› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nybegynder – problemer med observationer
- Dette emne har 10 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 30 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. november 2012 kl. 17:29 #92116
simoron- Asteroid
Goddag
Jeg et ny på dette forum, så vil starte med at at sige hej og goddag til alle medlemmer.
Jeg har længe haft en stor interesse for generel kosmos. Har set utallige dokumentar, læst en masse artikler + bøger, så derved fået en dejlig stor viden på dette punkt.
Jeg har for nylig erhvervet mig et teleskop, i håb om at kunne se nogle af universet. Jeg kunne sagtens se Jupiter + 4 måner og var fuldstændig mundlam. Men herefter må jeg indrømme at jeg blev en smule skuffet. Har ikke kunne findet andet i kikkerten, udover et dobbelt solsystem.
Jeg havde håbet på at kunne tyde et tåget omrids af oriontågen, nogle fuzzy billeder af mælkevejen eller lign. Jeg ved godt jeg ikke skal forvente det store, men havde håbet på en anelse mere.
Forventer jeg for meget, eller har jeg det forkerte udstyr?
Det skal lige siges at jeg aner INTET omkring teleskoper og udstyr, men har kunne google mig frem til at jeg har;
MEADE ETX-90 + Meade Autostar 497
MEADE SERIE 4000 8-24MM ZOOM OKULAR (1.25″
Mountet ved jeg ikke hvad hedder, men synes det virker som god kvalitet.
Hvad mangler eller overser jeg? Håber i kan hjælpe.
Best regards
René Simoron
14. november 2012 kl. 19:09 #92124
tommyfDeltager- Neutron star
Kort sagt er din kikkert nok lidt i underkanten til din forventen,, lige saturn osv står flot i den type tubus, til svagere objekter skal du nok op i diameteren, som skrevet i en anden ny tråd vil en ca 8″ hjælpe meget og ikke koste så meget…
På et mørkt sted burde du lige kunne skimte orion tågen svagt TROR jeg nok…14. november 2012 kl. 21:50 #92135
astrojensenDeltager- Neutron star
Du vil NEMT kunne se Oriontågen i en 90mm – den kan ses i en prismekikkert – men et godt, mørkt sted hjælper ganske enormt. Væk fra bylys og ud på bøhlandet, det er opskriften på observation af deep-sky objekter.
Og ellers kan jeg kun sige et: Klø på! Øvelse gør mester. Læs alt du kan komme i nærheden af og spørg løs på forum og observer så meget som muligt. For ikke så mange år siden var en 90mm et yderst respektabelt instrument, som langt fra alle havde råd til. Den kan vise en bunke ting, det er mere et spørgsmål om øvelse end om kikkertens størrelse.
Thomas, Bornholm
15. november 2012 kl. 00:13 #92150
tom.aDeltager- Super Giant
Oriontågen kan nemt ses uden kikkert fra et mørkt sted. Og din 90 mm burde ment kunne vise tågen.
Problemet er nok ikke dit teleskop, men nærmere det sted du observere fra. Kan se at du bor i Skejby som jo er en forstad til Århus. Så hvis du observere herfra, vil du have en masse lysforurening til at ødelægge dit udsyn til Oriontågen, Mælkevejen og mange andre deep-sky objekter. Så det bedst du kan gøre er at tage en tur på landet med dit teleskop, ud hvor der er mørkt!
Og så har Thomas ret, med hans råd om at klø på. Ligesom du ikke starter med at løbe en maraton, så starter du heller ikke med at se alle de svage detaljer i deep-sky objekterne, det kræver øvelse, øvelse og øvelse. Så klø på!
Vil du gerne observere fra dit hjem, så må du vælge nogle objekter som er knap så følsomme overfor lysforurening. Månen og planeterne giver sig selv, men ellers er klare åbne stjernehobe og dobbeltstjerner gode objekter, som kan trænge igennem lysforureningen.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/15. november 2012 kl. 09:09 #92156
mstauningDeltager- Black Hole
Jeps første trin er at finde et sted hvorfra når man kikker op, kan se mælkevejen, det bliver så derfra man kikker på alt andet end planterne. Og velkommen til forum, dejligt med nye.
MStauning 2012-11-15 08:10:23 15. november 2012 kl. 09:16 #92158
jespergDeltager- Super Nova
Hej René velkommen til forum, her vil du lære en masse.
Du skal gøre dig klart, at det du kan observere visuelt, ikke er det samme som man ser på farvestrålende langtidsexponerede og seriøst efterbehandlede astrofotos. Du kan dog se utroligt mange objekter visuelt, men som sagt er diameteren på instrumentet afgørende for at se de svagere objekter.
Som nybegynder kan du ha´ glæde af Astronomisk Selskabs lille guide, den udkommer ca. hver 4. år, den næste udkommer om 2-3 uger.
Du kan se den gamle i elektronisk udgave her:
http://astronomisk.dk/?ASTRONOMISK_GUIDE
Få den nye på biblioteket, den er gratis, eller find en lokal astro-forening, der er oplysninger i guiden.
Jesper G.
15. november 2012 kl. 09:17 #92159
Kommer til at tænke på:
Er der ikke en visual observatør der har en side med tegninger, over hvad man kan forvente at se ? Mener at være stød på sådan en side før..15. november 2012 kl. 09:32 #92161
Det var ikke dette jeg tænkte på, men viser da lidt:
Fandt lige et link til:MStauning 2012-11-15 08:46:32 15. november 2012 kl. 10:26 #92165
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg har en del skitser og tegninger i mit CN galleri:
http://www.cloudynights.com/photopost/showgallery.php?ppuser=55742&cat=500
Thomas, Bornholm
15. november 2012 kl. 10:32 #92167
helgerasDeltager- Giant
Hej,
hvis du kan engelsk kan jeg varmt anbefale “Turn Left at Orion”, den giver masser af forslag til hvad man kan kigge efter. Den kan købes på Amazon: Turn Left at Orion
Et par forslag at gå efter:
* Kuglehobe som f.eks. M13 i Herkules.
* Dobbeltstjerner, en af de flotteste (to af de flotteste?) er Albireo.
* Det flotteste syn overhovedet er Saturn, men den er ikke oppe i øjeblikket, så det må vente 🙂
Mvh. Helge
15. november 2012 kl. 18:26 #92186
clauskafDeltager- Nova
Hej Rene
Prøv at se min og andres bevarelse omkring tråden: “Første teleskop…..” Problemstillingerne minder lidt om hinanden, faktis så meget at jeg fik blandet rundt i det…..
Hilsen Claus
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nybegynder – problemer med observationer' er lukket for nye svar.