Nybegynner innenfor Astronomi

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nybegynner innenfor Astronomi

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af oeyvind. This post has been viewed 86 timesskille. This post has been viewed 86 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

oeyvind.skille
    Deltager
      • Moon

Mitt navn er Øyvind Skille og jeg er 36 år gammel. Jeg bor i Horten, Norge.

Jeg har akkurat begynt med astronomi og er stolt eier av følgende utstyr:

Teleskop:

1x Sky-Watcher 102 SkyMax Goto

1x Sky-Watcher 200PDS EQ5.

Okular:

1x 2x Barlow

1x Long Eye Relief 25 mm 2″

1x Super Wide Angle Long Eye Relief 20 mm 1.25″

1x UltraWide Long Eye Relief 15 mm 1.25″

1x Super 10 mm 1.25″

1x UltraWide Long Eye Relief 9 mm 1.25″

1x UltraWide Long Eye Relief 6 mm 1.25″

Adapter:

1x 2″ to 1.25″ Okular adapter

1x Astro Eyepieces Project Camera Adapter

1x Canon EOS T-ring

Kamera:

1x Canon EOS 1100D

Jeg har bestilt 1stk SynScan Upgrade kit for EQ5.

Jeg håper dermed med tid og stunder at jeg også kan begynne med astro fotografering. Lar dette seg gjøre med begge teleskop?

Noen anbefalninger på SW jeg trenger for redigering og instillinger for kamera?

Jeg har foreløpig kun utført visuell observasjon av:

Månen, Jupiter med 4 måner, Alnitak A,B og C ( Trippelstjerne), Orion Nebula, Andromeda galaksen, Mars og Neptune. Kometen Lovejoy er også observert.

Dette er en utrolig interessant hobby og jeg gleder meg til å observere mer og få tatt noen bilder etterhvert.

Øyvind Skille2015-01-20 22:36:47

Søren Hansen
      Deltager
        • Giant

Hej Øyvind

Det var da noget af et setup, især hvis du lige er startet, men ok stumper.

Du kan hvertfald bruge 200 pds/eq5 uden problemer, og jeg tror at du kan bruge den anden også.

Du skulle måske tænke på at skaffe en “1.25 nosepiece Camera Adapter” til at skrue direkte i din T2 ring, så du ikke er afhængig af altid at skulle bruge eyepiece project adapteren, ellers kan jeg ikke se du skulle have behov for mere lige nu, ud over erfaring selvfølgelig.

Den får du kun ved at fylde dit sd-kort med billeder 10 – 12 gange.

Jow for resten, et program som Stacker til at forbedre og stakke dine billeder.

oeyvind.skille
        Deltager
          • Moon

Hei Søren,

mange takk for tilbakemelding.

Jeg ser det finnes mange forskjellige Stacker SW. Hvilke Stacker SW er å anbefale og er lett å lære seg for en nybegynner? Jeg er avhengig av at SW kan lese Canon RAW format.Øyvind Skille2015-01-20 22:35:56

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Nybegynner innenfor Astronomi' er lukket for nye svar.