nystartet amatør

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? nystartet amatør

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af alfi. This post has been viewed 684 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

alfi
      • Main Sequence

god dag!

jeg har akkurat startet opp igjen med min barndoms hobby.
      jeg hadde mange og lange netter med en 60mm refraktor da jeg var barn/ ungdom.
      nå er jeg voksen, og ufør etter en arbeidsulykke, så jeg har bestemt meg for å ta opp min gamle hobby.
      jeg har kjøpt ett 200mm f/5 skywatcher newt. på en heq5pro synscan, og litt utstyr utenom.
      jeg har også bestilt en skywatcher 150mm f/8 refractor, med en eq5 montering, og noen 2″ okularer.
      jeg lurte på om noen hadde en link til en god, grunnleggende forklaring på kolliminering på nordisk? en for dummies 😉
      og så lurte jeg på ett tips på en måte å bruke mitt canon 450d til å gjøre okularprojeksjon?
      har t-ring og adapter for primærfokus, men ser ikke at det fungerer med okular.
      har lest noe om en tele-extender, stemmer det?
      det må ikke være for dyrt, trenger ikke top of the line, men ok til prisen.
      ser frem til mange år med koselig hobby, og koselige venner både her og i min lokale astronomiklubb.

vennlig hilsen
      alfi

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Hei Alfi og velkommen til forumet!

Gratulerer med nytt utstyr! Du har kjøpt mye nytt på en gang!

Her er en veiledning på dansk om kollimering: http://www.astrofoto.dk/Kollimering.pdf

Ang. okularprojeksjon så har jeg ikke erfaring, men hvorfor ikke bruke primærfokus via T2-ringen? Det blir vel bedre resultat? Jeg har inntrykk av at de fleste bruker primærfokus, hvis de kan, og innimellom kanskje en barlow for å få mer forstørrelse og komme nærmere. Men dette vet andre på forumet her mer om enn meg.

Tele-extender er kort (og godt) forklart her: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1212&PID=14811#14811

Mvh,
        Bjørn

alfi
          • Main Sequence

det har blitt litt utstyr ja; men det vil nok også gi mye glede
          takk for linkene

timo
          Deltager
            • Giant

Hej Alfi !

Välkommen till Astro-Forum !

För din information så finns detta forum även på norska och svenska. Vi hoppas att detta forum blir en samlingsplats för alla amatörastronomer i dessa 3 länder. (Och jag tror inte att forumets grundare, Henrik och Jeppe har något emot amatörer från Island och Finland heller )

Du har ju köpt teleskop så du klarar dig i många år och jag önskar dig lycka till med denna underbara hobby !

Med venlig hilsen

Timo Nordberg

alfi
              • Main Sequence

hei

jeg lurte på om noe sånt som dette ville fungere for okularprojeksjon: http://www.astronomics.com/main/product.asp/catalog_name/Astronomics/category_name/K49JT7XW30VE8G6FWFPL4A3C54/product_id/1321
              tar gjerne imot tips om andre alternativ.

vennlig hilsen
              alfi

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'nystartet amatør' er lukket for nye svar.