Nymåne

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nymåne

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af adam. This post has been viewed 513 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

adam
    Deltager
      • Main Sequence

Mit bedste skud af nymåne i dag 🙂

Kan man overhovedet ikke se det mindste tegn på at månen er der, f.eks når man bruger GoTo og månen er 100% centreret i teleskopet?
      Det kunne være sjovt at finde “noget” som man ikke kan se, som termik når man flyver svævefly.
      Når jorden kaster lyset tilbage på månen, burde man kunne se noget.

Adam2017-09-20 17:55:00

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hvad med stjerner på daghimmelen?

adam
        Deltager
          • Main Sequence

Ja, stjerner er små, men jeg har læst om folk som kan se planeter om dagen og månen er meget større.
          Jeg har ikke så meget erfaring, jeg spørger bare.

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

Du kan nemt se de klare stjerner, månen, Merkur, Venus, Mars, Jupiter og Saturn om dagen.

Udfordringen er at finde dem.

Med en GoTo-montering burde det være nemt, grænsende til det kedelige! Med gammeldags kredse er det mere udfordrende, men det er fordi kvaliteten af de moderne kredse er ret dårlig.

Venus kan du finde med det blotte øje om dagen, Jupiter med en håndkikkert. I begge tilfælde hjælper det, hvis du kender deres vinkelafstand fra solen og søger efter dem stående i skyggen af et hus / træ.

Tom A2017-09-21 11:20:59

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
            Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Hej Adam,

Jeg prøvede at strække histogrammet helt ud i dit billede, men ingen tegn på Månen nogensteds.

Og som Tom skriver er det rimeligt nemt at finde planeter om dagen og en ganske sjov øvelse, se f.eks her: TRÅD

/Rudi B. Rasmussen

adam
              Deltager
                • Main Sequence

Tak
                Jeg har også prøvet at ændre farver, kontrasten osv. på mit billede.

Jeg må hellere finde min håndkikkert og gå på Venus jagt. De står meget pænt nu.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Nymåne' er lukket for nye svar.