Nyopdaget univers

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Nyopdaget univers

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af rune. This post has been viewed 76 timescb. This post has been viewed 76 times. This post has been viewed 76 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Discover Magazine melder at astronomer nu har fundet 90% af det fjerne universet man mente var der, men tidligere ikke har observeret fordi man har brugt fejl målemetode. Men med ny måling er altså universet der ligevel.

http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2010/03/24/found-90-of-the-distant-universe/

Mvh,
      Bjørn

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Fint at astronomene oppdager stadig nye og ukjente deler av universet. Men hvis man forestiller seg Universet som en rund ball eller kule ….. hva er så bortenfor ?

Jeg vet imidl. at kosmologien har flere teorier på hvilken form eller struktur Universet kan ha, så det behøver egentlig ikke å være noe “bortenfor” …..

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Har vi ikke nettopp hatt en diskusjon om det? Kanskje du var på vinterferie. Mulig jeg husker feil og at det var et annet sted … jeg tror jeg har Alzheimer light … men så vidt jeg husker kom det ikke noe ut av den diskusjonen heller. Men slike diskusjoner kan jo være morsomme. Spesielt når de utarter seg til vitenskap vs. tro … Og de har en tendens til å utarte seg, så jeg foreslår at slike debatter holdes i OFF-TOPIC. LOL

Mvh,
          Bjørn

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Bjørn T. Jønsson wrote: Har vi ikke nettopp hatt en diskusjon om det? Kanskje du var på vinterferie. Mulig jeg husker feil og at det var et annet sted … jeg tror jeg har Alzheimer light … men så vidt jeg husker kom det ikke noe ut av den diskusjonen heller. Men slike diskusjoner kan jo være morsomme. Spesielt når de utarter seg til vitenskap vs. tro … Og de har en tendens til å utarte seg, så jeg foreslår at slike debatter holdes i OFF-TOPIC. LOL

He he LOL

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Astro-Bjørn LOL wrote: Har vi ikke nettopp hatt en diskusjon om det?

Jo, det er forsåvidt riktig, så vi lar det temaet være!

….. jeg tror jeg har Alzheimer light … men så vidt jeg husker kom det ikke noe ut av den diskusjonen heller.

Det må være alderen, Bjørn ….. alderen! LOL

Vel, jeg skal ikke si mer, for jeg har også passert 50, men jeg håper det blir en stund til! Wink

Mvh Rune.

lars
                • Planet

Bedre værktøj og instrumenter -> bedre målinger – nye opdagelser.

Det “univers” astronomerne har opdaget har såmænd været der hele tiden og bare ventet på dem.

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

Egentlig er det mærkeligt at de ikke har prøvet å fotografere det fjerne univers i H-Alpha før. Jeg mener, er ikke det en vanlig fototeknikk blant (amatør)astronomer?

Mvh,
                  Bjørn

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Det vet jeg ikke, så det må en av astro-fotografene på forumet svare på.

Mvh Rune.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Nyopdaget univers' er lukket for nye svar.