Nybegynder – Køb af stjernekikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nybegynder – Køb af stjernekikkert

• Dette emne har 29 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af nekkos. This post has been viewed 7470 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Forfatter

allan.nygaard
      • Asteroid

Hej

Jeg har brug for et godt råd omkring køb af en stjernekikkert til nybegyndere.

Min søn har længe gået og set op på stjerne og spurgt efter en stjernekikkert, og jeg selv synes det kunne være spændende at kigger lidt den vej med ham.

Jeg vil høre hvilken kikkert I ville anbefale i prisleje ca. kr. 1500 samt evt. en god bog for nybegyndere.

Mvh Allan

clauskaf
      Deltager
        • Nova

I det prisleje vil jeg anbefale ham en god prismekikkert samt at evt. kontakte en lokalforening/amatørastronom i området

Hilsen Claus

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Jeps, enig. En prismekikkert er en god start og man kan bruge den hele livet, også når man får et teleskop.

Thomas, Bornholm

allan.nygaard
            • Asteroid

lehmann
              • Super Giant

Med hensyn til bøger

Gyldendals store Himmelguide.
              Guide til stjernehimlen af Harald Aaen. (Kan kun lånes på biblioteket)
              Begge bøger beskriver stjerne hop som er en disciplin alle bør mestre.

Du får også brug for et stjernekort med drejeskive.
              Star

janawe
                • Asteroid

Vil ikke anbefale noen av de to teleskopene. Ta heller en kikk på denne her, som vel også akkurat er innenfor ditt budgett: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p2705_Skywatcher-Heritage-130P-FlexTube-Dobson—Parabol-Optik—ab-6J.html

moser-nielsen
                Deltager
                  • Planet

Hej Allan

Jeg havde selv en stor interesse for området om dreng, men fik aldrig rigtig levet drømmen ud – før nu. Så det er dejligt at høre, at du gør noget ved det 🙂

Jeg er selv startet med at købe et brugt spejlteleskop med en spejldiameter på 114 (4,5″) på en AZ-montering – brugt!

Hvis man surfer lidt på dba og gul&gratis dukker der ret hurtigt et ok tilbud op. Gå evt. uden om “no name brands” og kik efter Meade, Celestron, Bresser (inkl. National Geographic) og Sky-watcher (hvad siger I andre).

Fordelene er:

Relativt stort apertur.

Billigt.

Nemt, hurtigt og forståeligt at stille op og betjene (interessen bevares fra man ser at månen er fremme til man står ved kikkerten).

– gem resten af budgettet til næste kikkert med mere apertur og EQ-montering, hvis interessen bevares.

Hvis du kikker brugt så undlad at bruge penge på computerstyring og lignende på nuværende tidspunkt, selvom det et indenfor dit budget.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen Peter

moser-nielsen
                  Deltager
                    • Planet

Tilføjelse:

Min kone siger, at du måske vil give teleskopet som gave. Så langt tænker jeg jo ikke.

I så fald er det naturligvis ikke så oplagt at købe brugt (afhængigt af hvad man kan finde).

Mvh Peter

allan.nygaard
                      • Asteroid

Hej igen og endnu engang mange tak for svar.

Hvis det bare var så nemt at finde ud af hvad man skulle købe af udstyr til opstart. 🙂

Om det er brugt eller ej, ved jeg ikke om det gør så meget, da det ikke er til en gave.

Det er nok mere at man ikke ved hvordan det er blevet behandlet, eller har været ude for slag m.m.

Budgettet er ca. kr. 1500 +- kr. 200-300,-

dennis.torsten
                        • Main Sequence

Jeg mener da at dette teleskop er lige sagen. Prisen er ok, nem at håndtere, og ekstraudstyret er godt. Den kan bruges i nogle år, mens man finder ud af, om interessen er stigende

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-junior-70900mm-1175/

allan.nygaard
                          • Asteroid

Hej igen

Jeg synes bare jeg har læst at man skal holde sig fra bresser junior, men det er måske en gammel skrøne?

lehmann
                            • Super Giant

Til 1500 kr. skal du holde dig fra alt andet end en prisme kikkert.
                            Køb en 7×50 eller 8×56 med BK4 prismer.
                            Lær at finde rundt på himlen og hvis du senere får lyst til mere, kan du evt. købe en brugt Dobson.
                            Knægten vil elske at skubbe rundt med en Dobson evt. med et zoom okular.
                            Men den tid den glæde.

dennis.torsten
                              • Main Sequence

Hans søn ønsker sig jo en stjernekikkert ! Hvor fesent er det så ikke, at han i stedet får en håndkikkert ?

Vel er en stjernekikkert sværere at håndtere, men sønnen ønsker garanteret at se Jupiter, Mars, og Saturn med ringen, og det kan man ikke i en håndkikkert !

Jeg har lige givet min søn en stjernekikkert i julegave, fordi han ønskede sig en. Hvis jeg havde ladet “fornuften råde”, og givet ham en prismekikkert, så var han blevet dybt skuffet, og tabt interessen med det samme.

Jeg véd godt at man ikke får topkvalitet for 1500 kr, men man får noget der kan bruges, og en stjernekikkert har sgu mere wow-faktor

allan.nygaard
                                • Asteroid

Det har du ret i Dennis, effekten vil slet ikke være det sammen.

Men hvad kan I herinde anbefale af stjernekikkert til en nybegynder hvis budgettet hæves til f.eks 2500 kr +-

janawe
                                  • Asteroid

Jeg vil anbefale en dobson montert reflektor til nybegynnere. Det er mange grunner til det, men det viktigste er at denne konfigurasjonen gir en stødig og intuitiv navigering av store teleskoper til en billig penge.

En bordmodell, som den jeg linket til tidligere er innenfor ditt opprinnelige budsjett. Denne har i flere år vært en av de hyppigst anbefalte teleskop for nybegynnere. Ditt nye budsjett vil tillate noe sånnt som dette her http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2493_Skywatcher-Skyliner-150P—Parabol-Dobson-150-1200mm.html

Begge disse modellene er tilgjengelige fra danske forhandlere til en noe høyere pris.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Nybegynder – Køb af stjernekikkert' er lukket for nye svar.