› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nybegynder+kamera
- Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af jimmymunklarsen18. This post has been viewed 58 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. februar 2015 kl. 01:49 #128328
jimmymunklarsen18- Asteroid
Kære Astro-Forum,
For noget tid siden tog jeg for sjovt et zoom-billede af månen, hvilket endte med at vække min interesse for astronomi/solsystemet, hvilket jeg gerne vil kigge nærmere på igennem et teleskop.
Jeg er imidlertid fuldkommen nybegynder på området, så jeg er meget i tvivl om, hvor meget jeg skal ofre, for at “få noget ud af det”.
Jeg har læst de andre tråde af nybegyndere, men mine ambitioner er nok mindre end de flestes – derfor opretter jeg min egen tråd.
For at gøre det kort, så er det planeterne og månen der har min interesse – og i langt mindre grad stjernerne, støv osv.
Det er derfor et brugervenligt – og gerne prisvenligt – teleskop jeg er på udkig efter, som er nem at håndtere for en nybegynder.Samtidig håber jeg på, også at kunne fotografere via teleskopet. Er mit Nikon coolpix s9500 stærkt nok til dette? På dette link kan man specifikationerne findes på mit kamera – http://imaging.nikon.com/lineup/coolpix/s/s9500/spec.htm
Jeg har læst mig frem til forskellige konklusioner, i forhold til hvad type kamera der kan bruges til f.eks. at få et relativt godt billede af Jupiter (og nogle af dens måner) og f.eks. Saturn og dens ringe… Nogle skriver at et alm. lommekamera er fint, imens andre stiller langt højere krav… Men igen kommer det vel an på, hvad man vil tage billeder af.
Jeg vil sætte stor pris på gode råd, anbefalinger af evt. ekstraudstyr, teleskop osv. – samt hvilke forventninger jeg kan tillade mig at have til teleskopet og billederne.
De bedste hilsner fra en nybegynder fuld af gåpåmod
8. februar 2015 kl. 09:33 #128332
clauskafDeltager- Nova
Hej Jimmy
Velkommen til Astro-Forum
Du rammer ned i en problemstilling, der kan være svær at løse med rimelige midler.
En god “begynder” kikkert der står nogenlunde fast(vigtigt) starter vel omkring 4000,- men den er ikke god nok til astrofotografering, dog skriver du KUN planeter og måne og så er sagen lidt anderledes, så kan du nøjes med et såkaldt planetkamera, da eksponeringerne er korte.
Det bedste råd jeg kunne have givet dig var at kontakte en lokalforening, men dem er langt imellem på dine kanter. Så er det trods alt nemmere her på forum
Hilsen Claus
8. februar 2015 kl. 09:47 #128333
clauskafDeltager- Nova
Hej igen Jimmy
Der er nogle annoncører her på Forum prøv at kigge på deres hjemmesider:
Lyra har en god beskrivelse af problemstillingerne omkring begynderkikkert.
Du kunne også gå en anden vej og købe en Dobson helt manuel kikkert man selv skubber til men nem at bruge. Du bor jo særdeles mørkt.
Hilsen Claus
8. februar 2015 kl. 13:09 #128341
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Måske Leif Hugo fra Frederikshavn kan hjælpe dig. Det er da nogenlunde i nærheden. Han er også aktiv her på forummet, så det kan være han læser med.
8. februar 2015 kl. 22:42 #128372
leif.hugoDeltager- Nova
Hej Jimmy
Velkommen på Astro-Forum
Jeg skal gerne give mit bud på hvad man kan starte ud med når det er Månen og planeterne der er hovedinteressen.
En montering med go-to er i mine øjne et must – med denne er du godt på vej:
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-exos-2-eq5-goto-1010/
Et teleskop med lang brændvidde er et godt udgangspunkt til Månen og planeterne – f.eks dette:
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-messier-mc-127-ota-1165/
Kameravalg er næsten religion, men med et Astroqcam er man rigtig godt på vej, f.eks.:
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astroqcam-5l-ii-farve-1235/
Okularer skal man jo også have – der er et hav af muligheder.
Tag evt. kontakt til gutterne i Aalborg – de kan sikkert se andre (og flere) muligheder end mig:
11. februar 2015 kl. 16:50 #128568
jimmymunklarsen18- Asteroid
Mange tak for de fine svar 🙂
Det lyder til at det er meget individuelt hvad man sværger til indenfor astronomi. Derfor er det nok også klogt at lægge stille ud, f.eks. med en Dobson kikkert som Claus foreslår – så kan man altid bygge videre herfra.
Jeg vil desuden skrive kikkert-telskophuset bag øret, og lægge vejen forbi næste gang jeg kommer til Aalborg.
Tak for svarene igen!
Jimmy -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nybegynder+kamera' er lukket for nye svar.