› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Nye forsøg med Echelle
- Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 695 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. august 2014 kl. 14:56 #120330
Frank LarsenModerator- Super Nova
Så er der ved at være lidt mere stille på mitr arbejde så jeg har mine aftener fri og kan sove længe om morgenen.
Så begynder det at krible i fingrene for at bygge noget og i går besluttede jeg at gå videre med et projekt der har ligget i dvale i over et år. Min Echelle spektrograf.
Sidst havde jeg problemer med dels effektivitet og vignetering af den frie spektrallængde i ordnerne.
Desuden havde jeg problemer med at få lavet en ordentlig fiber injektions mekanisme.På SurplusSched købte jeg i vinters et læs ældre diasprojektor linser som har den egenskaber at de er anastigmatiske og meget hurtige og store. Håbet var at deres feltkrumning og farvefejl var ringe – og jeg må sige at jeg ikke er blevet skuffet.
Frank Grunddahl anbefalede mig for et par år siden at jeg skulle prøve at kollimere retur beamen fra Echelle gratingen og lave en White pupil crosdisperser da jeg så måske kunne løse nogen af problemerne.
I aftes byggede jeg så en testopstilling på spisebordet:
Fiberen fødes med lys fra en 3W hvid diodelampe fra IKEA via en lille linse – Derfor kommer der ekstremt meget lys ud af fiberen og det er nemt at arbejde med på bordet.
Selvom jeg ikke kunne aligne tingene perfekt op kunne jeg allerede se at jeg nu får de fulde ordner – faktisk kom der sekundære ordner med. Mega forbedring.
MEn endnu bedre så er der lidt mindre farvefejl i disse anastigmater end den præcisions doublet jeg brugte før trods at det bare er kastet sammen på bordet –
Udfordringen med dette system er så at der nu er flere optiske elementer der skal justeres for det tegner ordentligt skarpt.Her et par billeder af diode spektret.
Først med med en tamron DSLR linse som kameralinse:og med lidt længere eksponeringstid for at se enden af ordnerne:
Her optaget med en Viewlex 5inches f/2.8 anastigmat som linse – kæmpede lidt med få alignet den – men glimtvis stod alt knivskarpt.
Endelig et forsøg med lys fra en phillips sparepære.
Rigigt mange kviksølv linier er synlige – men lakmus prøven på opløsningsevnen (3 kviksølvlinier i det rød orange område ) drukner i aberationerDer er lidt vej endnu – mangler at prøve et andet design også.
Jeg er pt. MEGET inspireret af ham her:
http://www.astrogeo.va.it/astronom/spettri/echelle_en.phpSpecielt at han har flyttet sin echelle op i primærfokus så han slipper for fiberen. Det er det jeg gerne vil også og har tegnet på det sidste års tid.
FrankLarsen 2014-08-08 15:00:13 8. august 2014 kl. 15:38 #120332
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
MEGET SPÆNDENDE !!!
8. august 2014 kl. 16:49 #120333
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Frank
Meget interessant – og dit resultat ser meget overbevisende ud.
Hvis du har brug for objektiver eller anden optik, så har jeg en del på lager, så sig endelig til.
Hovedparten er sat til 0 kr. – altså ikke gratis, men 0 kr.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. august 2014 kl. 17:55 #120335
Sfærisk spejl med 300mm brændvidde?
8. august 2014 kl. 19:38 #120338
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Planspejl, brændvidde: uendelig 😉
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. august 2014 kl. 19:49 #120339
Frank,
hvilken apertur skulle det spejl have ?
Et primærspejl fra en cassegrain på 5-6 tommer kommer tæt på 300 mm FL.Men hvilke tolerancer kan du arbejde med ?
Og må der være et hul i midten, som der jo er på et cassegrain spejl?Ellers er en mulighed at slibe et D=50 mm, f/6 spejl, FL=300 mm…
Men det er godt nok lidt småt…8. august 2014 kl. 20:23 #120342
Hej Lars,
Jeg har været lige ved at købe et hos surplus.
Egentlig skal det en brændvidde på 250mm da den kollimerede beam fra et F10 teleskop bliver 25mm hvilket er bredden på min grating. Det betyder at ringen på spejlet skal være mindst 25mm.
8. august 2014 kl. 22:53 #120346
Hvis Surplus Shed har det rigtige liggende til rimelige penge, så køb.
Det tager jo også noget tid at slibe selv et lille spejl.
Hvilke krav har du til spejlets nøjagtighed? ½ lambda, eller en standard 1/4 lambda, eller hvor er vi henne?Jeg tror måske, at det er lettere at slibe et 80 – 100 mm spejl, ~f/3 – f/2,5, end det er at slibe et 25 – 50 mm, f/10 – f/5…
Hvis et 100 mm spejl fylder for meget, så kan man bore midten ud. Så skal man heller ikke tænke på turned-down-edge.Eller misforstår jeg noget?? (meget muligt)
Er det brændvidden, der skal passe dit krav på 250 mm, eller er det f-tallen, der skal passe med teleskopet ? Altså f/10 ?8. august 2014 kl. 23:44 #120350
Hej Lars, principielt begge dele.
Spejlet skal kollimere lyset fra en kegle lys der er f/10. Det kollimerede lys skal være en beam med diameter på 25mm således at det fylder min grating optimalt. Beamen må gerne være en smule størrer da jeg så får lidt bedre opløsning, men så mister jeg lys. Mindre diameter giver mindre opløsning, men sikrer at jeg ikke mister information senere i kæden. Det er altså et tradeoff.
Problemet med surplus er den pokkers fragt. Plejer kun at købe hvis jeg skal have meget og kan få store rabatter.
Slibning er selvfølgelig en mulighed, men ikke til et eksperiment. Har dog selv en gammel spejltele hvor menisken er pinched. Den viljeg lige tage et kig på.
9. august 2014 kl. 00:38 #120353
Surplus har jævnligt perioder med super rabatter.
Faktisk har der lige været en weekend med 48% rabat på alt for en uges tid siden.Helt enig i, at vi ikke skal slibe spejle til et eksperiment.
Men til et færdig-designet system kan det være en ide.
Vi kan jeg ret præcist vælge parametrene vi ønsker. Hvis vi går ud fra et spejl på D=70-100 mm og f/4 – f/8 sådan ca., så tror jeg, at jeg kan ramme den brændvidde vi vil have indenfor +/- 1-2 mm.
Og det med en overflade, der er 1/4 PV eller bedre.Lyder som en god idé med at prøve spejltelen.
Jeg ser frem til at høre mere efterhånden som eksperimentet skrider frem -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nye forsøg med Echelle' er lukket for nye svar.