› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Nyd sommervejret, mens i kan
- Dette emne har 99 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 2883 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. juli 2015 kl. 12:57 #134910
natteravnDeltager- Main Sequence
Jeg husker dem som markedsført i to udgaver her i europa for små 10 år siden som Cnc tubus den grå eloxeret udgave og den mere sparsommelige udgave i Vixen tubus. Siden hen er der kommet flere varianter til, men måske tager jeg fejl..!!
Thomas Back designede kun objektivet så vidt jeg ved og markedsførte teleskopet i samarbejde med Apm.natteravn 2015-07-22 13:03:19 22. juli 2015 kl. 19:37 #134913
outlookDeltager- Super Nova
Den Fluorostar er sgu flot! Jeg har en tråd her, der vist forklarer det meste:
http://www.cloudynights.com/topic/492148-tmb-apm-etc-telescopes/
Ret indviklet historie.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting22. juli 2015 kl. 20:25 #134914
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja, man må sige, at WO lavede nogle virkelig flotte teleskoper dengang. Ret unik fokuser. APMs CNC tubus er også virkelig flot, men mere i en slags køligt, elegant “industrial” look uden så mange flotte linjer, men båret frem af en “form follows function”.
Thomas, Bornholm
25. juli 2015 kl. 22:25 #134970
Hvis i skulle undre jer over vejret, så er det fordi TMB’en er ankommet til Danmark.
Jeg har dog ikke modtaget den endnu. Den er ankommet til Kastrup og er sendt videre derfra.
Thomas, Bornholm
26. juli 2015 kl. 12:32 #134971
allan_dystrupDeltager- Nova
Damn!… Jeg tør da slet ikke tænke på hvordan vejret bliver, når TMB’en rammer klippeøen…
Allan
26. juli 2015 kl. 20:20 #134974
Teleskopet er nu i tolden i Kbh.
Mht. vejret…
Det ser ud til, at teleskopet kommer tirsdag eller onsdag.
Thomas, Bornholm
27. juli 2015 kl. 00:47 #134976
Tsk, tsk, bevares, den lille frækkert kan højest fremprovokere en byge. Den virkelige årsag til dette ragnarok er denne lille sag hos mig:
Og med lidt held har jeg den fredag.. Det er selvfølgelig en brugt
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting27. juli 2015 kl. 10:55 #134977
nightskyDeltager- Neutron star
Avhvabehar Leif. Det er top klasse.
27. juli 2015 kl. 13:36 #134982
Oooooh – ja, se den kan nok årsage en del dårligt vejr!
Thomas, Bornholm
27. juli 2015 kl. 16:36 #134984
Ti hi, det er altså bare en lille sommerspøg. Hvis det var rigtigt ville det vist møde både forargelse og glæde. Men man har lov at drømme.. også fordi, at jeg så osse vil behøve et observatorium til bæstet.
Jo, det er desværre Thomas’ skyld det der med vejret.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting27. juli 2015 kl. 17:47 #134986
klausDeltager- Moon
Klart nok – det med fredag holder jo ingen steder jf. regionaludsigten for Syd- og Sønderjylland!
(Og det ser ud til, at Thomas ikke skal vente noget før onsdag-torsdag…
)
27. juli 2015 kl. 18:01 #134987
joergen.kDeltager- Nova
Leif det var en teleskop bombe.
Fuch den er stor
27. juli 2015 kl. 21:24 #134993
Hehe, nå, men nu ved jeg hvorfor vi har det omskiftelige vejr. Teleskoper kommer og går hele tiden og nu har jeg lige fået ind i øresneglen, at en tysker har solgt en 160mm CCF til en dansk ejer af en TEC 140! Og hvem kan det nu være? Og er der mon så en TEC til salg??
Man kan læse mere om CFF her:
http://www.cfftelescopes.eu/refractors.html
Og de er fuldt ud på højde med TEC og andre Premium mærker.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting28. juli 2015 kl. 08:50 #134995
RudiDeltager- Neutron star
outlook wrote: Tsk, tsk, bevares, den lille frækkert kan højest fremprovokere en byge. Den virkelige årsag til dette ragnarok er denne lille sag hos mig:
Og med lidt held har jeg den fredag.. Det er selvfølgelig en brugt
Holy shit for en refraktor, hvad koster sådan et monster? Og følger der mon et klippekort til kiropraktor med?
Renten er jo lav og kursen høj, så måske kan kone og bank overtales til at konvertere friværdi i mursten til glas
/Rudi B. Rasmussen
28. juli 2015 kl. 09:54 #134996
“Renten er jo lav og kursen høj, så måske kan kone og bank overtales til at konvertere friværdi i mursten til glas”
Keep on dreaming.
Spøg til side, man skal passe på, ikke at købe teleskoper for lånte penge (i hvert fald ikke alt for store beløb)
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nyd sommervejret, mens i kan' er lukket for nye svar.