Nyd sommervejret, mens i kan

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Nyd sommervejret, mens i kan

• Dette emne har 99 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 2879 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 100 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Astrojensen wrote: Man har nok en tendens til at forestille sig det værste, når den slags myndigheder er indblandet.

Thomas, Bornholm

Ja, sådan er fordommene jo ofte

mvh
      Lars

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Ja, det var en grim historie. Henning Høst kan også fortælle en…

Thomas, Bornholm

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Ja det er noget skrækkeligt noget at tænke på hvad Jens og Høst har været udsat for, men kan forstå det endte lykkeligt for dem begge.

7-9-13, bank under bordet, kast en sild over venstre skulder og meget andet, jeg har aldrig være ude for et uheld ” Endnu “

mvh Finn

Finn2015-07-30 21:35:16

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Nå, nu sker der noget! Fik en opkrævning fra toldvæsenet, der skulle betales, inden de sendte pakken videre. De havde åbenbart besluttet sig for, at der ikke skulle told på teleskopet, men moms skulle de nu altså ha’! Og gebyr, selvfølgelig. Jeg slap med 600kr, hvilket må siges at være rimeligt.

Pakken sendes nu til mit lokale posthus (Brugsen…), men da det er fredag i dag, så har jeg den nok tidligst mandag, mere sandsynligt tirsdag.

Thomas, Bornholm

natteravn
            Deltager
              • Main Sequence

natteravn2015-08-01 01:04:40

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Tillykke med den Thumbs%20Up – jeg har selv haft fornøjelsen at observere med sådan en sag – du bliver
                ikke skuffet.

Har du tænkt på, at det lys som du skal observere med den er er meget længere tid undervejs?

Wink

mvh
                Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Njaaa – det gælder jo ikke indenfor vores eget solsystem… Men jeg havde da også tænkt mig at observere deep-sky med den.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

DEN ER HER, DEN ER HER! OMG!

Og allerede first light!!! På solen, men alligevel. Holy smokes, den er skarp! Og tung. Bygget som en kampvogn. Den vejer cirka det samme som min 150mm f/8 akromat! Man kan bilde hvem som helst (der ikke kender den) ind, at det er en 5″ f/7, istedet for en 4″ f/8. Tubusringene er i støbt aluminium og er overordentligt kraftigt dimensionerede. Jeg er glad for, at jeg har en EQ-6, for noget mindre havde jeg ikke turdet montere den på. Den er virkelig tung – og også temmelig bagtung, på grund af det enorme okularudtræk. Udtrækket, der udvendigt er mere end 4″ diameter, griner bare ad min latterlige lille binoviewer med to Zeissokularer og INTES herschelprisme. Det kan slet ikke mærke dem. Og jeg kan nå fokus uden barlow!!

Og hvilke solbilleder. Oh la la! Farvefejl? Kommentar overflødig.

Det er jo en triplet, så den tager sig lige tid et øjeblik, inden den giver de bedste billeder. Det må man lige vænne sig til. Seeingen i dag var dog ikke den bedste, men der var da nogle virkelig gode øjeblikke ind i mellem, hvor solen stod knivskarpt. Granulationen var legende let at se med 48x og fakkelområderne ved randen stod også virkelig flot. Der var ikke mange pletter, og dem der var, var forholdsvis små, kompakte grupper, der skulle have været observeret med betydeligt højere forstørrelse, men det tillod seeingen ikke. Og efter en lille times tid kollapsede seeingen fuldstændig og billedet blev nærmest aldeles ubrugeligt.

Nu tager jeg lige et stykke mad og en lille middagslur, det er friweekend og jeg er desværre en smule forkølet, men hvis vejret fortsætter med at være godt, så sætter jeg den nok op igen i eftermiddag og tager et par billeder, hvis der er strøm på kameraet.

Thomas, Bornholm

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

BILLEDER!!! Vi vil se billeder

Edit: af dig og teleskopet selvfølgelig. Jeg ved jo godt at du ikke laver astro foto (selvom der kom en lille indrømmelse på Starparty sidste år ) rudibr2015-08-01 13:44:46

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Indrømmelse? Det kan jeg ikke huske, så det er aldrig sket.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Har lige haft TMB’en på vægten: 7kg for teleskopet alene, uden ringe, uden søger, uden mellemrør til fokuseren.

Med alt monteret, klar til observation, inklusive 2″ diagonal og 30mm ES82: 12,2kg! Det er et par kilo mere end min gamle 85mm f/19 Zeiss med messingtubus!!

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
                          Deltager
                            • Nova

Astrojensen wrote: Har lige haft TMB’en på vægten…

Der er jo et OBS til salg her på forum, Thomas

Til sammenligning vejer en 4″ Vixen flourit doublet med ringe, dovetail, søger og håndtag ca. det halve, —

og den kører fint på en lille Zeiss TM montering

AllanAllan_Dystrup2015-08-01 15:49:48

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Tror du ikke, jeg har set det observatorium??!?!?! Men det ligger alt for langt væk.

Vixen har altid lavet nogle dejlig lette teleskoper. Min 80mm f/15 føles som om, den er lavet af papir nu! Forskellen er enorm. Man er nødt til at se TMB’en i virkeligheden, for at forstå, hvor overdrevet solidt, den er konstrueret. Det er det første, moderne teleskop jeg har mødt, der virkelig føles som en gammel Zeiss.

Har i øvrigt lige set lidt på solen igen, men seeingen er ikke god.

Thomas, Bornholm

joergen.k
                              Deltager
                                • Nova

Thomas ikke al den snak

vi vil se billeder af dette pragt eksemplar.

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Kommer. Har bøvl med at uploade dem.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 100 i alt)
                                • Emnet 'Nyd sommervejret, mens i kan' er lukket for nye svar.