› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nybegynner, ikke helt fornøyd med Meade ETX90
- Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 734 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. august 2009 kl. 01:05 #19388
kallenator- Planet
Hei!
Flott forum! 😉
Har lest litt rundt for prøve å suge til meg litt informasjon og kunnskaper på den måten, men jeg er redd jeg må starte et “klisje” topic som dere sikkert er lut lei av. 😉
Kjøpte min første skikkelige stjernekikkert nå for litt over en uke siden og har hatt mye glede av den. Den nye kikkerten var en skikkelig opptur fra den elcheapo Refractoren som var plundrete å stille inn på alt, ink månen.
Har kikket litt på månen og greide å identifisere et sterkt lysende objekt som Jupiter med Meade kikkerten under første test. Må inrømme jeg ble rimelig kry da ^^
Har fått brukt min kikkert litt mer siden det, eksperimentert litt med motorene, 2x barlow og litt generell kikking.
Det som gjør at jeg ikke er helt fornøyd er: Motorene er altfor rause selv på laveste hastighet, disse er nesten nytteløse å bruke. Jeg er litt fan av å peile meg inn manualt noe som er plundrete med denne kikkerten, har enda ikke hatt noe problemer med å finne objekter på himmelen.
Forstørring blir ikke tydelig, 26mm med 2x barlow (begge Meade), på månen fungerer det nokså greit, jupiter derimot, 2x hjelper ikke stort, synes rett å slett det blir for vagt.Jeg har derfor kikket litt rundt på nettet etter noe “lysere”, tenker da spesielt på en kikkert med større diameter. Hva tror dere om en overgang til en 200-250mm Reflector, feks Skywatcher Explorer 200? (Motorer kan neglesjeres i første omgang)
For å kutte ned det jeg er ute etter: God Manuel justering, større diameter for mer lys for å kunne forstørre mer samt se deep space objekter tydeligere.Eller bør jeg eksperimentere mer med det jeg har?
(Bor i et område med middels lysforurensing, et godt stykke unna by.)
Mitt første brukbare astrofoto (ikke spør hvordan dette ble tatt ;):
http://kirkedam.mine.nu/kwk/Diverse/102_1069.jpg8. august 2009 kl. 14:21 #19410
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Kallenator,
Velkommen til! Jeg er ked af at høre, at din introduktion til astronomiens verden ikke var helt, som du havde håbet. Men det er da godt, at du ikke helt har mistet håbetAt gå fra 90 til 200 mm vil gøre en markant forskel! Husk så blot i den sammenhæng, at et teleskop på 200 mm er en hel del tungere. Jeg har selv haft teleskoper i forskellige størrelser, og min favoritstørrelse er omkring 80 mm. Det er nemt at have med rundt. Specielt når man bor i et lysforurent område, hvor man tit skal flytte teleskopet. Men hvis det ikke er et problem for dig at flytte rundt på teleskopet, kan jeg kun anbefale dig at få så stort et teleskop som muligt. Aperture rules!8. august 2009 kl. 14:57 #19413
kallenator- Planet
Introduksjonen var fantastisk, å se Jupiter slik var ufattelig for min del =)
Det er nok heller min “kresenhet” som er problemet, derfor jeg lurer på hvor mye mer det er å hente ved å få tak i noe større 😉Størrelse på kikkerten bekymrer ikke meg stort, så lenge det ikke blir enormt og tungt. (Dvs lengre enn 1-1.5 meter og tyngre enn 50kg)
8. august 2009 kl. 14:59 #19414
tommyfDeltager- Neutron star
Meget mere, der er nu også masser af DSO du kan se med en 200mm+, skaf et par gode okularer også og du er kørende.
8. august 2009 kl. 15:09 #19416
kallenator- Planet
Knall! Har prøvd å lese litt rundt på nettet om fordeler og ulemper ved de forskjellige typene, den Meade ETX er basert på får veldig god kritikk, jeg leste at den tok fordelene fra både Refractor og Reflector. I hvor stor grad bør jeg bekymre meg over dette på mitt stadie?
Ser for meg et eller annet Reflector produkt noe alla Skywatcher Explorer 200, størrelse å pris på denne passer meg utmerket, men hvor god er optikken i denne sett i forhold til det jeg har nå om vi neglesjerer apareture? Og hvor god er den manuelle justerings delen på denne kikkerten?
Kallenator 2009-08-08 15:10:14 8. august 2009 kl. 20:08 #19425
tommyfDeltager- Neutron star
Optikken er fin nok, tror at okular udtrækket er det svage punkt, men visuelt betyder det ikke så meget og kan skiftes hvis man vil.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nybegynner, ikke helt fornøyd med Meade ETX90' er lukket for nye svar.