enkelte microstep igennem.

PrĂžv at gĂ„ ned til “Setting the Microstepping parameters”

http://www.bbastrodesigns.com/StepperDoc.html#_Toc90090767

At fÄ mikrosteppene lige store er vigtigt for guiding. BemÊrk iÞvrigt at der skal vÊre last pÄ motoren for at mikrosteppenes stÞrrelse er trovÊrdig. Det lavede jeg med en vÊgtarm.

mvh
                          Jens

mvh
                          Jens

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej Jens

Der er naturligvis taget hÞjde for afbÞjningen i skÊreopstillingen. Det du ikke kan se er, at der under hjulet er anbragt to kuglelejer som det hviler imod. Derudover skal der ogsÄ anbringes et kugleleje pÄ oversiden, sÄledes at det er helt fikseret.

Du har ret i, at det er vigtigt at hjulet er fikseret – det har vores gamle hjul ikke vĂŠret, og jeg tror derfor, at tappens snit ikke har vĂŠret helt prĂŠcist – det er nok en smule aflangt.

NÄr hjulet pÄ et tidspunkt skal monteres pÄ opstillingen er der afsat plads til en vinkelret stÞtte, som skal fastgÞres inde pÄ tubus. Der vil vÊre indbygget justeringsmulighed, sÄledes at hjulet kan lines helt prÊcist op i forhold til snekken.

Tak for tippet med at justere stepstĂžrrelsen – det er faktisk ikke en justering som vi nogensinde har foretaget. Steppene er lavet pĂ„ lurenkik – jeg mener selv, at jeg er en ret dreven lurenkikker – ikke at forveksle med lurendrejer Wink

Hvilken udveksling kĂžrer du egentlig med – er det 10.000?

mvh

Torben

Torben Taustrup2013-07-18 11:58:42

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hejsa.

Tror du det er en god ide at fastgĂžre hjulet til tubus?? Giver det ikke blot endnu en ubekendt?

Mig bekendt er der ingen stĂžrre teleskoper hvor snekkehjulene er fastgjort til andet end deklinationsaksen, netop for kun at have rotationen omkring et leje, ikke diverse bĂžjninger forplantet direkte i tubus?? Blot min bekymring, men KISS (Keep It Simple, S*****) plejer at virke.

Min udveksling er 1: 240*6*6 = 1:8640. Den sidste udveksling inden snekken er med en tandrem, for at isolere steppene fra snekken. Det virkede ikke oprindeligt, sÄ derfor en ekstra udveksling. Den fik jeg sÄ lavet med ligefortandede tandhjul, et i A4 stÄl og et i Delin, det stÞrste i Delrin, da krÊfterne her er mindst. Der bÞr altid vÊre et i kunststof, for at dÊmpe stÞjen. Fejlen her var sÄ at bruge ligefortandede, da der vil vÊre slup imellem, ikke rart til deklination, da det giver backlash. SkrÄtskÄrne havde vÊret bedre. Jeg har iÞvrigt kÞbt mine tandhjul hos Mobra, fin service.

mvh
                              Jens

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Jo, der er en ubekendt, men jeg sÊtter min lid til, at der i omrÄdet er tilstrÊkkelig stor styrke, da tubusgodstykkelsen over en hÞjde pÄ 200 mm er 2 x 2 mm. Derudover er tubus indvendigt afstivet med en aluminiumsblÊndering pÄ hver side af ophÊngspunktet.

Jeg har derfor en formodning om, at den smule flex der mÄtte vÊre inde omkring ophÊngningszonen ikke vil have nogen mÄlebar indvirkning pÄ deklinationsguidingen.

Det er planen, at deklinationshjulet skal fastgÞres flere steder langs tubus lÊngdeakse. PÄ den mÄde vil de to emner kunne afstive hinanden.

IndrĂžmmet, lĂžsningen er lidt uortodoks, men hvordan kommer vi videre, hvis vi ikke prĂžver noget nyt? Big%20smile

mvh

Torben

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Torben.

2 mm godstykkelse er dĂŠlme ikke meget i alu… Pas pĂ„ med at lĂŠgge for meget lid til styrken i det.

Jeg har spekuleret lidt mere over jeres mekaniske tiltag, og kom i tanke om en fin diskussion om “backlash” eller retrograd bevĂŠgelse.

http://webpages.charter.net/ragreiner001/retrofix.html

OgsÄ vigtigt, sÄ advareres der specifikt med et snekkehjul der IKKE fÞlger krumningen, derved bliver anlÊgsfladen meget mindre end hvad godt er. Se det billede der er kopieret ind.

Du mÄ undskylde hvis jeg ikke er for begejstret over jeres mekaniske lÞsninger, og derved kan lyde unÞdigt kritisk, men jeg syntes bare at man nu i en menneskealder har forsÞgt sig med snittapskÄrede snekkehjul, og der er ikke kommet ret meget andet end bÞvl og frustrationer ud af det. Personligt syntes jeg at resultaterne har vÊret for dÄrlige og for fÄ. Jeg har selv forsÞgt mig med snittapskÄrede hjul i alu. De ligger her endnu!. Men mÄske er netop jeres forlÞg det der lykkedes!Smile Mine kommentarer mÄ endeligt ikke tages for andet end feedback og konstruktive forslag. En ordentlig dialog ligger mig meget pÄ sinde! SÄ sig endeligt til hvis det er for skrapt!

Skriv endeligt mere. Det er jo spĂŠndende med et rigtigt ATM projekt her i sommervarmen. Har iĂžvrigt lige vĂŠret i Biltema og kĂžbt to stk stĂžberĂžr med en diameter pĂ„ 190 mm. Jeg har et stykke glas pĂ„ 160 mm som lige kunne vĂŠre spĂŠndende……Smile

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 71 i alt)
                                • Emnet 'Nyt deklinationshjul' er lukket for nye svar.