Nybegynder Hjælp

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nybegynder Hjælp

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af apollo. This post has been viewed 535 times72. This post has been viewed 535 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

apollo.72
    Deltager
      • Giant

Hej Astro folkens.

Jeg er nybegynder og fik sidste år anskaffet mig noget udstyr. En LX200 10″ACF+ enETX 125 PE.

ETXern kører fint og aligner som den skal,men LX 200 har jeg problemer med. Når jeg kører en auto align på 2 stjerner rammer den på ingen måde en klar stjerne og prøver jeg at ramme en klar stjerne får jeg fejl på align. Har nogen af jer erfaring med problemet .

Mvh Martin.Apollo 722015-01-24 17:09:09

jskals
      Deltager
        • Main Sequence

Hej

Jeg ved at det er elementært, men tjek lige koordinater, tid, at sommertid er slået fra, en ekstra gang

er før støt på især sommertiden der drillede.

man kan sagtens stirre sig blind

Søren Hansen
        Deltager
          • Giant

Hej Martin

Jeg går ud fra du har læst manualen.

1. peg teleskopet mod nord

2. sæt det i vatter, både selve mountet og derefter teleskopet

3. vælg easy 2 star alignment

Ellers slå GPS til, så burde det være lige så let som på din ETX

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jeg havde engang en alt/az mount med samme problem. Kamera og ikke teleskop. Det viste sig at jeg havde monteret kameraet omvendt så da drejede drt 180° virkede alt igen som det plejede.

/Rudi B. Rasmussen

apollo.72
            Deltager
              • Giant

1000 tak for jeres svar. Er ude med LXern og har kontrolleret level,nord og sommertid. Stadig samme resultat. Kører auto align på 2 stjerner og ingen af dem er i nærheden af søgeren men ligger ca 1,5 håndsbredde til venstre. Forsøger jeg at sleewe hen på den nærmeste klare stjerne er der igen fejl på align 😬

Søren Hansen
              Deltager
                • Giant

Har du sat koordinaterne rigtigt ? du burde ligge omkring 55,33 / 10,77

apollo.72
                Deltager
                  • Giant

Hej Sidewind.skulle GPSen ikke klare det?

Søren Hansen
                  Deltager
                    • Giant

Det burde den, hvis den er slået til

finnr
                    Deltager
                      • Main Sequence

Der må være en mulighed for manuel 2-star alignment, dvs. man vælger første alignment star fra en menu, hvor alle de klareste stjerner er oplistet i alfabetiske orden. Kig op på himlen og find en god klar stjerne, fx Betelgeuse i Orions venstre skulder. Centrer den derpå i okularet og bekræft at den er centreret. Vælge derpå end anden klar stjerne, der oppe – fx Regulus i Leo eller Arcturus i Bootes. Teleskopet vil muligvis selv forsøge at finde nr. 2 stjerne nogenlunde. Centrer nr. 2 og se, om ikke teleskopet bekræfter alignment og det hele bare kører.

Sædvanlige fejlkilder, når det ikke kører: “Autostar” computeren i håndsættet er indstillet til sommertid. Dato og klokkeslet er forkert (GPS’en kan fixe det, men det tager mange minutter – der er ikke SIRF-antenne i Autostar). Kikertens geografiske position er forkert (burde også fixes af GPS’en). Der er ikke strøm nok på batteriet (meget almindelig fejl, der kan give de mest uforudsigelige symptomer!). Autostar kan været indstillet til ækvatorialmontering, men teleskopet sidder i en en alt-az montering.
                      Go’ fornøjelse med fejlfindingen, FinnR

apollo.72
                      Deltager
                        • Giant

Tak til alle igen. Så kører dyret uden problemer. Tiden var ca.4 timer bagud😖. Ja der er meget at lære for en begynder manualofobi. Nå men alt i alt en god aften/ nat. Ikke så mange observationer,men en masse trykken på knapper☺️ med godt resultat. Men nu er mand og udstyr er bundfrosset😊 så jeg vil trække mig ind foran pejsen, og vente på næste klare aften.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Nybegynder Hjælp' er lukket for nye svar.