Nybegynder – Køb af stjernekikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nybegynder – Køb af stjernekikkert

• Dette emne har 29 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af nekkos. This post has been viewed 7471 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Forfatter

jakob.andersen
    Deltager
      • Super Giant

Jeg ville stadig overveje noget brugt, da man så kan gå en klasse op for de samme penge. Det er klart, at der er en usikkerhed ved hvordan det har været behandlet. Men der må man bruge sin kritiske sans og se hvordan det ser ud, og hvem man køber det af. Man kan evt. alliere sig med en, der har mere erfaring. Der skal nok være nogen her, der vil hjælpe med nogle konkrete ting. Det vil under alle omstændigheder være en god ide at få en vurdering af, hvad det er man har kig på, ligesom Allan har gjort her med de nye ting. Når det er brugt, skal man også bruge en vurdering, om prisen er rigtig.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Da jeg var knægt var det samme ide jeg havde,,, en stjerne kikkert var en lang tynd dims,, alt anden ville have været en skuffelse som jeg kan huske det,,, måske en lille 70mm refraktor til billige penge, du må så nok hjælpe med at finde objekter så sønnike kan se på, men det er nu ikke så svært med planeterne.
        Men man for det man betaler for i astronomiske kikkerter eller mindre i den klasse..

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Det er sjovt som man hele tiden skal gøre opmærksom på, hvad det egentlig er, man vil se! Månen, Solen, planeter og dobbeltstjerner eller Deep Sky Objekter – DSO’er som M42 – Orion tågen osv.

Men de fleste poder vil i første omgang se Månen og planeterne og derfor kan jeg anbefale denne:

http://www.lyra.dk/teleskoper/stjernekikkerter/evostar90-az3.html

Vil man også se DSO’er og lad det være sagt med det samme, det kan virke skuffende ved første øjekast, men vinder ved stædighed, så skal man ikke begynde med mindre end en 8″ som denne selv om den er lidt over budgettet:

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/

Men den kan også se alt det andet endda med større opløsning. Dog kræver det med manuelle teleskoper og med DSO’er og dobbeltstjerner, at man ved, hvor de er på himmelen. Men Månen, (Solen med filter, husk det!) og de fleste planeter kan man jo altid finde, når de er der.

Det er nemlig en misforståelse at tro, at man kan nøjes med en af de helt billige 60 mm “stjernekikkerter”. De ødelægger helt sikkert fornøjelsen ved at se på stjerner og planeter den samme aften. Og derfor ser man altid sådanne teleskoper til salg i den blå avis og andre steder.

outlook2016-01-11 16:46:42

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jan.jakobsen
            • Planet

Nu er jeg selv nybegynder (har været det længe) Startet med en god prisme kikkert, et sjerne atlas. At kunne finde rundt på himlen på rette tidspunkt på året er et must. En bog jeg har haft stor glæde af er Turn left at Orion. Den er så på engelsk, men kommer godt rundt om det at være amatør astronom.

Jeg har stadig stor glæde af mit simple udstyr 12×50 prisme kikkert og mit stjerne kort. Et par røde pande lamper så man ikke ødelægger nattesynet, og et mørkt sted hvor man ikke er generet af gadelys. Mere skal der ikke til, ja jeg vil have noget større på et tidspunkt. Men bliver aldrig træt af min prisme kikkert, fantasisk til det store overblik.

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Jeg har måske også ændret holdning – lidt Hvis sønnen forventer en rigtig stjerne kikkert, så er nogle af de forslag der allerede har været fremme helt OK. Men jeg mener også at du/I far/søn bør søge inspiration hos nogle lokale amatører for ligsom at komme videre hvis I kører fast i brugen af instrumentet

Hilsen Claus

finnr
              Deltager
                • Main Sequence

Prismekikkerter er sagen, når man vil lære
                stjernehimlen at kende, og det er utroligt, hvad en erfaren stjernekigger kan
                få øje på i sådan en. Men de enkelte himmellegemer synes jo ikke af så meget.

Af en eller anden grund er det objekt,
                som alle begyndere allerhelst vil se med samme Saturns ringe! Først når man har set dem, er man en rigtig
                amatørastronom! Og det kan man jo ikke i en almindelig prismekikkert. De vil
                imidlertid fint kunne ses i fx de her foreslåede 70 mm linsekikkerter fra Bresser
                eller Skywatcher, og i 200 mm (8”) Dobson-teleskopet vil man også kunne se
                Cassinis deling mellem hovedringene på en god aften.

Jeg er ikke enig i, at det kræver mindst
                et 8” teleskop at have fornøjelse af at se på deep sky objekter. Man kan
                finde hele Messier-kataloget i en 70 mm, og i en hel del af objekterne vil man også
                kunne se visse detaljer, om end man selvfølgelig kan se betydeligt mere i en 8”.

Ingen af de her foreslåede teleskoper er ”GoTo”
                instrumenter, der selv kan finde himmellegemerne vha. en kontrolboks med indbygget
                computer og batteridrevne servomotorer, der flytter tubus – eller bevægelses-sensorer,
                der på et display viser hvordan man selv skal skubbe tubus. ”Goto”-maskineriet
                fordyrer hele systemet med en tusse eller to. Man kan fx få 70 mm ”National
                Geographic” Goto linsekikkert for 2900 kr.,
                se http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/national-geographic-70350mm-go-to-1415/
                Den ser ud til at være sammenlignelig med den gamle Meade ETX 70.

