nybegynder med barn

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? nybegynder med barn

• Dette emne har 15 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 846 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

mads.engberg
      • Asteroid

hej alle sammen

Jeg kunne godt tænke mig at udforske nattehimlen noget mere fra min terrasse på Fanø sammen med min datter på 6 år. hvordan kommer vi igang?

Hvilken oplevelse er bedst? Skal jeg starte med en håndholdt kikkert eller anskaffe sig et teleskop? kan man godt starte med et teleskop, hvis man er helt uerfaren? – send gerne links og lignende. kan det godt gå at købe noget brugt?

efter jeg har anskaffet mig kikkert/teleskop, er der en bog/APP eller lignende med beskrivelse af nattehimlen, der er god at have? dur en almanak?

På forhånd tak for al råd og vejledning! 🙂

nahilas
      Deltager
        • Giant

Hej Mads

Hvis du ikke har noget imod at læse på engelsk kan jeg varmt anbefale Turn Left At Orion: https://www.amazon.com/Turn-Left-Orion-Hundreds-Telescope/dp/0521153972 .

Der er masser af god introduktion til visuel astronomi og nemme beskrivelser til hvordan man finder ting på nattehimlen.

Du kan sagtens starte med en kikkert, men vil i min erfaring hurtigt få brug for et teleskop. Det er lidt sjovere.

Jeg startede med en lille bord-dobson som mit første teleskop, den havde jeg meget stor glæde af, det var en SkyWatcher 130P heritage (http://www.lyra.dk/teleskoper/dobson-teleskoper/skywatcher-flextube-130p.html). Det er ikke bare et begynder teleskop, den er også stor nok til at man kan se rigtigt mange forskellige ting. Til gengæld er den til at have med og hurtig at sætte op.

Du kan sagtens købe brugt, så længe optikken ikke har taget skade.

mads.engberg
          • Asteroid

Hej Mads

Fedt – Tak for brugbare tips!

Jeg tror, jeg skal anskaffe mig en art teleskop. det vil jeg gå videre med.

mads.engberg
            • Asteroid

sidste spm:

Hvordan med betjening af sådan et teleskop? er det svært at justere og stille skarpt med, er det noget der tager langt tid eller nogenlunde til at gå til? Kan mindre børn også være med?

nahilas
            Deltager
              • Giant

Et dobson teleskop er meget nemt at betjene, jeg tror sagtens du kan involvere din datter! En bonus ved Heritagen er at den lige er børnehøjde når den er foldet ud :).

Det er dog ikke legetøj, og du skal være meget opmærksom på aldrig at pege den mod solen medmindre du har et filter på. Når mørket er faldet på er der dog ingen fare.

Det eneste der kan være lidt svært med dobson teleskoper er kollimering. Det er en slags kalibrering af spejlene. Det kan dog gøres relativt nemt med en laser kollimater.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Hej Mads E. – jeg ville bare købe et teleskop som ville passe mine egne behov* og så inddrage barnet når der er mulighed for det.

Jeg har selv en datter på nu 6 år som har været med ude flere gange. Det har ofte været om dagen, f.eks Sol observationer, Måne observationer eller planet observationer. Et lille barns sengetider passer jo ikke så godt med nat observationer, så det er kun ganske få gange min datter har været med til deep sky, og jeg tror ikke rigtig at hun fik så meget ud af det. Men Solen, Månen og planeterne er hun meget begejstret for. Hun er stadig for lille til selv at kunne stille en EQ mount op, men hun kan sagtens selv fokusere og slewe.

*) ud fra dine behov, visuelt/foto/deepsky/solsystemet osv osv, skal du vælge dit grej, prøv at søg lidt her på forum efter f.eks “begynder teleskop”

/Rudi B. Rasmussen

jesperg
                Deltager
                  • Super Nova

Mads Engberg wrote: sidste spm:

Hvordan med betjening af sådan et teleskop? er det svært at justere og stille skarpt med, er det noget der tager langt tid eller nogenlunde til at gå til? Kan mindre børn også være med?

Du bør overveje, om du har brug for et teleskop med GOTO eller tilsvarende, der nogenlunde selv kan finde de ønskede objekter. Det kan være svært at opsøge specifikke objekter, når man kigger på himlen gennem “et lille nøglehul“. Den her har fx motorer og kan styres med smartphone/ipad (kender den dog ikke, men den ser smart ud):

link

Jesper G.

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Hvis vi alligevel er oppe i den prisklasse: FLO

Jeg har handlet med dem flere gange, de er hurtige

Hilsen Claus

PS hvor holder I til? det kan være en hjælp at komme i kontakt med en lokal amatør/forening

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Glemte lige: Den kan både stå på bordet og på det medfølgende stativ, samt at efter at man har allignet det (nemt) så kører det selv rundt efter objekter

clauskaf
                      Deltager
                        • Nova

Glemte lige: Den kan både stå på bordet og på det medfølgende stativ, samt at efter at man har allignet det (nemt) så kører det selv rundt efter objektersøg evt. på nettet der er MANGE links til hvordan det fungerer

clauskaf
                        Deltager
                          • Nova

Ellers tilbage til “Basic”: Dobson

mads.engberg
                            • Asteroid

Vi holder til på Fanø – kan evt. se, om der findes nogen her, der kigger stjerner.

mads.engberg
                              • Asteroid

Jeg kan godt se, at det der med kalibrering/betjening af teleskopet samt at finde mikroskopiske objekter på nattehimlen at studere igennem sit ‘nøglehul’ kan blive en udfordring..

– Benytter I andre jer af elektroniske teleskoper, der selv finder objekterne for jer, eller finder i dem selv? Hvad bruger I til at finde ting på nattehimlen?

clauskaf
                              Deltager
                                • Nova

Jeg benytter mig af et sådant teleskop: 6″ EvolutionDet kan det hele selv, dog ikke lave kaffe eller the Jeg tror vi skal til at se bort fra de tidligere råd(mig selv inkluderet) om at man skal først lære sin stjerne himmel at kende ved at “stjerne-hoppe”(nu bliver jeg skudt ) før man går til “automatiske”Teleskoper. Måske facinationen ved at koble teleskopet op til computer/tablet/smartphone, kan være med til at holde en interesse.

Hilsen Claus

nahilas
                                Deltager
                                  • Giant

Jeg føler personligt, at det har været berigende at starte med star hopping. Altså uden elektronisk hjælp. Så er der heller ikke så meget udstyr der skal sættes op, og ting man skal sættes ind i. Bare tag din gode astrobog med ud, klap teleskopet ud og gå igang med at observere.

Nu er både Jupiter og Månen jo fremme så der er masser af spændende ting at kigge på med en lille dobson, og de er på ingen måde svære at finde. Peg prikken i rødpunktssøgeren mod dem, og gå igang :).

Tror dog du finder lige så mange meninger herinde, som du finder brugere, så det gælder sådan set bare om at komme igang og finde ud af hvad man bedst selv kan lide. Et godt råd er ikke at bruge aaalt for mange penge før du ved om det er noget for dig/jer.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'nybegynder med barn' er lukket for nye svar.