Nybegynder i radioastronomi

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nybegynder i radioastronomi

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 6 måneder siden af tom. This post has been viewed 27 timesa. This post has been viewed 27 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

joachim.axelsen
      • Asteroid

Hej Astro forum

I weekenden var jeg på et besøg på Brorfelde observatorium. Jeg har altid været meget interesseret i stjernehimlen og astronomi, men har aldrig selv eget teleskop.

Men altså – jeg var på besøg i Brorfelde, hvor der også blev demonstreret radioastronomi.

Jeg blev straks meget grebet af emnet, da jeg syntes det er fantastisk at man, med meget lidt udstyr, kan opfange signaler, der giver tegn for lynnedslag, soludbrud og solpletter.

Efter en masse google’n og læsning, føler jeg at jeg ikke er blevet en fis klogere. Det er en jungle med, hvilke frekvenser man kan søge på, om man kan bruge en almindelig tuner, hvilket program man skal bruge og hvordan osv. osv.

Det jeg er blevet mest overrasket over er, hvor svært det er at finde ud af hvilke frekvenser man skal arbejde med.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at komme igang. Mit første mål ville være at registrere et soludbrud.

Jeg har stor erfaring inden for brug af computere og nogenlunde erfaring med elektronik. Derudover har jeg også en (forholdsvis) god forståelse for fysik.

Indtil videre ved jeg ikke andet end: det er muligt at lave en simpel opsætning med en radio, hjemmelavet antenne og et stik fra radioen til computeren, hvor et program kan registrere…? signalstyrke? volumen?

Skriv endelig, hvis min situation er uklar.

M.v.h.

Joachim Axelsen – en kommende amatør astronom ;D

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Hej Joachim,

Spændende hjørne af hobbyen du tager fat i og et alt for overset hjørne.

Jeg leger ikke selv med radioastronomi, men har været ved at undersøge det lidt af nysgerrighed, ligesom du har.

Den nemmeste indgang til “radioastronomi” er at detektere meteor. Det kræver blot en almindelig FM-radio, helst en hvor du kan stille frekvensen digitalt, så du kan indstille den til at modtage fra en FM-station så langt væk, så du normalt ikke kan høre stationen. Når der så kommer en meteor ned i atmosfæren bliver luften ioniseret og reflektere radiosignalet fra FM-stationen, så du høre et lille brudstykke af deres udsendelse.

Meget nemt, eksperimenterede selv med det for mange år siden, men er aldrig kommet videre.

Et kort med FM-stationer i Europa finder du her: http://www.radiomap.eu/dansk

En kraftig station i Sydtyskland tror jeg vil være optimal, men prøv at eksperimentere med det.

Observationer af solen og Jupiter kræver lidt andet udstyr. Og langt hen af vejen kræver det at du bygger modtagerudstyret selv. Jeg er stødt på steder på nettet, hvor man kan købe færdige byggesæt, så det er måske en god måde at starte på.

British Astronomical Associations Radio Astronomy Group har en ressource side, her er også en kort liste nogle leveradører http://www.britastro.org/radio/resources.html

Herhjemme i DK kender jeg kun til det radioteleskop som du også har set på Brorfelde, så det var måske en god ide at deltage i den gruppes arbejde og få lidt erfaring med hvad der skal bruges.

Håber at noget af det snik-snak kan bringe dig videre eller spørg igen Smile

mvh Tom

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

joachim.axelsen
          • Asteroid

Tusind tak for svaret 🙂

Det lyder rigtig spændende og har lige indkøbt en brugt digital radio tuner til formålet, men har du nogen anelse om, hvordan jeg ville kunne plotte signalet?

Hvis nu jeg sætter radioen til i minijack (mikrofon) stikket på computeren, ville man så kunne se et udslag på et program som Radio SkyPipe? (http://www.radiosky.com/skypipeishere.html)

mvh Jachim

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

Jeg har ikke undersøgt emnet så meget så jeg kan give konkrette svar på hvordan du skal plotte signalet. Den løsning jeg kiggede på i foråret, da jeg sidst overvejede meteorovervågning med radio, var noget med en A/D-konverter til computer. Plotprogram nåede jeg aldrig til.

Men hvis lydkortet i din computer har en analogindgang der kan tåle spændingen fra minijack udgangen i radioen, så er det vel den oplagte løsning sammen med det program du havde linket til!

Må lige nævne at jeg har intet kendskab til spændinger fra minijackudgange og hvad lydkort kan tåle, så det må du selv undersøge.

Når der kommer der et meteor – Ja så vil du kunne se et udslag i signalet på skærmplottet.

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Dette må prøves, og vil jo være et fint alternativ til optisk astronomi her i DK hvor vejret jo ikke altid er fordelagtigt.

Jeg har i tidens løb kigget lidt på 1420MHz modtager, det kunne være et spændende projekt. Hvis der er andre som vil være med i et sådan projekt er jeg klar i Midtjylland.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej Joachim

Der er også opstillet en radioastronomiparabol ved Wieth Knudsen Observatoriet – en rigtig stor en. Steffen Lindemann som er medlem af Astronomisk Selskab har i længere tid lavet eksperimenter med et modtageudstyr, som foreningen fik sidste år. Om man er nået så langt, at udstyret er koblet på parabolen er jeg ikke klar over – men det er altså meningen.

Du kan kontakte Michael Quaade, som er formand – han ved, hvorlangt vi er.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

tom.a
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Joachim,

Jeg var inde og kigge på Hernings nye hjemmeside (en anden tråd) og her snuplede jeg over hjemmesiden til et af deres medlemmer som gør i meteorlytning.

Du finder hans beskrivelse her og der er også lidt info om udstyr og nogle grafer med meteorreflektioner.

Det var måske en ide at kontakte Ole Fuglsbjerg og få nogle konkrete tips til udstyr, programmer og hvordan det hele skal forbindes.

mvh Tom

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Nybegynder i radioastronomi' er lukket for nye svar.