Nybegynder instruktioner.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nybegynder instruktioner.

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 1 måned siden af sten. This post has been viewed 133 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

jay
      • Main Sequence

Jeg er helt nybegynder.

Kender I nogle gode websider/guides om indstillinger af kikkert og metoder til observation af diverse himmelobjekter?

Jeg har en Skywatcher Capricorn: http://lyra.dk/details.asp?prodid=sw796&cat=402
      D=70mm akromatisk refraktor, F=900mm, Montering: EQ1 ækvatorial på alu-stativ m/finjusteringer, Udstyr: Rødpunktsøger, 36x, 90x okularer & 2xbarlow.

Jeg tror ikke monteringen er helt god, for ved større forstørrelser ryster det rigtig meget, bare man rører ved den, og det kan så være svært fokusere ordenligt.

Jeg tænkte på at købe en goto montering, men skal det være en ækvatormontering hvis man skal tage billeder med lang eksponering? Er en ikke-ækvatormontering med goto præcis nok til sådanne billeder?

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Seriøst, så ja, man kan få field-derotorer til AltAz setup, men det er dyrt og vist ikke let at få til at virke, så er en EQ nu lettere og billigere. og ja, de små billige setup er som regel ustabile og sværere at fokuserer.
        Kan kun anbefale at du søger nettet for den info du mangler, den er der på både engelsk og dansk, som regel.

teejay
        Deltager
          • Super Nova

I dag mottok omsider min GSO Dobson GSD 200C 200/1200mm. Været er elendig om dagen så jeg får ikke brukt teleskopet med en gang.

I tillegg mottok jeg;
          9 mm TS Super Plössl 1,25″
          25mm MC-behandlat Plösslokular,
          Månefilter
          og en LA1 Newton laser,1,25″

Kan noe gi meg tips om når jeg skal bruke hvilke linser , og om jeg evntuel bør skaffe mer utstyr –
          Hva med solfilter osv ?

TeeJay

sten
            • Giant

Gratulerer med nytt utstyr, Teejay.Smile

Mvh Sten
          Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Nybegynder instruktioner.' er lukket for nye svar.