› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Nye billeder fra Vordingborg
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 138 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. marts 2009 kl. 15:53 #14084
mhansenDeltager- Nova
Hej alle.
De sidste par nætter, hvor vejret har været forholdsvist klart, har jeg været ude og skyde M57, M101 og NGC3628. Og dette er der kommet disse resultater ud af.Alle, undtagen M57, er sammensat af 6-8 x 600 sekunders subs og NGC3628 har yderligere 2 x 900 sekunders subs med.M57 er sammensat af 6 x 300 sekunders subs, da længere eksoneringer synes at brænde farverne ud.Alle har fået fratrukket bias, kernel hot pixel reduction og stacket med sum. Ligeledes har M101 fået en gang DDP med User Settings.Jeg har ligeledes gemt alle som 16 bit PNG, i håb om at beholde en del af dynamikken.M57M101NGC3628Især på M101 synes fokus at være en smule off, men jeg kan ikke rigtig bestemme mig for, om det er fokus eller seeing. Der var nemlig en del fugt i luften den aften.28. marts 2009 kl. 16:30 #14085
mstauningDeltager- Black Hole
Fine billeder Michael, hvad er de lavet med?
Og jo det kunne tyde lidt på at fokus er drevet lidt, siden M57.
28. marts 2009 kl. 17:14 #14087
mogensDeltager- Super Nova
Hej Michael
Du er da ved at have styr på farverne.-Har du brugt M7Cerens “selvguidede”?- der er sommetider lidt glow oppe i venstre hjørne med selvguide, men det ser man ikke her.28. marts 2009 kl. 17:50 #14088
mhansenDeltager- Nova
Tak skal i have.
Jeg har taget NGC3628 først på aftenen, så M57 og til sidst M101. Og jeg synes også at den svage spike på den klare stjerne på NGC3628 kunne tyde på at fokus har været ok der.Hele molevitten er optaget med Starlight M7C og jeg har brugt STAR2000 guidesystemet. Og ja, det glow der skulle vise sig oppe i øverste hjørne, fremstår slet ikke her. Om det bare er et heldigt kamera eller fordi jeg bruger MaxIm, skal jeg ikke kunne sige.Lige et spørgsmål ang. AstroArt. I MaxIm skal man jo kalibrere guidesystemet til monteringen, således at programmet ved hvilken retning det skal guide i. Hvordan indstiller man denne funktion i AstroArt.. Jeg har rodet lidt rundt, men synes ikke rigtig at jeg kan finde noget.28. marts 2009 kl. 18:22 #14090
mogensDeltager- Super Nova
Et problem m.h.t. guiding i AstroArt er at der ikke er nogen rigtig kalibrering, med mindre det er kommet til siden jeg brugte det?Mon ikke MogensZ ved noget om det.-Jeg satte selv nogle parametre indtil det fungerede bedst muligt, men det kunne bestemt være bedre- i forhold til kalibrering i MaxImm eller PHD.
28. marts 2009 kl. 18:41 #14093
tommyfDeltager- Neutron star
Dejlige objekter michael, et par stykker jeg også gerne ville prøve, meeeen de kræver en mørkere himmel end jeg har her.
28. marts 2009 kl. 19:24 #14096
mhansenDeltager- Nova
Jamen, jeg har taget disse billeder ikke langt fra Vordingborg by med et andet kollegiehus overfor og gadelamper rundt omkring. Så selvom der er væsentlig mere nattelys i Brøndby end der er her, så må man da sige at der alligevel er håb forude.
28. marts 2009 kl. 20:49 #14099
tommyfDeltager- Neutron star
Tror også at hvor og hvordan forureningen er betyder noget, jeg har desværre her over liggende etager og deres lys og gade lamper stråler direkte ned i tubus, der kan jeg nok ikke gøre meget ved.
Men de 2 M101 og NGC3628 kan jeg slet se her fra, så der er ingen anden vej end at køre til Maglesømen det bliver de så også MEGET bedre af…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nye billeder fra Vordingborg' er lukket for nye svar.