Nye briller

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nye briller

• Dette emne har 16 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 472 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Har været hos Louis Nielsen og købt to par briller for 995,-. Det kalder jeg billigt! Kvalitet og service var i top og de kan hermed anbefales.

De gamle briller var usædvanlig slidte og den ene stang blev holdt på plads med ståltråd og god vilje, så en forbedring var jo ventet. Alligevel var det et chok, at få de nye briller på for første gang. Alt stod pludselig voldsomt skarpt, nøjagtig som i et teleskop! Ja, det lyder måske mærkeligt, men når man går længe med et par gamle, lidt uskarpe og ridsede briller, så vænner man sig til, at sådan ser det bare ud med det blotte øje og tænker ikke videre over det. Ja, man kommer endda til at tro, at sådan ser alle mennesker med det blotte øje! Jeg var jo godt klar over, at når jeg f.eks. observerede med min Zeiss, så stod Månen jo helt ekstremt skarpt, men at man kan få den skarphed med det blotte øje kommer alligevel som en overraskelse, selvom det i bagklogskabens klare lys naturligvis ikke burde gøre det.

Hvad der er mere mærkeligt er, at billedet på meget nært hold (jeg er stærkt nærsynet) OGSÅ er bedre med briller end uden og det er helt modsat af, hvad det var før. Jeg kan på en afstand af ca. 35cm eller mindre, fokusere uden briller, men nu er det endnu bedre med briller end uden. Uden briller er det som om, der er et let slør af ufokuseret lys over hele synsfeltet. Det kunne tyde på, at min astigmatisme er værre, end jeg troede, den var, selvom jeg kun kan se den ved lav forstørrelse på teleskopet.

Men vent lige! Købte jeg ikke to par briller? Jo, det andet par er specielt til observationsbrug med det blotte øje! Det er nemlig yderligere en halv dioptri stærkere på begge øjne, for at korrigere for min nattemyopi (nattenærsynethed). Jeg har naturligvis prøvet dem i dagslys og objekter på meget lang afstand er nu nærmest unaturligt skarpe. Det føles som at observere med en kikkert med 1x forstørrelse, så skarpt er det. Det bliver virkelig sjovt at genopdage himlen med det blotte øje og de klassiske tests, Epsilon Lyrae og Alkor/Mizar skal naturligvis prøves ved første lejlighed.

Jeg gennemgik naturligvis en grundig synsprøve, da det var så længe siden, jeg havde fået nye briller. Mine øjne blev fotograferede og grundigt målt igennem. Heldigvis viste fotograferingerne, at mine øjne var i usædvanlig god kondition, bortset fra nærsynetheden og lidt astigmatisme, og er klare og rene. Med fuldt korrigeret syn har jeg omtrent 20/10 syn, altså skarpere end normalt. Det kom som noget af en overraskelse for mig, da jeg faktisk aldrig har regnet med, at mit syn var bedre end gennemsnittet og at det bare var et spørgsmål om øvelse, når jeg kunne se planetdetaljer. Det forklarer selvfølgelig, hvorfor jeg altid har kunnet se en bunke planet- og månedetaljer og dobbeltstjerner ved ret lave forstørrelser, når andre har undret sig over det. Jeg var selv slet ikke klar over, at mit syn var SÅ godt, når det blev fuldt korrigeret. Det er naturligvis en glædelig nyhed for mig, men nu bliver jeg jo lidt flov over, at jeg, omend måske kun indirekte, har bildt folk ind, at de også kunne se det samme og lige så godt som mig, hvis bare de øvede sig. Det er jo måske slet ikke tilfældet. Det er en lidt mærkelig fornemmelse.

Nå, men hvorfor anbringe indlægget i teknik og tilbehørs-foraet? Tja, for en visuel observatør må vel briller regnes som optisk tilbehør.

Thomas, Bornholm

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Tillykke med dit nye og bedre syn. Jeg har sjovt nok også lige fået nye briller hos Louis Nielsen. Jeg måtte dog af med noget mere, da jeg er langsynet og skal bruge glas med glidende overgang. Ikke desto mindre blev prisen for stel og de bedste glas iun halvdelen af hvad jeg gav sidst hos en Synoptik. Kvalitet og service var mindst lige så god og derfor tøver jeg heller ikke med at anbefale Lois Nielsen.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Ja, i sku være gået til Louis Nielsen!!

