Nyd sommervejret, mens i kan

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Nyd sommervejret, mens i kan

• Dette emne har 99 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 2881 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 100 i alt)
  • Forfatter

viggo.t
    Deltager
      • Super Giant

Jamen tillykke Thomas. Du beholder sikkert dyret når året er omme. Går ud fra du tager den med til Kompedal?

mvh Viggo

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Ja,ja, så må du vist hellere begynde at kigge efter skatte i den bornholmske muld. Skulle efter sigende ikke være helt billig. Hr. Rohr i Tyskland har også sin egen 100/800 med en Strehl på over .98

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Jeg er blevet stillet en overordentlig favorabel pris i udsigt.

Meen der er favorabel og så er der favorabel. Det er trods alt en TMB og ikke noget kineser-et-eller-andet vi snakker om. Der må nok spares lidt sammen.

Jeg er ikke ganske sikker på, om jeg kan komme til Kompedal i år, men jeg skal forsøge. Kommer jeg, så tager jeg den med.

Thomas, Bornholm

natteravn
          Deltager
            • Main Sequence

Hold da k…. Thomas hvordan finder man sådan nogle venner??

Har også hørt at netop 100/800 sammen med 130 f9 skulle være de mest farverene apo’er der er lavet måske sammen med TOA’erne

Tillykke med den. Er spændt på at læse din erfaring med den.natteravn2015-07-20 23:51:34

landbo
            Deltager
              • Nova

Tja efter sommervejleret og dømme, er det et nedløbsrør med et par glassplinter du der får til låns. Det ødelægger nu ikke min sommer.

allan_dystrup
              Deltager
                • Nova

WOW, en yderst interessant refraktor dér Thomas —

jeg glæder mig meget til at høre dine erfaringer med instrumentet,

og håber for dig (og os andre), at du får mulighed for at beholde det !

Rohr wrote: “Wer so einen APO besitzt, sollte sich davon nie mehr trennen.”

Jeg har jo selve en Vixen FL 102/900 (F/8.8) APO refraktor,

som jeg er kisteglad for. Rohr har målt den til rundt regnet

samme Strehl som TMB 100/800’eren, — men farvekorektionen i

TMB triplet’en (RC 0.14) er jo en tand bedre end for Vixen

Fluorit Doublet’en (RC 0.66).

Til gengæld har min FL102 optimum lidt forskudt mod blå

(Strehl 0.99, RC 0.20), og det er jo perfekt til visuel

observation. Og for mine observationsforhold betyder let

transport og hurtig nedkøling i øvrigt også rigtig meget

Husk nu at poste billeder af og dine erfaringer med juvelen, Thomas !

AllanAllan_Dystrup2015-07-21 08:01:41

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Astrojensen wrote: Desværre er det originale review blevet slettet af CloudyNights. Jeg kan i hvert fald ikke finde det.

Det er svært at “slette” noget fra internettet, prøv engang at søg her:

http://archive.org/web/

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Tadaa!

http://web.archive.org/web/20030210210002/http://www.cloudynights.com/reviews/tmb100II.htm

Bemærk, at det er dette teleskop, jeg får. Ikke et identisk, men lige præcis dét! Holy smokes.

Thomas, Bornholm

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Det sølvgrå look var vist det originale TMB look. Det er altid noget særligt at eje et teleskop, der ikke er så mange af og som man ved præsterer det ypperligste, man kan købe for penge. Det er den slags man værdsætter, når man er kommet op i alderen og har en god portion erfaring. Så kan man godt tillade sig en “lille” julegave.

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Astrojensen wrote: Tadaa!

http://web.archive.org/web/20030210210002/http://www.cloudynights.com/reviews/tmb100II.htm

Bemærk, at det er dette teleskop, jeg får. Ikke et identisk, men lige præcis dét! Holy smokes.

Thomas, Bornholm

Jeg glæder mig til en beretning om den visuelle ydeevne

mvh
                        Lars

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Det sølvgrå look var vist det originale TMB look.

De allerførste blev leveret i William Optics tubus’er. Senere kom APM CNC-tubus’erne, men man kunne også få dem i Vixen-tubus, hvis man ønskede et lettere teleskop, der kunne håndteres af en lille montering. Min ven Lars Poort, der bor på Grønland, har en TMB i Vixen tubus, som han købte på min anbefaling.

Thomas, Bornholm

Finn
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Thomas

Det er vist noget af en lækker sag du har fået fingre i der.

Tillykke med den.

mvh Finn

ps. bliver den vist frem på MAF ????

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Finn

Ja, hvis jeg kommer, så tager jeg den med.

Thomas, Bornholm

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

Astrojensen wrote:

Det sølvgrå look var vist det originale TMB look.

De allerførste blev leveret i William Optics tubus’er. Senere kom APM CNC-tubus’erne, men man kunne også få dem i Vixen-tubus, hvis man ønskede et lettere teleskop, der kunne håndteres af en lille montering. Min ven Lars Poort, der bor på Grønland, har en TMB i Vixen tubus, som han købte på min anbefaling.

Thomas, Bornholm

Der er ikke tubus jeg mener. Det er dele som fokuser og tubusringe m.m. i en metalgrå finish som vist nok er TMB’s originale look. Jeg er klar over, at der også er TMB objektiver i andre fabrikaters tubi.

Hilsen Leif,

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

TMB har vel ikke noget “originalt look” som sådan, da objektiverne er leveret med flere forskellige tubi. De første TMB teleskoper, der blev solgt i USA, og dermed kan hævdes at være “originale”, blev alle (mig bekendt) leveret i WO tubi med WO fokuser og ditto tubusringe.

http://www.scopereviews.com/page1i.html#1

https://web.archive.org/web/20040614040248/http://www.cloudynights.com/reviews/TMB.htm

Senere, da større objektiver kom på banen, kom APM ind i billedet, og designede den kendte CNC-tubus, som de også brugte til LZOS og Aries Optics objektiver, hvorved der begyndte at opstå en del forvirring. Det var også APM, der begyndte at levere TMB (og senere LZOS objektiver) i Vixen tubi.

Thomas, Bornholm Astrojensen2015-07-22 10:08:30

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 100 i alt)
                                • Emnet 'Nyd sommervejret, mens i kan' er lukket for nye svar.