Nyd sommervejret, mens i kan

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Nyd sommervejret, mens i kan

• Dette emne har 99 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Ă„r, 7 mĂ„neder siden af astrojensen. This post has been viewed 2880 times
Viser 10 indlĂŠg - 91 til 100 (af 100 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

SĂ„, nu virkede det.

Smuk, ikke sandt? BemĂŠrk den gigantiske fokuser.

Undskyld rodet i baggrunden, det er mine forĂŠldres kĂžkkenhave, jeg passer huset her i weekenden, hvor de er i Sverige. I Ăžvrigt er jeg nede hos dem det meste af sommeren og hjĂŠlper dem med forskelligt. Men tilbage til TMB’en: BemĂŠrk, hvor langt ude pĂ„ modvĂŠgtstangen, modvĂŠgtene sidder… Det er en tung dame.

Her ser jeg pÄ solen med INTES herschelkile, Baader Maxbright bino og to 20mm plössl. Fokuseren kan slet ikke mÊrke vÊgten! Et let klem pÄ strammeskruen og man kan uden problemer kÞre den let ud og ind, uden at den glider nedad, men samtidig uden at den bliver svÊr at fokusere. De meget store hjul pÄ fokuseren gÞr det ogsÄ utrolig let at fokusere. De er forsynet med O-ringe af gummi, der giver et godt greb. Jeg har her afmonteret sÞgeren, hvilket er legende let, for at den ikke skulle vÊre i vejen, nÄr jeg roterer fokuseren. Den bagerste tubusring sidder nemlig helt tilbage pÄ tubus, sÄ sÞgeren kan ramme den, da sÞgekikkertholderen ikke er ret hÞj. Faktisk er den noget for lav, efter min mening. NÄ, men med den korte brÊndvidde pÄ teleskopet, sÄ behÞver jeg den nok slet ikke.

Jeg observerede ogsÄ solen med 30mm ES82 og Baader foliesolfilter. Fik set den gennem drivende skyer, hvilket var helt fantastisk smukt, da lyset spillede i skyerne pÄ en fantastisk mÄde. DesvÊrre var seeingen dÄrlig, som fÞr nÊvnt.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

Stort tillykke med “dyret”, Thomas !

TMB’en virker som et helt igennem funktionelt design,

og en bundsolid dimensionering af OTA’en, incl fokuseren!

Jeg glĂŠder mig til dit “first light” med TMB’en pĂ„ nattehimlen.

Allan

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Herlige billeder, Thomas. Teleskopet retfĂŠrdiggĂžr sĂ„ afgjort udtrykket “buildt like a tank”. Kun Takahashi’s TOA’er og de gamle FCT’ere er i samme kaliber.

Det vejer stort set det samme som min 5.1″ AP med dughĂŠtte!!

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Tillykke med dyret Thomas. Den kikkert er jo bundsolid og har flotte specs. Heldigvis bliver nÊtterne jo lÊngere sÄ du snart for alvor kan komme i gang med Deep sky. Og vi hÞrer gerne om dine observationer.

GĂŠtter jeg rigtigt nĂ„r jeg siger, at de gamle Zeiss’er sandsynligvis kommer til at samle stĂžv?

mvh Viggo.

Kommer du til Kompedal?

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Zeiss’erne kommer nok til at samle lidt stĂžv, i hvert fald i en periode, men jeg skal nok pĂ„ et eller andet tidspunkt have en shootout mellem 85’eren og TMB’en. Telematoren er stadig langt hurtigere at sĂŠtte op, sĂ„ nĂ„r den vĂŠrste nyhedsinteresse for TMB’en har lagt sig, sĂ„ kommer jeg nok til at bruge Telematoren igen, i hvert fald til grab ‘n go.

Jeg hĂ„ber pĂ„, at jeg kan komme til Kompedal. Jeg skal nok tage TMB’en med, hvis jeg gĂžr.

Thomas, Bornholm

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Thomas.

Hele denne herlige historie har fĂ„et mig til at tĂŠnke pĂ„ om ikke det kunne vĂŠre en ide med et foredrag om achromater versus apochromater af diverse typer, triplet, ED’er fluorit.

SelvfÞlgelig pÄ starparty med diverse historier og fremvisning af eksempler pÄ de forskellige???

Jeg har bestemt ikke glemt det pragtfulde syn af solen i din Zeiss. Om de var sidste Är eller forrige kan jeg ikke huske, men solen, den husker jeg!

Kom nuSmileSmile FortĂŠl os hvad du ved!

mvh
                  Jens

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Jo, det kunne da vÊre en udmÊrket idé! Dog mÄ nogen sÄ hjÊlpe mig med eksemplarer af de typer, jeg ikke selv ejer eller lÄner. Jeg har f.eks. ingen fluorit.

Hvis du syntes, solen i min 85’er var flot, sĂ„ vent til du ser den i TMB’en!

Thomas, Bornholm

lindhard
                    Deltager
                      • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: Hej Thomas.Hele denne herlige historie har fĂ„et mig til at tĂŠnke pĂ„ om ikke det kunne vĂŠre en ide med et foredrag om achromater versus apochromater af diverse typer, triplet, ED’er fluorit.SelvfĂžlgelig pĂ„ starparty med diverse historier og fremvisning af eksempler pĂ„ de forskellige???Jeg har bestemt ikke glemt det pragtfulde syn af solen i din Zeiss. Om de var sidste Ă„r eller forrige kan jeg ikke huske, men solen, den husker jeg!Kom nuSmileSmile FortĂŠl os hvad du ved!mvhJens

Hej Thomas

Den er vi med pÄ. Der er masser af plads i programmet.

Hvad med lĂžrdag kl. 14.00?

mvh
                      Lars

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Oh allrigth. Jeg var ellers ikke helt sikker pĂ„, om jeg kunne komme i Ă„r, men nu mĂ„ jeg sĂ„ bare finde ud af at arrangere det…

Nu skal jeg sÄ lige tÊnke over, hvordan foredraget skal opbygges. Det er jo et omfattende emne, sÄ langt fra alt kan medtages.

Thomas, Bornholm

Viser 10 indlĂŠg - 91 til 100 (af 100 i alt)
                      • Emnet 'Nyd sommervejret, mens i kan' er lukket for nye svar.