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det gjorde vi jo også!

Thomas, Bornholm

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Hmm, skal også ud og have nye briller da øjnene er blevet for stive til både nær og fjern. Ku være jeg skulle overveje det med nattebriller optimeret til syn på uendeligt. Sidst nævnte jeg det for min optiker at mit uendelig syn var vigtigst – men som han sagde så kunne mine øjne ikke gabe over det og daglig brug blev prioriteret.

Tak for inputtet.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Altså, hvis man kun skal bruge dem til uendelig og om natten, hvor ingen alligevel kan se dem, så skal der jo kun enkeltstyrke glas i og det billigst mulige stel. Jeg tror mit 2. par kun kostede omkring 200kr.

Thomas, Bornholm

Anonym
                  • Super Nova

Hmm, tak for tippet med de to par briller. Jeg må vist også snart en tur omkring optikeren.

Mvh,

Anders

Finn
                  Deltager
                    • Neutron star

Jo jo drenge

Bare vent til i kommer i en alder med både Bygningsfejl og en Keratoconus så er løbet kørt hvad ang. briller.

En blød minus-1 og hårde linser uden på så køre det bare

Noget være Lo.. Men i skal være glade for at i kan nøjes med briller

mvh Finn

viggo.t
                    Deltager
                      • Super Giant

Hejsa Thomas.

Jeg vidste det. Du har et fabelagtigt syn. Og din søster tilsyneladende endnu bedre iflg. dig selv.

Hvis man har råd til det ville jeg købe natbrillerne med læsefelt.

Det er irriterende at skulle skifte briller når man skal lave notater eller pille ved kikkerten eller tastaturet.

mvh Viggo.

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Viggo

jeg tror ikke, jeg behøver natbriller med læsefelt. De er mere eller mindre kun til observationer med det blotte øje. Når jeg observerer med teleskop, putter jeg ofte brillerne i lommen og tager dem ikke på, når jeg skal læse kort, men sidder bare med kortet tættere på, så jeg kan se det.

Det er i øvrigt min ældre halvsøster, der har et fabelagtigt syn. Jeg er meget misundelig.

Thomas, Bornholm

lehmann
                          • Super Giant

Ja i er heldige at i kan nøjes med briller.
                          Jeg kan se spikes og coma på alle stjerner uden at bruge en Newton. Wink
                          Begyndende grå stær og bygningsfejl, gør det uinteressant for mig at observere visuelt.

Ouch

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Har prøvet mine nye natbriller nu. Resultat:

Naturligvis var også standardbrillerne en enorm forbedring, men natbrillerne tager skridtet videre. Den lavtstående, men klar lysende Måne var nærmest unaturligt skarp, som i et velfokuseret teleskop. Jeg kunne se et væld af detaljer. Mare Crisium kunne jeg se, selvom det stod lige i terminatoren og var skåret i halv. Og jeg kunne se Copernicus, Kepler og Aristarch, som små, hvide pletter. Månehavene viser mange snørklede former. Tycho kunne jeg ikke udskille, men det står jo også på den lyse baggrund i de sydlige højlande.

Alkor og Mizar kunne jeg let se, selvom det ikke var helt mørkt. Epsilon Lyrae kunne jeg kun skimte og endnu ikke adskille. Tror også, det er for lyst i nat.

Stjernerne generelt er virkelig skarpe, hårde små lysprikker, igen, ligesom i et teleskop. Det bliver umådelig interessant at se, hvor meget jeg kan se, når det bliver rigtig mørkt og klart, forhåbentlig til Star Party.

Thomas, Bornholm

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej thomas, jeg morer mig bare i det stille over, at du troede du havde normalt syn, samtidigt med at vi alle ved, at du er fænomenal til at se (i hvert fald astro objekter).

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hmmm, jae, jeg er næsten lidt flov over det, på en eller anden måde…

Thomas, Bornholm

morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

Der er faktisk noget variation mellem hvad forskellige individder kan se. Det der måles er dog som bekendt synsstyrken med høj kontrast og god belygning. Måske du kan få profiloptik til at teste dit bortvendte syn, det var en måling jeg synes det ville være interessant at udvikle en protokol for

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Nye briller' er lukket for nye svar.