Man kan imidlertid sagtens klare sig
                uden GoTo, og gamle astro-rotter tager fnysende afstand fra den slags genveje –
                man skal lære selv at finde objekterne, skal man! Og det er der selvfølgelig noget
                rigtigt i, men det tager godt nok længere tid – hvert objekt bliver en slags
                projekt, og de sværeste kan tage en halv aften. Jeg kan varmt anbefale ”Turn
                left at Orion”, der er nævnt ovenfor, med opskrifter på hvordan man finder
                de bedste objekter til et ca. 70 mm teleskop. Og så er der jo de gratis ”planetarie-programmer
                som Stellarium og Cartes du Ciel, og meget fine apps til telefoner og tablets
                som fx SkySafari. Med den slags kan man
                planlægge sin jagt på et objekt i forvejen, og evt. printe søgekort ud.

Go’ fornøjelse, FinnR

finnr
                Deltager
                  • Main Sequence

PS: Den der Orion paragon-montering til prismekikkerter ser interessant ud – kan den også bevæges i azimuth? – FinnR

thomas.rehling
                  Deltager
                    • Planet

Jeg bruger selv bogen “turn left at Orion” rigtig meget. Jeg kunne faktisk ikke klare mig uden. Det er en god bog som jeg bruger de aftner det er overskyet. Her lærer jeg, og planlægger min “rute” til næste objekt. Kan varmt anbefales.

allan.nygaard
                      • Asteroid

Hold da op, hvis man ikke var lidt forvirret og usikker på hvad man skulle begive sig ud i, så blev man det da. 🙂

Men vi skal jo starte et sted, så jeg bestiller en bog hjem, selvom de ser ud til at være udsolgt mange steder.

Jeg tror at Evostar90 AZ3 kunne være en god løsning til at starte med, uden at skulle springe budgettet.

I skal have rigtig mange tak indtil videre. 🙂

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Evostar 90 AZ3 er ikke noget dårligt valg, efter min mening.

Husk at spørge, hvis du skulle få problemer.

Thomas, Bornholm

finnr
                        Deltager
                          • Main Sequence

En 90 mm linsekikkert som Evostar AZ3 er
                          en udmærket start. Man kan altid diskutere tilbehøret til begynderteleskoper –
                          okularerne er sjældent topkvalitet, men det er først med lidt erfaring man
                          begynder at kunne mærke det. Stativet er ofte det svageste punkt, hvis det
                          dingler for meget er det svært at se noget som helst. Det ser rimelig solidt ud
                          på Evostar’en. Søgeren er en lillebitte linsekikkert, og det kan godt vise sig
                          ganske svært at fange et objekt i den. Jeg ville personligt foretrække en
                          rødpunktsøger, eller supplere med en – de fås for et par hundrede kroner. –
                          FinnR

finnr
                          Deltager
                            • Main Sequence

… Det kunne se ud, som om der kun følger en 45 grader diagonal med Evostar 90 AZ3. Det er fint nok, hvis man vil bruge den som udsigtskikkert eller til at se på vadefugle, hvor kikkertrøret er næsten vandret. Men det er uegnet til astronomiske brug – Når kikkertrøret peger opad skal man ned på knæ for at se noget. Tjek, om der følger en 90 grader diagonal med inden du køber den. Hvis ikke, kan man få en som ekstraudstyr (de billigste fra ca. 250 kr hos Lyra), eller overveje en anden model. – FinnR

finnr
                            Deltager
                              • Main Sequence

15x er vel i underkanten til Saturns ringe – man vil højst kunne se, at Saturn ikke er rigtig rund. Jeg vil mene, at man skal op på mindst 30x, før de begynder at ligne ringe. Galileos’ bedste teleskop skal have forstørret omkring 30X, og han kunne ikke se, at der var tale om ringe, men gættede på to måner meget tæt på. Angiveligt blev ringene først rigtig erkendt af Hyugens i 1659 vha et teleskop, der forstørrede 100x http://amazing-space.stsci.edu/resources/explorations/groundup/lesson/scopes/huygens/index.php.

Skal man også se Cassinis deling, skal man nok op på 100x eller gerne mere – og så skal man også have et rigtig dyrt linseteleskop uden farvefejl, eller et spejlteleskop. Og det skal være en helt klar aften uden den mindste uro i luften.

Har nogen af læserne her faktisk set Saturns ringe i en prismekikkert? Og med hvilken forstørrelse? Og hvad er den laveste forstørrelse, med hvilken man har set Cassinis deling?
                              FinnR

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Man kan i en 10×50 prismekikkert ane, at Saturn ikke er rigtig rund, men noget oval i det. Titan, den store måne, kan man også se, og følge i sin bane fra aften til aften.

I et lille astronomisk teleskop kan man godt se ringene med 25x – 30x, men billedet er naturligvis meget lille med den lave forstørrelse. 50x er straks meget bedre. I en 80mm med omtrent 100x kommer Cassinidelingen frem for de fleste observatører, hvis de har nogen erfaring med planetobservation. Er ringen helt åben, kan en dygtig observatør se delingen med en god 60mm og ane, at der er noget der med en 50mm. For rigtigt at se Cassinidelingen tydeligt og klart, også med mindre ringåbning, er en 100mm eller større påkrævet. Luften behøver ikke være specielt super god for at se Cassinidelingen, da den er af høj kontrast, men det hjælper selvfølgelig.

Thomas, Bornholm

nekkos
                                Deltager
                                  • Giant

Ja, jeg startede med en stjernekikkert fra Aldi til en 500 mand. Den havde jeg rigtig meget glæde af. Men self. blev det hurtigt for lidt. 2,5 år efter havde jeg en eq-6 pro med meget udstyr til.

Men skulle jeg købe en stjernekikkert til en billig penge ville jeg nok købe en skyhawk 114 med eq-1, eller noget evostar

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Nybegynder – Køb af stjernekikkert' er lukket for nye svar.