Nybegynder – Valg af teleskop EQ vs. Dob.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nybegynder – Valg af teleskop EQ vs. Dob.

• Dette emne har 10 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af finnr. This post has been viewed 87 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

sonic
      • Asteroid

Hej alle 🙂

Jeg ville starte med at sige at jeg er 32år, arbejder til dagligt og har genfundet mit lidenskab til astronomi siden folkeskolen, for ca. 1 måned siden. Men jeg er total nybegynder, og udover at at prøve at forstå de basale koncepter af hvad et teleskop og mount er gennem, youtube og amerikanske forums, har jeg ingen tidligere erfaring med teleskop. Det viden jeg har, er rent teoretisk, og jeg ville være rigtig glad for inputs fra folk der har praktisk erfaring 🙂

Jeg har søgt gennem et hav af forskellelige teleksop og mounts, det er temmelig overvældende og ret kompliceret at træffe valg, da man ikke kan prøve teleskoperne (jeg køber fra tysk og svensk hjemmesider). Lidt frem og tilbage har det blevet til. Men jeg er kommet frem til at enten skal man investere lidt i sin teleskop, ellers kan man lige så godt købe en god kikkert til formålet, da en “mellemting” ikke er særlig attraktiv ift. det udstyr man får. Lidt lækkert skal det jo være 🙂 Jeg har et foreløbig budget på ca. 3500 kr (med lidt spillerum).

Jeg er kommet frem til 2 mulige løsninger:

En 200p/1200 Dobsonian Skywatcher, eller

En 150p/750 NEQ-3 Skywatcher.

Jo mere jeg læser omkring disse to typer telekop mounts, jo mere hælder jeg mod dobsonian, fordi at:

1) De er lette at bruge og samle (stort plus, da jeg gerne ville igang hurtigst muligt!)

2) Større teleskop “aperture” for pengene. At fange lys er jo ret vigtigt kan jeg forstå på det hele.